• Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
Tycker huset blev mycket fint. Hade varit kul att se mer från själva bygget bara
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det lär inte avvika mycket från det här som är till salu just nu:
[länk]
25 kkr om året.. Tja...
 
Det som länkas till ligger i Enskede gård, inte Enskedefältet.
 
Känsligt och bra utformad tillbyggnad! Volymhanteringen med indragna hörn och verandaliknande tak gör att det inte ser så stort ut som det är.
 
  • Gilla
mikott och 1 till
  • Laddar…
Jättesnyggt! Bra jobbat!

Som vanligt sjukt synd att Ann fokuserar på relationen i stället för teknik...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 5 till
  • Laddar…
G
När jag tittade på programmet såg jag bara en utväg, skilsmässa och halvfärdigt hus till salu. Dock blev allt klart och alla "mådde bra". Konstigt. Känns som Svt hoppade över psykologhjälpen och de extra hantverkarna som till slut fick ihop detta.
 
  • Gilla
Frelli2 och 2 till
  • Laddar…
Var tvungen att läsa in mig på vad tomträtt är för något då jag inte kände till begreppet tidigare. Vad skulle det kosta att köpa loss tomten, i det här fallet?

Annars var det i mitt tycke ett av de bättre avsnitten programserien och huset blev mycket fint. Kul att få veta lite om bakgrunden med Egna Hem.
 
Keiller Keiller skrev:
Var tvungen att läsa in mig på vad tomträtt är för något då jag inte kände till begreppet tidigare. Vad skulle det kosta att köpa loss tomten, i det här fallet?

Annars var det i mitt tycke ett av de bättre avsnitten programserien och huset blev mycket fint. Kul att få veta lite om bakgrunden med Egna Hem.
50% av taxeringsvärdet på tomten har priset varit när vi har kikat på hus i Stockholmsområdet som står på tomträtt.
 
Jämfört med grand designs så känns husdrömmar mer och mer som en uppvisning i vem som har störst banklån och mest "pondus".


Variation hade vart trevligt
 
  • Gilla
oliva och 5 till
  • Laddar…
Hur fungerar det att bygga in kylen helt? Såg ingen ventilation, fanns kanske dold?
 
Tycker husdrömmar blivit värdelöst, de visar ju noll av bygget, är bara en massa relationsfokus...
Och när alla husdrömmar är ett bygge på totalentreprenad med en väl tilltagen budget så blir det ju sällan speciellt spännande.
 
  • Gilla
OramaC och 19 till
  • Laddar…
Hur gjordes köket? Tyckte det såg väldigt fint ut. Såg ut som vanliga stommar typ IKEA fast en aningen modifierade?
 
ett stenkast från söder:

Karta med markerad sträcka på 2,2 km fågelvägen från Södermalm till Enskedefältet i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja.... 2,2 km fågelvägen kanske är stenkast för vissa. Men den delen av enskedefältet är rätt långt från söder. Närmare Högdalen tillochmed ;)

(Kunde inte låta bli när jag såg drönarbilden att pinpointa det)

Och angående resten.... Man borde inte få ha pengar om man är för dum. fast det klart. De gav ju bort pengarna till säljare och byggare.... :)
Vansinnigt pris för en tomträtt (avgifterna ökar rätt kraftigt hela tiden då tomtvärdet är betydande)

Sen tycker jag att de iaf lyssnade på hantverkarna. Så all heder till det. Men det var ju rätt med förbundna ögon de köpte hus och påbörjade en massiv renovering :D
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Haha, ett stenkast är mellan 40 och 50 meter. För övrigt tycker jag att utbyggnaden blev fin med många fönster. Lite tråkigt med stockholmsgrått men det är en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.