Hej
Jag började kanske i helt fel ände när jag digitaliserade vårt hus och landade i mängder med olika system och följaktligen ett antal appar för att styra varenda funktion.
Jag har inte orkat sätta mig in i jobbet att koppla ihop allt delvis på grund av att jag köpt en del udda lösningar.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon skulle kunna tala om ifall det finns något hopp att få ihop allt nedan till ETT system.
Går det och skulle till exempel Homey kunna vara en lösning eller vad annars??

Larm: Risco Agility
Motorstyrd grind (levererad av Skandinaviska områdesskydd) styrs med fjärrkontroll (Har försökt med en nätverkskopplad RF-device som tar emot 433ghz-signal utan att lyckas få in RF-signalen i devicen)
Philips Hue-lampor
Claes Ohlson väggpluggar
Brandlarm Nest
Dörrlås Verisure
Kameror: Arlo
Nätverk: Netgear Orbi mesh

Som ni säkert förstår är det grinden och larmet som ger mig mest huvudbry, och jag har svårt att hitta information om dom då det är mer åt företagslösningar än hemmaprodukter.

Utan att få till dom så känns automatiseringen/konsolideringen (mest intresserad av att ha EN app för allt än att skapa en massa automatiseringar) rätt meningslös och att byta dom är inte aktuellt då jag plöjt ned massor med pengar där

Larmet har en app men jag har inte förstått om det funkar att få in allt i en kontroller om man har en app eller om det måste konstateras att någon av kommunikationsstandarderna stöds?

Hjälp uppskattas.

Mvh Mats
 
Redigerat:
Det enkla svaret, men som är en lite krångligare lösning. Är nog Home Assistant... Men tror inte det finns en enkel lösning i ditt fall.

I det kan du få in det mesta och bygga ett gränssnitt för mobilen precis hur du vill. Antingen med bara knappar eller med automationer om du så vill. En snabb sökning visar iaf att du kan integrera ditt larm via MQTT till Home Assistant, en bättre lösning verkar dock vara påväg. Grinden lär också vara möjlig att integrera, men osäker på lösning utan att veta mer om denna.

Homey funkar säkert till en del men troligen inte alla dina komponenter.
 
Kolla openhab. Det har stöd för en brutal mängd standarder och produkter. Jag gissar att det är ditt bästa hopp. Det är lite pilligt, men väldigt kapabelt.
 
Ja openhab är nog också ett alternativ, det och Home Assistant är nog dina bästa chanser.

Vilket man väljer är en smaksak. Jag föredrar Home Assistant.
 
Jag gissar att ditt största hopp är Home Assistant. Om grindmotorn öht går att styra med något annat än dess egen fjärrkontroll beror ju helt på teknisk specifikation. Försök hitta motortillverkaren och kolla om nån lyckats koppla din modell till HA.
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Home Assistant kan styra ditt Risco larm.

Grinden går garanterat att lösa, men det behöver vi nog få lite mer information om för att kunna hitta en lösning.
 
Härligt och tack för engagemanget.

Bör ha någon typ av instruktion för motorn. Ska leta reda på den.
Vad är det för info men är intresserad av?
Kort fråga angående den.
Kan det vara annan "standard" än 433 MHz när det handlar om fjärrkontrollskommunikation?
Jag har en SonOff 433 RF bridge som jag kopplar till EweLink-appen men tyvärr verkar det inte funka att överföra signalen från fjärren till appen. :thinking:

Det verkar hur som helst som att det är ett rätt gediget jobb att få till detta och att man behöver gräva ned sig rätt ordentligt i exempelvis Home assistant

Har ni något tips på var jag bör börja utan att få in i väggen direkt och tappa sugen?
 
Länka till grinden du har bara... men jag antar att du utöver 433 fjärren har möjlighet till en fysiskt inkopplad knapp? Isf är nog bästa alternativet att koppla in något som styr denna ist, tex en Shelly eller liknande den som länkades ovan med zwave.

Ja Home Assistant kräver ju en del datorintresse för att få igång tyvärr, det är långt ifrån plug n play! Däremot är möjligheterna i det närmaste oändliga när du väl fått igång det.
 
A amsa01 skrev:
Hej
Jag började kanske i helt fel ände när jag digitaliserade vårt hus och landade i mängder med olika system och följaktligen ett antal appar för att styra varenda funktion.
Jag har inte orkat sätta mig in i jobbet att koppla ihop allt delvis på grund av att jag köpt en del udda lösningar.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon skulle kunna tala om ifall det finns något hopp att få ihop allt nedan till ETT system.
Går det och skulle till exempel Homey kunna vara en lösning eller vad annars??

