Har köpt ett hus från 80 talet, 1-1/2 plans med bastu ute i allrum/garage delen. Idag skulle jag testa och basta.

Har frånluftsventilation där köksfläkten styr ventilationen med en motor på taket. Frånluft i badrum/tvättstuga.

Problemet var att när bastun blivit varm gick inte dörren stänga helt. Det var precis som om den varma luften ville trycka ut ur bastun?

Sitter en lucka i väggen nertill som kommer utifrån. Sen en frånlufttallrik i taket över aggregatet. Frågan är hur jag ska göra med ventilationen när jag bastar?

Bifogar bild nertil! Interiör av bastu med träväggar, bänkar och synlig ventilation i taket samt en öppen ventilationslucka vid golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta bort isoleringen i nedre ventilen/luckan, den hindrar tillluften.

Det finns rökpennor/rökpatroner som man kan kolla hur luften strömmar.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Luften strömmar ut mot dörren, därför dörren ej går stänga helt?
 
Då har du för stort undertryck i huset som gör att ventilationen suger luft ur bastun vilket inte är meningen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Hur kan man fixa det utan att bygga om så väldans mycket? På bilden ser ni hur bastuns ventilation är uppbyggd. Utanför är det ett 20kvm allrum med tilluftventil på väggen. Sen utanför bastun så är det en dusch med frånluftdon.
 
Handritad skiss av en badrumsplanlösning med markerade dusch, badkar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till och frånluft i bastu skall vara från samma utrymme. Troligtvis därför det är problem.
Och ingen mekanisk frånluft.
 
Redigerat:
Har du något sug i frånluften i bastun? Suger den fast ett papper?
Kan ju vara så att någon satt igen den.
 
Bästa instruktionen finns i Tylös’ bastuinstruktion! Finns på nätet.
Ingen ventil i yttervägg! En ventil vid golv under/vid aggregat och en, helst på motsatt sida vid tak. Båda skall helst mynna i samma utrymme, helst duschutrymme. Via kanal (frånluft) om så krävs.
 
Redigerat:
F fredrik.johansson skrev:
Har du något sug i frånluften i bastun? Suger den fast ett papper?
Kan ju vara så att någon satt igen den.
Ja Fredrik, testade ett wcpapper och det sugs fast.
 
R RoBo skrev:
Till och frånluft i bastu skall vara från samma utrymme. Troligtvis därför det är problem.
Och ingen mekanisk frånluft.
Ja men hur får jag frånluften i bastun om inte från den mekaniska ventilationen?
 
Hjälper det att stänga tilluftluckan nertill i bastun och få till en större glipa under bastudörren?
 
Skaffa ett starkt magnetlås till bastudörren. Du kan ta tillluft via rummet om det funkar bättre än via yttervägg. Rör inte frånluftsventilen om den funkar bra.
 
Blir fundersam då det står att frånluftdon ska vara stängda vid bastubad?
 
L Linus perälä skrev:
Ja men hur får jag frånluften i bastun om inte från den mekaniska ventilationen?
Som sagt, ventilera via duschutrymmesväggen. Frånluften försvinner via rummets ventil utanför. Aldrig mek frånluft i bastun!
Läs TYLÖ!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.