Hej! Har en gammal bastu som det går in 4 kablar till själva aggregatet ....ska riva bastun för den inte används
längre och tänkte ta och dra ut dessa kablar till ett 3 fas utag istället så jag kan ladda elbil
Funkar det? Kabel som går till bastun är kopplad till min elcentral på 3 säkringar på 16 amp
Någon som vet om detta är möjligt?
/Uffe
 
Ska du ha ett trefasuttag så behöver kabeln ha 5 trådar men om du kan ladda med enfas så funkar det.
 
E elmont skrev:
Ska du ha ett trefasuttag så behöver kabeln ha 5 trådar men om du kan ladda med enfas så funkar det.
Om man ska ha ett trefasuttag utan nolla och en av de fyra ledarna är slyddsjord (gul/grön) räcker väl fyra?
 
Det finns visserligen moderna 4 poliga trefasuttag (tror jag), men det är väldigt udda. Och jag tvivlar starkt på att någon billaddare fungerar utan nolla.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska du ha ett trefasuttag så behöver kabeln ha 5 trådar men om du kan ladda med enfas så funkar det.
Hej Måste kolla igen om det kanske är 5 tråder återkommer
 
tommib
Det finns CEE316 (dvs 3P+PE, ingen nolla) men de är väldigt udda som sagt.

Kabeln till aggregatet är säkerligen fyrledad men frågan är vad kabeln till styrenheten är, om den är separat från aggregatet. Där kan det finnas nolla framdraget.

Annars kan du ju dra en ny kabel.
 
Men att ta nollan från en annan kabel vet du ju är ett stort fel.
 
tommib
Självklart, jag menade att man kunde använda kabeln som går till styrenheten för det nya uttaget om nu bastun ändå ska bort.

Vad trodde du att jag menade :thinking:
 
Om man inte riktigt förstår så skulle det kanske uppfattas som om nollan i den andra kabel var lösningen. Vad du menade förstår jag men hur TS skulle tolka det var ju mindre solklart (y)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
https://www.evsolution.se/produkt/3-fas-smart-elbilsladdare-med-kontrollbox-typ-2/Hej!
Igen Nu när jag tittade lite mer noga så var det en svart kabel åxå så då är det 5 ledare.
så då borde man kunna använda det till ett 3 fas uttag ..Pratade med en elektriker och han sa att det måste vara en jordfelsbrytare typ b Min visst är det väl inbyggd jordfelsbrytare i ladd kabeln bilen?
Ska man koppla som på bilden då ? Öppnad kopplingsdosa med färgkodade elledningar och fem kablar anslutna, inklusive en svart kabel för 3-fas anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel med fem ledare i olika färger framför en gul plastdosas öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med märkta kablar för en 3-fasanslutning inklusive jord, neutral och faser L1 till L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Det vet nog elektrikern, men generellt kopplar man enligt märkningen på uttaget.

Ang JFB typ B så tror jag, med betoning på tror, att det inte är ett krav. Du bör kolla upp det noga då de är väldigt dyra.
 
Det framgår i specifikationen för laddaren.
 
uffeulander uffeulander skrev:
Pratade med en elektriker och han sa att det måste vara en jordfelsbrytare typ b
Som redan nämns vill jag betona att du inte ska låta någon elektriker prångla på dig en JFB typ B om de inte kan belägga att det verkligen krävs. Det beror på den laddare du tänker installera. De flesta klarar sig med en vanlig typ A.
 
B jfb behövs enligt Svensk standard endast om din laddbox inte har skydd mot DC jordfel. Det brukar bättre boxar ha inbyggt.
 
Nu ser jag att mina 5 kablar går till 3 säkringar med röd bottenplatta 10 amp?
finns det 3 fas på 10 amper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.