E etompau skrev:
Litet. Färre och färre elprylar använder jord som skydd mot elchock idag.
Det bästa du kan göra åt anläggningen är att byta dessa uttag mot modern typ samt installera jordfelsbrytare.
Elcentral med porslinssäkringar är en stabil konstruktion som kan hålla lika länge som huset.
Hej!
Håller med.
1 Jordfelsbrytare värd varenda krona. Fackman. Sätt ev. en egen sådan som bara kör kyl, frys och värmesystem förutom enför övrigt. (Så att inte andra apparaters jordfel skjuter jordfelsbrytaren för dessa viktiga). Installation av jordfelsbrytare kommer dessutom att bli en koll om du har något jordfel idag som KAN vara en fara för person eller brand.
2. Om du har elementär kunskap: Kolla att allt sitter fast, bryt huvudbrytare (lita aldrig på att alla uttag i ett rum har samma säkring), kolla att uttagens kåpor är åtdragna och att de sitter fast på väggen utan glapp.. Om de gör det lossa på kåpan och fixa fästskruvarna med plugg eller längre skruv. Kolla även att elanslutningarna fortfarande är åtdragna, glapp är inte bra potentiell brandrisk om du kopplar in nåt med hög effekt t.ex.en värmekamin.
Sätt åter kåpan på uttaget och dra åt.
3. Kolla att anslutande ledning är riktigt klamrad så den inte går att slita loss. Om den ser ut som sladdledning sån som du har i skarvsladdar och lampor etc, se omg. till att en fackman byter ut den till riktig installation. Har sett hårresande exempel.
4. OK förstås idealt byt alla till petsäkra också men tab. sätt i pluggar som barn inte kan få ur om du vill vänta med investering till den stora renoveringen av huset.
MVH Thobbe
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
A Ahlinder skrev:
Räcker med en spik när det inte är petskydd i uttaget.
Skrämselmarknadsföringen kanske påstår det för att få sälja petskydd men så fungerar det inte i verkligheten. Du måste peta nått i båda hålen samtidigt för att få en stöt.
 
S Stefan1972 skrev:
Inte för att jag vill förringa farorna med el men hur många olyckor sker det egentligen med små barn och rena uttag där de på något vis fått in nåt ledande i uttaget? Jag har själv aldrig petsäkrat nåt och kan inte påstå jag sett nåt hos de jag känner heller så är det egentligen mest skrämselpropaganda att allt ska skyddas in i minsta detalj? Barn kan ju även gnaga sönder sladdar men ingen drar dem i rör efter golv? Man ser ju fler barn som tuggar på allt möjligt än stoppar metallpinnar i kontakter iallafall........
Det beror nog helt på hur barnet är. När jag var liten så satt det petskydd överallt, alla bokhyllor förankrade i minst en vägg, galler för i princip allt utom mina egna leksaker, inga åtkomliga sladdar någonstans mm mm. Pappa försökte till och med köpa polisens gamla kravallstaket för att kunna spärra av lägenheten, men lyckades inte få igenom det men polisen han pratade med fick sig ett gott skratt i alla fall. Bland annat så lyckades jag i treårsåldern klättra högst upp i en Ivarbokhylla och dra ut två av hyllsprintarna som satt på diagonalen utan att ramla ner och mamma märkte det bara för att jag blev oroväckande tyst plötsligt när jag inte kunde röra utan att hyllan började tippa. Så det hade inte förvånat mig alls om jag hade lyckats få in något ledande i ett uttag om de inte hade satt i petskydd överallt eller ställt något ivägen. Men när syrran började krypa och sen gå så hade de inte behövt ha något av detta då hon var väldigt lugn och försiktig av sig, men eftersom jag är knappt två år äldre och for omkring som ett yrväder så hade de alla dessa skydd automatiskt även för henne.

Sen kan jag hålla med om att det är en hel del skrämselpropaganda som man får höra när man får barn, men en sak som är så lätt att åtgärda/skydda sig mot som att byta uttag till petskyddade uttag samt sätta spärr på knivlådan tycker jag känns dumt att låta bli. Konsekvenserna av att inte göra det kan bli så stora att jag aldrig hade kunnat förlåta mig själv för att jag inte hade gjort en så enkel förebyggande åtgärd
 
  • Gilla
Lars Gunnarsson och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Skrämselmarknadsföringen kanske påstår det för att få sälja petskydd men så fungerar det inte i verkligheten. Du måste peta nått i båda hålen samtidigt för att få en stöt.
Hej men kom igen nu!
Du glömmer en viktig sak: Ledande golv t.ex. betong och jordade apparater och föremål, spisar och diskbänkar. Stoppar du en pinne i hålet för fasen och har andra delar av kroppen på nämna föremål har du 230 V genom kroppen.

