S Stefan1972 skrev:
ja visst kan jag hålla med om det men barn som tuggar på kablar då?
Jovisst, men det är svårare att tugga igenom en kabel än att stoppa i en metallpryl i ett oskyddat uttag. Och kravet på dubbelisolerade kablar finns ju också för att göra det svårare att komma åt de strömförande delarna i en kabel. Och en mantlad (ekrk, eklk etc) kabel är ju i stort sett omöjlig att tugga igenom. För att minska riskerna med kablar så bör man ju också sätta upp många uttag, så att man minimerar användandet av skarvsladdar/grenuttag.
 
S Stefan1972 skrev:
nja ifrågasätter gör jag inte. Mest diskuterar.........Fokus för lekmannen är ju just petskydd för kontakter och jag är ganska säker på att många köper och trycker in dem i petskyddade uttag också...........i ren iver att undanröja alla faror de flesta vet om. Men allt annat då? Det skadas nog betydligt fler barn av fallande möbler än av rena elolyckor men det blir inte lika debatterat för det är "inte lika farligt som el"
Det är möjligt att många barn skadas av fallande möbler, men det ena utesluter ju inte det andra!
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag stoppade en bandspelarsladd (banankontakter) i ett icke petskyddat uttag när jag var 2-3 år. Ren tur jag överlevde, med svåra brännskador på vänster arm.
Läs även om Hasse Alfredssons son Mats som avled i en elolycka som femåring. Jag vill minnas att han hade stoppat in en banankontakt till en tv-antenn i ett icke petskyddat uttag. Lyssna även på sången ”Sov nu lillebror”.

När jag bodde i gammal hyreslägenhet (med en värd som inte ville göra något) skruvade jag fast IKEAs billiga vita skärbrädor framför vissa uttag. Har för mig att det funkade ganska bra pga av att de är lagom flexibla. Dessutom petskydd. Och möbel framför.

Väldigt bra att TS tar detta på stort allvar.
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag stoppade en bandspelarsladd (banankontakter) i ett icke petskyddat uttag när jag var 2-3 år. Ren tur jag överlevde, med svåra brännskador på vänster arm.
Hur gick det med bandspelaren?
 
Jag flyttade in i ett hus förra året med likadana uttag som på dina bilder. Jag köpte nya ojordade uttag och bytte själv, kostade under hundralappen per uttag. Faktiskt rätt roligt och blir både säkrare och snyggare. Bytte samtidigt strömbrytarna på väggen för utseendets skull.

Testade först något jättebilligt uttag från Biltema men det var rent skräp.
 
  • Gilla
ElleH och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Är det här ett stort problem i Sverige? Barn som springer runt med två spikar och petar in dom i uttaget? Det finns nog en halv miljon lägenheter med gamla taskiga uttag som dom på bilden. Jag har aldrig hört att nått barn skulle ha varit där och petat så det fick en kyss. Det måste vara tusentals gånger större risk att man får en stöt ifrån trasig elektronik.

Klart man vill det ska vara tryggt men jag tycker risken överdrivs nått helt otroligt.
Jag skulle inte lita på mig själv som barn. Jag gick ofta omkring med spikar och skruvmejslar och tyckte el var spännande.
Ståltråd i apparatsladd var ju annars ett bra sätt att få ut strömmen ur väggen ;) och då hjälpte det inte att det var petskyddat eller att uttaget hade djupa brunnar.

Jag lever och hjärtat mår bra, men mor och far hade några år där de fick mycket gråa hårstrån :D
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jag skulle inte lita på mig själv som barn. Jag gick ofta omkring med spikar och skruvmejslar och tyckte el var spännande.
Ståltråd i apparatsladd var ju annars ett bra sätt att få ut strömmen ur väggen ;) och då hjälpte det inte att det var petskyddat eller att uttaget hade djupa brunnar.

Jag lever och hjärtat mår bra, men mor och far hade några år där de fick mycket gråa hårstrån :D
Blev du elektriker sen?;)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Skrämselmarknadsföringen kanske påstår det för att få sälja petskydd men så fungerar det inte i verkligheten. Du måste peta nått i båda hålen samtidigt för att få en stöt.
Men uttagen utan petskydd som frågeställan visade på bild,gäller räcket det med en spik, föremål som leder ström. Att Ikea lanserat eluttag propp är meningslösa när det finns petskydd. Det kan jag hålla med dig.
 
H hammeron skrev:
Har varit/är i precis samma situation. Uttagen har ju redan avhandlats ovan, men råder dig till att begära offert på centralbyte hos så många du orkar. Fick till slut tag i en lite större firma som "besvärade sig" med att komma ut till en liten kund som mig. Fick först offert från liten enmansfirma (via offerta tror jag det var) på över 20000kr. Betalade till slut 11000kr för två nya centraler med totalt 4 jordfelbrytare och runt 20 grupper, inklusive en specialjordfelbrytare/brandskydd till bergvärmepumpen.

