Det är dags att göra bostadsyta av vinden i vår 30-tals villa.
Vi la nytt tak i våras och nu har jag satt luftspalt och isolerat med 12cm mineralull och tätat med ångspärr. utanpå detta kommer en 4,5cm mineralullsskiva och sedan panel. Så taket anser jag som en ny konstruktion.

Renoveringsprojekt på vind med mineralullsisolering, luftspalt och ångspärr monterade under takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu till väggarna, hur går jag tillväga här? Cellulosa eller mineralullsisolering, ångspärr eller ångbroms?
Jag har 12cm mineralullsisolering över så det skulle räcka till långsidorna av huset.
Plankväggarna är friska och visar inga tecken på fuktskador, så uppenbarligen har det här funkat i 90år.
Är det vettigt att plasta in mineralull och få det helt tät mot plankväggen? Har börjat läsa lite om cellulosaisolering med ångbroms och det känns mer rätt ju mer jag läser om det. Men det är många trådar med många olika svar. Priset verkar skilja en del också.
Vad skall vi göra för att inte få problem?
Hur mycket isolering bör man lägga på en spontad plankvägg?
Utvändigt sitter det Eternit ovan den gamla fasaden, tanken är vi skall riva bort eterniten någon gång och sätta ny fasad och tilläggsisolera utifrån, men det här är ett helt annat projekt och kommer ligga några år framåt i tiden.
Så nu tillbaka till invändigt på vinden, hur går vi tillväga? Cellulosa med ångbroms, mineralull med plast, mineralull med ångbroms? Endast mineralull med osb och gips?

Lite råd och tips av er som är lite mer erfarna än en kock.
Thanks
 
surris
Lär bli endel heta diskussioner....
Men jag säger 45mm mineralull och ångspärr eller inget alls. Men planerar du 120mm så ska du definitivt köra vidare med ångspärren ner på väggarna med.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Det är en ganska liten yta så att isolera mycket ger nästan noll i besparing. Om du värderar utrymmet ta en 45mm eller inget alls.
 
Dessa väggar är ungefär 9 meter långa och kanske 80 cm höga. Gavlarna 7 meter långa och det är öppet till nock, så kanske 3,5 - 4 meter där. Så det är ju framför allt här det blir lite yta. Jag tänker att jag vill få in elen i väggar och tak. Ska ta en bild när jag är hemma.
 
Aha, kör 45mm regel med isolering kanske. Hur tjock isolering finns idag i dessa gamla väggar?
 
17 cm isolering i tak, är inte det väldigt lite?
 
På ett nytt hus är det lite med 17 cm isolering. I ett hus från 30-talet är det jättemycket mer än vad det någonsin var. I vårt 20-talshus isolerade vi med 95+45 mm cellulosaisolering när vi inredde vinden, dvs 140 mm. Och det är väldigt mycket mer än de 0 mm som fanns där innan.
 
  • Gilla
Pannkaksparty
  • Laddar…
surris
K Kurtivan skrev:
17 cm isolering i tak, är inte det väldigt lite?
Väldigt mycket om man inte har något innan :rofl: får ett U-värde på ca 0,2 och vid nybyggnation eftersträvar man 0,1 så 0,2 är väldigt bra skulle jag säga.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Kök i renoveringsfas med synliga takbjälkar och isolering, oöppnad gavel och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

17 cm mer isolering än vi hade tidigare i taket. Märker redan skillnad och då är bara 12:an på plats.
Så här ser gaveln ut, den finns där bakom köket :crysmile:, men den här bilden får er att förstå hur det ser ut.
Ingen isolering invändigt. Skulle vara om det ligger ett tunt lager bakom fasaden men då kan det inte vara tjockt.
Det påverkar inte bostads ytan jätte mkt om jag kör en tjockare isolering tex 15 cm. Men skulle det bli 3 ggr så bra med 15cm kontra 4,5cm?

Elcentralen kommer jag bli tvungen att flytta hur jag än gör, för det kommer ju en 4,5 cm till i taket.
 
surris
P Pannkaksparty skrev:
[bild]
17 cm mer isolering än vi hade tidigare i taket. Märker redan skillnad och då är bara 12:an på plats.
Så här ser gaveln ut, den finns där bakom köket :crysmile:, men den här bilden får er att förstå hur det ser ut.
Ingen isolering invändigt. Skulle vara om det ligger ett tunt lager bakom fasaden men då kan det inte vara tjockt.
Det påverkar inte bostads ytan jätte mkt om jag kör en tjockare isolering tex 15 cm. Men skulle det bli 3 ggr så bra med 15cm kontra 4,5cm?

Elcentralen kommer jag bli tvungen att flytta hur jag än gör, för det kommer ju en 4,5 cm till i taket.
Finns troligen ingen isolering, bara en plankvägg.
Ne så funkar det inte, det är inte linjärt. Du för störst effekt dom första centimetrarna sen minskar det ju mer du isolerar. Låt säga och jag gissar på att din vägg i nuvarande konstruktion har ett U-värde på 1,0, isolerar du 45mm så halverar du det och lite till, ca 0,45. Väljer du sedan att tredubbla detta som du säger till 135mm isolering då så får du ett U-värde på 0,21 alltså 53% sänkning.
 
Förändra en fungerande konstruktion? Visst taket har fått mineralull, men där har vi luftspalt. Men väggarna får nog bli cellulosa isolering med ångbroms.
Huset har bara självdrag som ventilation. Det vi tänker är att det vore bra om det kan andas så vi inte får problem. Tänker vi rätt?
 
  • Gilla
Zedo
  • Laddar…
Vad är för och nackdelar med de olika isoleringarna?
Cellulosa, träfiber, mineralull.
 
Redigerat:
surris
P Pannkaksparty skrev:
Förändra en fungerande konstruktion? Visst taket har fått mineralull, men där har vi luftspalt. Men väggarna får nog bli cellulosa isolering med ångbroms.
Huset har bara självdrag som ventilation. Det vi tänker är att det vore bra om det kan andas så vi inte får problem. Tänker vi rätt?
Jag hade inte isolerat väggarna alls. Om, då hade jag gjort det utifrån med 45mm ingen ångspärr och installerat frånluft.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Man kan skriva långa uppsatser om tilläggsisolering av plankhus. En sådan får inte plats här, men några korta synpunkter. Jag sympatiserar mycket med @mattias1jonssons resonemang. Dels att värdet av en liten tilläggsisolering är högst begränsat, dels att den gör större nytta om den placeras på utsidan.
Synsättet (dvs myndigheternas) på värmeisolering ändrades radikalt på 1970-talet. Tidigare hade man ett komfortperspektiv, så mycket isolering och tätning som behövs för ett sunt inomhusklimat. Det ersattes med ett energihushållningsperspektiv, som förde med sig krav på kraftigt ökade isoleringstjocklekar, vilket i sin tur kräver nya byggnadssätt som inte alltid är förenliga med gamla hus.
En normal tretums plankvägg har en värmeledningsförmåga som motsvarar ca 25 mm mineralull. Till det kommer att dess tyngd bidrar till en tidsförskjutning av infallande värme respektive kyla. Placerar man isoleringen på utsidan blir tidsförskjutningen större. Av komfortskäl har en plankvägg aldrig ansetts behöva tilläggsisolering.
 
  • Gilla
Pannkaksparty
  • Laddar…
Ok, kanske avvaktar vi med isolera väggar. På första våning finns inte heller någon isolering och här är det ganska skön värme. Är framförallt när det blåser som det upplevs kallare.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.