MVH
Thobbe
 
  • Gilla
Lars Gunnarsson
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag har aldrig hört att nått barn skulle ha varit där och petat så det fick en kyss.
Det händer allt då och då, men allt mer sällan eftersom petskydd varit standard i årtionden. En enkel, billig och effektiv skyddsåtgärd utan påtagliga nackdelar. Vad vore skälet att inte använda sig av den?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T ThobbeT skrev:
Hej men kom igen nu!
Du glömmer en viktig sak: Ledande golv t.ex. betong och jordade apparater och föremål, spisar och diskbänkar. Stoppar du en pinne i hålet för fasen och har andra delar av kroppen på nämna föremål har du 230 V genom kroppen.

MVH
Thobbe
du glömmer jordade uttag i sig själva............en pinne i fasen och nå fingrar på jordanslutningen blir ju samma sak..........
 
  • Gilla
Lars Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T ThobbeT skrev:
Hej men kom igen nu!
Du glömmer en viktig sak: Ledande golv t.ex. betong och jordade apparater och föremål, spisar och diskbänkar. Stoppar du en pinne i hålet för fasen och har andra delar av kroppen på nämna föremål har du 230 V genom kroppen.

MVH
Thobbe
Och just då skyddar JFB.

Men i fallet med två spikar, en i vardera hand, där skyddar inte JFB alls.
Så petskyddade uttag eller sådana där proppar i uttagen, tycker jag fortfarande är det första att skaffa och sätta i.
 
  • Gilla
GDS-Fassan och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
Inte för att jag vill förringa farorna med el men hur många olyckor sker det egentligen med små barn och rena uttag där de på något vis fått in nåt ledande i uttaget? Jag har själv aldrig petsäkrat nåt och kan inte påstå jag sett nåt hos de jag känner heller så är det egentligen mest skrämselpropaganda att allt ska skyddas in i minsta detalj? Barn kan ju även gnaga sönder sladdar men ingen drar dem i rör efter golv? Man ser ju fler barn som tuggar på allt möjligt än stoppar metallpinnar i kontakter iallafall........
Jag stoppade en bandspelarsladd (banankontakter) i ett icke petskyddat uttag när jag var 2-3 år. Ren tur jag överlevde, med svåra brännskador på vänster arm.
 
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Notera att om ni skall dra om all el i samband med en renovering så skall det vid denna tidpunkt monteras jordade (petsäkra) vägguttag eftersom det då blir en större elomläggning. (Man får då inte nymontera ojordade uttag vid eftersom det då i princip blir en nyinstallation och då gäller dagens regler.)
Om du själv skall byta eluttag innan renoveringen, måste du (tyvärr) sätta ojordade (petsäkra) uttag eftersom det med 99% sannolikhet inte frinns framdraget jordtråd i kopplingsdosorna där vägguttagen sitter monterade. (Det är absolut förbjudet att sätta jordade uttag utan att det finns jord ansluten.)
Detta innebär att elektrikern i samband med omdragningen av elen än en gång får byta dina vägguttag, dvs det blir dubbla materialkostnaden för vägguttagen. Om renoveringen ligger inom ett år eller så, är därför rekommendationen att blockera uttagen på olika sätt under tiden med hjälp av tunga möbler framför, sätta i pluggar, etc som många nämnt ovan.
Att installera en jordfelsbrytare (jfb) är en drastisk höjning av elsäkerheten. Dock hjälper inte en jordfelsbrytare ifall ert barn har lyckats få in ett spetsigt föremål (samtidigt) i respektive hål eftersom barnet sitter på ett förhållandevis isolerat golv och jordfelsbrytaren då tror att ert barn är en vanlig elektrisk last. Hade golvet varit ledande (t.ex. fuktigt betonggolv) så hade jordfelsbrytaren löst ut redan då barnet hade fått i första spetsiga pinnen.
En jordfelsbrytare funktion är att mäta all ström som lämnar elcentralen och sedan jämföra detta med all ström som kommer "hem igen" till elcentralen. Om den inte gör detta så har den försvunnit på något felaktigt sätt, t.ex. att ta vägen via en människa till ett jordat föremål som t.ex. ett vattenburet element etc.
.
Överkurs: Strömmen går ut via någon av de tre faserna och skall gå tillbaka via nollan eller via en annan fas (vid två- eller trefasutrustning som t.ex. tvättmaskin, spis). Om den inte kommer hem igen, har den gått en felaktig väg tillbaka. Exempel på felaktig väg är skyddsjorden (om det finns) eller objekt som helt eller delvis har kontakt med jordpotential som t.ex. diskbänk (via vattenrören om dessa är av metall), höljet på ett elelement (om det är jordat vilket det alltid är i en jordad miljö men ibland är i en ojordad miljö), vattenburet element (via metallrören), fuktiga ledande golv, etc. Notera att man har en liten felmarginal på 30 mA i en jordfelsbrytare eftersom det alltid går pyttesmå "läckströmmar" mellan någon av faserna till jordtråden vilket ofta inträffar i större maskiner som t,ex. tvättmaskin, elspis, etc. Har man riktigt gamla ledningar i huset kan det gå läckströmmar även mellan ledningarna pga av dålig isolering på ledningarna. Dessa problem brukar bli större i fuktiga miljöer eftersom fukt till en viss del leder ström vilket vi ofta märker genom att jordfelsbrytaren ofta löser ut ifall någon söndrig kåpa till ett utomhusvägguttag gör att det kommer in fukt i uttaget så att vi får så stora läckströmmar att jordfelsbrytaren "blir arg" :) och löser ut, dvs stänger av strömmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
GDS-Fassan och 4 till
  • Laddar…
ElleH ElleH skrev:
Ja, bara bytet av elcentralen var ju 15 000 kr så i så fall kan vi ju spara in även det :)
Har varit/är i precis samma situation. Uttagen har ju redan avhandlats ovan, men råder dig till att begära offert på centralbyte hos så många du orkar. Fick till slut tag i en lite större firma som "besvärade sig" med att komma ut till en liten kund som mig. Fick först offert från liten enmansfirma (via offerta tror jag det var) på över 20000kr. Betalade till slut 11000kr för två nya centraler med totalt 4 jordfelbrytare och runt 20 grupper, inklusive en specialjordfelbrytare/brandskydd till bergvärmepumpen.

