Hemmakatten
Tycker också att det blev en mycket fin renovering!

Men funderar lite på tomträtten. Vad skulle det kosta att friköpa tomten? Vet att Sthlms stad, iaf för ett antal år sedan började erbjuda tomträttsinnehavare att köpa tomträtterna.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker också att det blev en mycket fin renovering!

Men funderar lite på tomträtten. Vad skulle det kosta att friköpa tomten? Vet att Sthlms stad, iaf för ett antal år sedan började erbjuda tomträttsinnehavare att köpa tomträtterna.
50% av taxeringsvärdet som verkar ligga på ca 5200 kkr så 2600 kkr
 
tippz tippz skrev:
Trevligt! Kanske stjäl eran idé när vi ska göra om vårat kök era luckor måste väl alltså vara mindre i bredd och höjd än ikeas egna luckor, i och med att det glipar mellan? Mycket fint hus i övrigt, bra jobbat!
Kan tipsa om Järfälla kök som arbetar med just det konceptet. Att leverera Luckor och diverse andra tillbehör för att retrofiera IKEA-kök. Finns mycket inspiration på deras hemsida och också mycket på instagram från både dem själva och taggade bilder från privatpersoner som satt in deras kök.De har också showroom i både Bromma och Barkarby. Jag själv har precis beställt från dem och väntar med spänning på att få börja montera.
 
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
Är uppväxt på samma gata. Vi flyttade dit 84 när jag var litet barn och jag hade en kanonbra uppväxt där.
Jag tycker att huset I programmet blev jättefint för jag har sett så många som flyttar till ett område som Enskedefältet och renoverar utan någon somhelst känsla för området. Bra jobbat!
 
  • Gilla
BerndtG och 1 till
  • Laddar…
Villaenskede skrev:
Nytillverkade i trä med linoljefärg.
Får man fråga var i från de kommer? Sitter just nu och planerar fönsterbyte på vårt 20-tals hus där de på 70 tal bytte till helt andra fönster (som nu börjar ge mid sig) och klädde in huset i plåt. Är så inne i detta och blev nyfiken på vad ni valt. Fint blev det!! Och vår renovering som blir största på de 9 år vi bott här kändes plötsligt inte så stor
 
K
V Valgrind skrev:
Hej,
Väldigt fint med färgerna. Kan ni inte lägga upp färgkoderna ni använt för väggarna inne. Förstod att det går i samma färgskala men mörkare/ljusare beroende på rum - eller missförstod jag i programmet?
/Lotta
Är också intresserad av färgkoderna Speciellt till rummet där det var problem med fönstret.
 
V
H Hus_busen skrev:
Är uppväxt på samma gata. Vi flyttade dit 84 när jag var litet barn och jag hade en kanonbra uppväxt där.
Jag tycker att huset I programmet blev jättefint för jag har sett så många som flyttar till ett område som Enskedefältet och renoverar utan någon somhelst känsla för området. Bra jobbat!
Vad fint att höra att du hade en bra uppväxt här! Och så glada vi blir att du gillar vårt hus
 
V
M Molnis skrev:
Får man fråga var i från de kommer? Sitter just nu och planerar fönsterbyte på vårt 20-tals hus där de på 70 tal bytte till helt andra fönster (som nu börjar ge mid sig) och klädde in huset i plåt. Är så inne i detta och blev nyfiken på vad ni valt. Fint blev det!! Och vår renovering som blir största på de 9 år vi bott här kändes plötsligt inte så stor
Fönsterna är köpta på Snickarglädje. Prata med Patrick, han är toppen!
 
V
Kriale skrev:
Är också intresserad av färgkoderna Speciellt till rummet där det var problem med fönstret.
Misty le havre heter färgen
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
H
Villaenskede skrev:
Misty le havre heter färgen
Vad heter fasadfärgen/vilken färgkod?
 
Maria T
Fint hus i ett trevligt område, promenerade genom gamla Enskede och "Tallis" igår och såg en hel del hemska fasadkulörer - svagt lila, svagt rosa och kolsvart - samt en hel del trista fönsterlösningar, så det här huset känns mest som en dröm i jämförelse.

Dock är språkpolisen i mig väldigt irriterad över uttrycket "budade hem" oavsett om en sitter med fötterna i Thailänsk sand eller i sin egen hörnsoffa. Själva händelsen heter budgivning ja, men en "bjuder" på ett objekt; typisk svengelskt från början som nu börjar bli accepterat vilket får mig att se rött :mad:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Exempel:
[länk]
Det där är ju inte jämförbart. Läget ligger 1 timme från centralen och 50 min till Slussen.
Fastigheten har eget vatten/avlopp osv. osv.
 
J jocke31 skrev:
Nej, men att köpa loss tomten kostar troligen 3 Mkr, och då blir det 11 Mkr. Om man inte gör det utan betalr tomträttsavgäld så innebär det en merkostnad på kanske 2-3 000 kr/mån som inte ens är avdragsgilla och som är pengar rakt ned i sjön. Tills staden bestämmer sig för att höja avgiften. För en tomt på kanske 500-600 kvm.
Du jämför ett orenoverat hus med huset i Enskede, som är totalrenoverat. Du får därmed addera till ev. budgivning, anslutning till kommunalt VA, samt det VIKTIGASTE, totalrenoveringen. Du är då uppe på 10 MKR för huset längst ut i Kummelnäs. Med en timme till centrala Sthlm...
 
Tyckte det blev bra! Tycker det är ett "rimligt" pris för villa i Enskede. Om jag var "tvungen" att bo i söderort hade jag kunnat tänka mig Enskede MEN tomterna är alldeles för små, har ingen lust att bo på en ruta mitt bland alla andra villor. Väljer hellre stor tomt med havsutsikt, luft mellan husen där man skrota i trädgården utan att fyra grannar ser på, skärgårdskänsla och fortfarande bara 30 min till jobbet. Förvisso för drygt samma pengar (billigare utan havsutsikt och nyare hus). Men så är jag också färdig med den så kallade "pulsen" i stan (ett uttryck som omedelbart får mig att tappa förtroendet för en mäklare). Och ser man en polis här är det i värsta fall en fartkontroll..
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
F Facit skrev:
Du jämför ett orenoverat hus med huset i Enskede, som är totalrenoverat. Du får därmed addera till ev. budgivning, anslutning till kommunalt VA, samt det VIKTIGASTE, totalrenoveringen. Du är då uppe på 10 MKR för huset längst ut i Kummelnäs. Med en timme till centrala Sthlm...
Visst kan en köpare vilja lägga en slant på att personalisera huset, och några hundratusen på VA, men det är inte orenoverat. T ex så har huset bergvärme installerat.

Det är ett betydligt större hus, nästan 200 kvm. Tomten är typ 4 gånger så stor. Och det är din egen tomt och du slipper betala tomträttsavgäld. Du ser havet från tomten och bor nära naturen.

Med bil tar det en kvart till Slussen och med buss 45 min. Eller så kör du på 10 min till en infartsparkering och tar buss 15 min till Slussen.

Just nu ligger f ö högsta budet på 7,1 Mkr

Men - smaken är olika. Jag säger inte att det är fel att välja att bo i Enskede, även om jag personligen inte tycker det är prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.