Larm: Risco Agility
Motorstyrd grind (levererad av Skandinaviska områdesskydd) styrs med fjärrkontroll (Har försökt med en nätverkskopplad RF-device som tar emot 433ghz-signal utan att lyckas få in RF-signalen i devicen)
Philips Hue-lampor
Claes Ohlson väggpluggar
Brandlarm Nest
Dörrlås Verisure
Kameror: Arlo
Nätverk: Netgear Orbi mesh

Som ni säkert förstår är det grinden och larmet som ger mig mest huvudbry, och jag har svårt att hitta information om dom då det är mer åt företagslösningar än hemmaprodukter.

Utan att få till dom så känns automatiseringen/konsolideringen (mest intresserad av att ha EN app för allt än att skapa en massa automatiseringar) rätt meningslös och att byta dom är inte aktuellt då jag plöjt ned massor med pengar där

Larmet har en app men jag har inte förstått om det funkar att få in allt i en kontroller om man har en app eller om det måste konstateras att någon av kommunikationsstandarderna stöds?

Hjälp uppskattas.

Mvh Mats
Det finns hopp på sikt då alla stora är med i projektet CHIP, men det tar nog något år till
 
B bakterie skrev:
Ytterligare en variant för grinden kanske är att använda en sådan här:

[länk]

Om det går att koppla in en sådan blir grindstyrningen mycket enklare.
B bakterie skrev:
Ytterligare en variant för grinden kanske är att använda en sådan här:

[länk]

Om det går att koppla in en sådan blir grindstyrningen mycket enklare.
den där verkar bra men jag undrar över detta:

”Inbyggd temp. Sensor: -55 till 126° C. Driftmiljö: 0 till 40 °C.”
hur är detta möjligt? 0 grader som lägst för drift ?
 
Larmet är kanske en utmaning men resten tror jag du kan få in i Homey.

För grinden kan du kanske ha 2 alternativ.
1) Homey kan "lära" sig 433MHz koder från sändaren - om det funkar så är det kanske det enklaste.
2) Om möjligt kanske du kan byta ut mottagaren (ute vid grinden) mot t.ex. en Qubino-enhet som går över z-wave (som Homey fungerar med). Om sändaren vid signal t.ex. bara bryggar en kontakt kan du kanske använda https://www.m.nu/brytare/flush-1d-relay - jag har själv en sådan enhet för att sätta min värmepatron på on eller off till vattenburen golvvärme i uterummet. Finns även andra produkter från bl.a. Qubino, som kan strömsätta på olika vis om det behövs.

Fördelen med Homey är att du iaf kan lösa "det mesta" av ditt behov väldigt snabbt, enkelt och utan att kunna behöva programmera eller pilla med en massa konfigfiler osv som vissa andra system behöver. Nackdelen är att få larm stöds i Homey även om det finns lite workarounds och 3:e parts lösningar såsom appar som har reverse engineered deras inofficiella API:er. Workaround kan vara larm som kan styra t.ex. en strömplugg (från larmleverantören) så kan man via den i sin tur läsa dess status från andra system såsom Homey.

Homey är som de flesta andra hemautomatiseringssystem inte fullt utvecklat ännu. Men dock enkelt att komma igång med, att använda och kräver inte så mycket tekniskt kunnande.

Oavsett hur du går vidare önskar jag dig lycka till med hemautomatiserandet. Jag har kommit ganska långt själv med Homey, men man blir nog aldrig helt färdig, dock är just larm högt på min önskelista just nu och jag vill inte köra workarounds eller fulhack.
 
  • Gilla
johanoloflindberg och 1 till
  • Laddar…
T
B bakterie skrev:
Ytterligare en variant för grinden kanske är att använda en sådan här:

[länk]

Om det går att koppla in en sådan blir grindstyrningen mycket enklare.
Jag kör på denna till min garageportsmotor, Crawford och sedan Telldus+HA, fungerar utmärkt.
 
Control4 ser ut att klara de mesta.
Finns det inte drivers går de alltid göra egna/få hjälp av leverantören.

Nackdel med control4 är att en tekniker med control4 licens behöver sätta ihop systemet och programmera det.
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.