Efter renovering på över plan så har vi nu:
-nya eldragningar på hela övervåningen med jordade uttag överallt.
-gammal el (dvs gamla ojordade uttag i liknande skick som dina) på entreplan)
Men allt har varit skyddat av jordfelsbrytare från början.

Du kanske kan göra centralbytet nu men vänta med jordningen, så slipper du lägga pengar på jobbet med en extern jordfelsbrytare (om kablarna är ok) om centralen ska vara kvar på samma ställe.

Jordfelsbrytaren har redan lönat sig. Nu var det inte mitt barn som gjorde bort sig utan en hantverkare som körde en kakelsåg i regn utomhus. Det hade ju varit jobbigt att behöva leta en ny plattsättare .
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja visst kan jag hålla med om det men barn som tuggar på kablar då?
Jag förstår inte var du vill komma med ditt resonemang. Menar du att eftersom man inte åtgärdar alla potentiellt farliga situationer så kan man lika gärna strunta i allt? Jag tror du är ganska ensam om att ifrågasätta och väga petskyddade uttag mot löst liggande skarv/lampsladdar...

Det går inte att ta bort alla faror som kan barn kan utsättas för men de som är livshotande ifall de uppstår och samtidigt lätta att åtgärda tycker jag är lämpliga att fokusera på...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Inte för att jag vill förringa farorna med el men hur många olyckor sker det egentligen med små barn och rena uttag där de på något vis fått in nåt ledande i uttaget? Jag har själv aldrig petsäkrat nåt och kan inte påstå jag sett nåt hos de jag känner heller så är det egentligen mest skrämselpropaganda att allt ska skyddas in i minsta detalj? Barn kan ju även gnaga sönder sladdar men ingen drar dem i rör efter golv? Man ser ju fler barn som tuggar på allt möjligt än stoppar metallpinnar i kontakter iallafall........
Det sker ju få olyckor just för att gamla osäkra uttag byts ut!
 
  • Gilla
rifr
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja visst kan jag hålla med om det men barn som tuggar på kablar då?
Kraven på dem har ju höjts också.
 
A anhack skrev:
Jag förstår inte var du vill komma med ditt resonemang. Menar du att eftersom man inte åtgärdar alla potentiellt farliga situationer så kan man lika gärna strunta i allt? Jag tror du är ganska ensam om att ifrågasätta och väga petskyddade uttag mot löst liggande skarv/lampsladdar...

Det går inte att ta bort alla faror som kan barn kan utsättas för men de som är livshotande ifall de uppstår och samtidigt lätta att åtgärda tycker jag är lämpliga att fokusera på...
nja ifrågasätter gör jag inte. Mest diskuterar.........Fokus för lekmannen är ju just petskydd för kontakter och jag är ganska säker på att många köper och trycker in dem i petskyddade uttag också...........i ren iver att undanröja alla faror de flesta vet om. Men allt annat då? Det skadas nog betydligt fler barn av fallande möbler än av rena elolyckor men det blir inte lika debatterat för det är "inte lika farligt som el"
 
F Finndjävel skrev:
Skrämselmarknadsföringen kanske påstår det för att få sälja petskydd men så fungerar det inte i verkligheten. Du måste peta nått i båda hålen samtidigt för att få en stöt.
Det stämmer inte. Om du petar i uttaget och samtidigt har kontakt i något med tillräckligt bra jordanslutning får du en stöt.
 
  • Gilla
Lars Gunnarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.