Att isolera noggrant är viktigare än att isolera tjockt. Det finns till och med risker med överdriven tilläggsisolering i olika områden av huset.

Du kan läsa artikeln här: Isolera med rätt tjocklek och metod
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
PeterFalun
Alltid intressant att läsa Harryssons kommentarer.tack
 
  • Gilla
Leon P
  • Laddar…
Jättebra artikel.
 
Ja, det här var faktiskt en av de bästa artiklarna jag läst på länge härinne. Flera intressanta resultat och myter som det slås hål på.

Nu är ju en hel del gör det själv i forumet. så det hade varit ritkigt intressant med en fortsättningsartikel som täcker upp vad det är viktigt att tänka på vid isoleringsarbete som det skrivs om i artikeln.
 
  • Gilla
StereoT och 2 till
  • Laddar…
En ganska så revolutionerade artikel... Finns det nån länk till rapport eller liknande för jämförelsen mellan hus med två isoleringstjocklekar? Spännande och se om någon passivhusägare kan motbevisa honom?
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
Jag fastade vid detta.

"Höga isolertjocklekar påverkar temperaturförhållanden i klimatskärmen och minskar uttorkningseffekten, vilket innebär en högre risk för fukt- och mögelangrepp i till exempel ytterväggar och vindsutrymmen. Risken ökar dessutom ytterligare om man applicerar isolering och tätskikt på ett felaktigt sätt"

Finns mycket väl anpassade program för att ingenjörsmässigt undvika sådana här problem. Tex en enkel WUFI-simulering löser detta ganska enkelt. SEN förstås så ska arbetet utföras på korrekt sätt. Men det ser jag som en självklarhet och inte en förutsättning.

Att passivhus inte på något vis skulle vara bättre har jag svårt att se. Dess primärenergital är lägre än för standarshus vilket bör säga en hel del men förstås inte allt. Likaså att det är viktigt att bygga rätt "Standard" hus så är det ju förstås lika viktigt med att utforma ett passivhus efter dess förutsättningar. Tex med rätt ventilation så viss överskottsvärme kan tas till vara på. Blir det för varmt så ser man till att avskärmningar finns vid fönster. Likaså att placera fönster rätt är viktigt vid utformning av passivhus. Så förstår artikeln innehåll men skulle ändå motsäga den i den mening att så länge man utformar passivhusen på rätt sätt så klår de nog ett standardhus vad gäller ingående paramterar. Men det är min åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallvattuslang
  • Laddar…
Ett problem är väl just att utförandet blir mycket viktigare för att inte skador ska uppstå när man har riktigt tjock isolering. Det gäller inte bara när huset byggs. Saker kan ju ändras och försämras under husets livslängd, så i det långa loppet kanske en mer förlåtande konstruktion är bättre?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
W
Haha, rolig gubbe... träning och vara hälsosam är inte bra föra att Sverige uppenbarligen bara blir fetare och fetare...

Dåligt utfört arbete är ju dåligt utfört arbete.. inte fel på produkten.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
"I passivhus är det till exempel vanligt att använda 400 m isolering i grund"

Låter kanske lite överdrivet? Blir mycket att gräva ut...
 
  • Gilla
  • Haha
BaltzarH och 4 till
  • Laddar…
Christer Harrysson is da king!
Minns att han skrev om t.ex. golvvärme, och hade jämförelser om hur mycket energin ökade med sådan.
Detta var innan vi byggde vårt hus år 2010.
Så vi har inte golvvärme (trots protester från vår KA), och fryser aldrig om fötterna.
(Har inte klinker i våtrummen utan plastmatta)
Hans bok Husdoktorn går fonden står i bokhyllan
https://www.adlibris.com/se/bok/husdoktorn-gar-ronden-9789163192722

Själva har vi 45 + 220 + 45 = 310 mm Gullfiberisolering i väggarna, 300 mm cellplast under bottenplattan och 390 mm Gullfiber + cellplast uppåt. Enda uppvärmning en luft/luft-värmepump.
Varm och skönt med totalt 4990 kWh/år el i våra 108 m2 boyta.
 
  • Gilla
nochl och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Christer Harrysson is da king!
Minns att han skrev om t.ex. golvvärme, och hade jämförelser om hur mycket energin ökade med sådan.
Detta var innan vi byggde vårt hus år 2010.
Så vi har inte golvvärme (trots protester från vår KA), och fryser aldrig om fötterna.
(Har inte klinker i våtrummen utan plastmatta)
Hans bok Husdoktorn går fonden står i bokhyllan
[länk]

Själva har vi 45 + 220 + 45 = 310 mm Gullfiberisolering i väggarna, 300 mm cellplast under bottenplattan och 390 mm Gullfiber + cellplast uppåt. Enda uppvärmning en luft/luft-värmepump.
Varm och skönt med totalt 4990 kWh/år el i våra 108 m2 boyta.
Om man vill optimera låg energiåtgång tror jag helt klart att erat sätt är optimalt. Åtminstone för södra Sveriges lite varmare klimat.

Däremot tror jag inte att komforten blir särskilt bra. Kalla golv och ojämn temperatur i olika rum. Dessutom ett ljud från LLVP hela tiden.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Däremot tror jag inte att komforten blir särskilt bra. Kalla golv och ojämn temperatur i olika rum. Dessutom ett ljud från LLVP hela tiden.
Som sagt så bor vi i södra delen av landet.
Värmepumpen går bara på lägsta, tystaste läget, vilket innebär 19 dB i entréhallen, och hörs inte i övriga huset.
Temperaturen i rummen är jämn, eftersom FTX-aggregatet spirder värmen till alla rum i huset.
 
Som KoW säger så är det energieffektivare utan golvvärme och i ett välisolerat hus blir det inte speciellt kalla golv. Sen tror jag att varmvinden är en lösning som ger bättre isolervärme än vad isolertjockleken ger sken av. Hela vinden blir som en buffer likt hur en isolerad källare hjälper till.

Luft-luft värmepump är en enkel lösning som kräver extremt lite injustering och håller väldigt snabb reglering så man slipper övervärmen man lätt får med golvvärme.

Artikeln i övrigt tycker jag är ganska intetsägande och belyser bara det uppenbara.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som sagt så bor vi i södra delen av landet.
Värmepumpen går bara på lägsta, tystaste läget, vilket innebär 19 dB i entréhallen, och hörs inte i övriga huset.
Temperaturen i rummen är jämn, eftersom FTX-aggregatet spirder värmen till alla rum i huset.
Jag tror nog mer att det handlar om skillnad i vad komfort är. FTX kan inte flytta många watt energi om du inte har den ställd extremt högt. Luft är en väldigt dålig energibärare.

Men det är säkert helt OK, men jag tror inte komforten kan jämföras med golvvärme i ett nybyggt hus.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.