Hej

Grannen har idag en icke utnyttjad luftledning för telefoni som går över vår tomt. Vår fastighet är en avstyckning av grannfastigheten (1966), och det skulle inte förvåna mig om teleledningen har hängt där sedan innan avstyckningen. Det finns dock inget servitut eller ledningsrätt för den teleledningen, jag har trippelkollat med lantmäteriet.

Nu vill grannen också dra en fiberkabel i luften, parallellt med teleledningen som redan går där. Vi är egentligen inte avogt inställda till det, men tror att det vore bra för alla inblandade parter att saker och ting gick till på formellt rätt sätt. Går det att skriva ett servitut gällande det? Rent formellt hör väl fibern till fiberbolaget (Telia öppen fiber), så det är väl isf dem vi borde ha ett avtal med? Eller är det bara ledningsrätt som är tillämpligt i det här fallet?

Jag förstår att vår fastighet kommer att belastas med vissa begränsningar, är det några särskilda såna begränsningar som jag som lekman inte tänker på just nu, som kan komma att drabba mig särskilt? Det finns inte en sportmössa att ledningen kommer i vägen för en eventuell utbyggnad av huset. I dagsläget går befintlig teleledning rätt igenom ett körsbärsträd på vår tomt. Vilken kostnad skulle vi kunna behöva stå för ifall en gren från trädet skulle falla ner och skada fibern, exempelvis?

Vi vill som sagt egentligen vara så tillmötesgående som möjligt, och är inte ute efter att sätta käppar i hjulet för grannen, så moderera gärna svaren därefter.
 
Mitt råd är "gräv ned".
Kanske billigare att ha en luftledning men när den väl är nedgrävd är den ur vägen för gott.

/ATW
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Mitt råd är "gräv ned".
Kanske billigare att ha en luftledning men när den väl är nedgrävd är den ur vägen för gott.

/ATW
Egentligen håller jag med dig, men eftersom vi nu blivit involverade i ett sent skede misstänker jag att det inte är ett alternativ som riktigt ligger på bordet, med mindre än att vi bekostar extraarbetet att gräva ner kabeln. Jag är ännu inte på det klara med hur formella grannarna vill vara i frågan.
 
Skulle inte tro att en gammal ledningsrätt automatiskt ger en ny...

Blir nog svårt att skriva nåt som inte ger er ansvaret för att hålla träd som kan skada ledningen borta.

Er förhandlingssituation är säkert starkare än ni tror, då de verkat vänta så länge att ni hamnat i vad jag skulle kalla "samvetsutpressning"

/ATW
 
Hemmakatten
Kan grannen inte få in sin fiber på sin tomt från vägen eller sin infart?

Jag skulle, generellt sett, vara skeptisk till att låta grannen hänga fiber i gamla telefonstolpar som kanske snart ändå kommer att sluta underhållas.

Vem är det som vill hänga fibern i telefonstolparna? Grannen eller fiberbolaget? Om grannen, så skulle jag säga nej direkt. Om fiberbolaget så skulle jag också säga nej, vägra servitut och säga att de får gräva ner kabeln på grannens tomt.

Det handlar inte om att vara en sur granne utan att kabeln, eller dess ersättare, kommer att för "evigt" inkräkta på din tomt. Det går långt utöver vad man som granne bör godkänna.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Ni vinner inget på att bygga hinder för framtiden...
Gör en dragning i tomtgräns och lägg ett rör då grannfastigheten kan byta ägare eller ni behöva flytta!
 
  • Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
Diskussionen ska ni ju inte ha med grannen utan fiberägaren, dvs. Telia och den ska självklart grävas ner precis som @byggarätt skriver. Vill de inte det så får de helt enkelt inte något enkelt tillträde till er tomt. Låt bara grannen förstå att ni inte alls är emot att de ska få fiber, bara att ni inte vill ha den hängades i luften.

Skulle den mot förmodan ändå bli upphängd är det inte ingen risk att stolparna plockas ner som @Hemmakatten skriver.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Är det väldigt långa avstånd som hindrar grävning eller terräng? För det är väldigt ovanligt med luftkabel till slutkund.
 
harry73
Oavsätt om fibern kommer att hängas bredvid stolparna eller inte, är det bättre för er att inte ordna servitut eller ledningsrätt.

Skulle den i framtiden hänga i vägen, har ni starkare förhandlingsposition om det inte finns servitut eller ledningsrätt
 
Är servitut en möjlig legal väg? Jag menar, kan fiberbolaget och vår fastighet ha ett servitut? Eller är ledningsrätt den enda tekniska legala vägen för detta?
 
S
Sätter man nånsin fiber i luftledning? Gräv ner!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Är servitut en möjlig legal väg? Jag menar, kan fiberbolaget och vår fastighet ha ett servitut? Eller är ledningsrätt den enda tekniska legala vägen för detta?
Undvik servitut och ledningsrätt så som skrivs...
En fiber är inte rolig för er eller grannen om det blir fel....
Orsaken att grannen frågade er är för att Telia vet att ingen vill ha annans fiber tvärs över sin tomt
 
S SvanteC skrev:
Sätter man nånsin fiber i luftledning? Gräv ner!
Jorå, Stockholms skärgård och Roslagen, där är det urberg på många ställen..... men i det här fallet har jag svårt tro nätägaren satsar på luftledning, räkna med att den grävs ned.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Är servitut en möjlig legal väg? Jag menar, kan fiberbolaget och vår fastighet ha ett servitut? Eller är ledningsrätt den enda tekniska legala vägen för detta?
Servitut om rätten att ha ledning ska tillhöra grannens fastighet.
Ledningsrätt som det är bolaget Telia som rättigheten ska tillhöra.
 
Hej
Du ska inte ha en diskussion med grannen överhuvudtaget.
Faktiskt tror jag du inte ska göra någonting alls, så kommer det lösa sig genom att de gräver någon annanstans där du inte är berörd.
Fast du kan ju be om att de tar ner stolparna, eller till och med frågar om du får stolparna och tar ner stolparna själv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.