Efter renovering på över plan så har vi nu:
-nya eldragningar på hela övervåningen med jordade uttag överallt.
-gammal el (dvs gamla ojordade uttag i liknande skick som dina) på entreplan)
Men allt har varit skyddat av jordfelsbrytare från början.

Du kanske kan göra centralbytet nu men vänta med jordningen, så slipper du lägga pengar på jobbet med en extern jordfelsbrytare (om kablarna är ok) om centralen ska vara kvar på samma ställe.

Jordfelsbrytaren har redan lönat sig. Nu var det inte mitt barn som gjorde bort sig utan en hantverkare som körde en kakelsåg i regn utomhus. Det hade ju varit jobbigt att behöva leta en ny plattsättare .
Det är ju inte ens säkert att TS måste byta central. Om det inte är något fel med den gamla så funkar det ju att ha kvar den även om man uppdaterar det andra (uttag och nya kablar).
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
A Ahlinder skrev:
Men uttagen utan petskydd som frågeställan visade på bild,gäller räcket det med en spik, föremål som leder ström. Att Ikea lanserat eluttag propp är meningslösa när det finns petskydd. Det kan jag hålla med dig.
Om vi ska vara noga så är det inte ”meningslöst” då det skyddar mot två spikar samtidigt alternativt om uttagets petskydd är trasigt. Bytte senast igår ett uttag med kärvande petskydd (fastnade i öppet läge). Men jag kan tänka mig att det blir en del svordomar när alla uttag är proppade och man behöver dammsuga huset...
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Blev du elektriker sen?;)
Nix, ville inte begränsa mig till ett område så jag fuskar med lite av det mesta och försöker fortfarande lära mig saker ;)

Angående barnsäkerhet så är jag av den åsikten att barn ska få pröva saker och att föräldrarna inte behöver vara så rädda hela tiden. Vad gör det om man slår sig på tummen någon gång ibland, eller släpper ut mystisk vit rök från någon leksakselektronik. Däremot bör man hålla ett extra öga på de små, speciellt om man är som jag.
 
  • Gilla
ElleH och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Är det här ett stort problem i Sverige? Barn som springer runt med två spikar och petar in dom i uttaget? Det finns nog en halv miljon lägenheter med gamla taskiga uttag som dom på bilden. Jag har aldrig hört att nått barn skulle ha varit där och petat så det fick en kyss. Det måste vara tusentals gånger större risk att man får en stöt ifrån trasig elektronik.

Klart man vill det ska vara tryggt men jag tycker risken överdrivs nått helt otroligt.
Säkert inget jättevanligt problem men förekommer. Grannens unge gjorde just det för någon månad sen och fick sig en liten kyss. Allt gick bra och man kan tro att ungen skulle ha lärt sig en läxa men icke. Allt jämt nya försök att stoppa in saker i uttagen :p
 
Källingen357 Källingen357 skrev:
Det första steget är att installera jordfelsbrytare. Då bryts strömmen omedelbart om någonting sticks in i kontakten till exempel. Till detta petskydd som är en enkel åtgärd.
Nu börjar det där med JFBer dra iväg lite väl långt här. Det är inte en JFB man börjar med när säkerheten ska åtgärdas. En JFB träder in först när det blir ett fel. Man kan likna JFBn vid bilbältet och tro mig, ingen vill "prova" ifall bilbältet räddade livet - man kör alltså inte iväg utan bromsar. Likaså med en JFB. Den gör ingalunda elinstallationen ofarlig.

Så första steget är att åtgärda alla faror som kan orsaka en olycka, petskydd och andra uppenbara brister i anläggningen.
Därefter (eller samtidigt) installerar man en JFB.
S senap skrev:
Hade golvet varit ledande (t.ex. fuktigt betonggolv) så hade jordfelsbrytaren löst ut redan då barnet hade fått i första spetsiga pinnen.
Har du någon grund för detta påstående? Vad är kroppimpedansen hos ett barn? Kommer ett barn att överleva en ström på kanske några 100 mA under några tiotals millisekunder? Risken är att JFBn inte löser utan att barnet fastnar med 15 mA genom kroppen vilket ger kramp.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Hur många av dessa uttag behöver ni använda dagligen?
Ni skulle t.ex kunna ta bort uttagen tillsvidare och montera täcklock där det är möjligt.
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
Enklast och billigast är att köpa "petproppar" dvs pluggar i plast man stoppar in i uttagen och som man tar bort då man stoppar i en stickpropp. Så gjorde man förr då alla uttag var öppna och inte hade petskydd. De proppar jag menar är av plast och passat i oskyddade uttag. De blockerar hålen i uttagen så att inget kan stickas in där. Lär finnas hos någon välsorterad elhandel i flerpack.

Spar pengarna till renoveringen och gör det ordentligt då. Små barn kostar en del och propparna ger ett fullgott skydd så länge man sätter i dem efter att man tagit ur en stickpropp.
 
  • Gilla
ElleH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.