F frasen_36 skrev:
Jag förstår din uppfattning om Jula helt. Jag köpte en likadan maskin från Jula för något år sedan. Det enda som skiljer är tydligen att min hade inte arbetsbelysning. Använde den för slipning av tak och väggar i två mindre projekt ca 15 kvm vardera.
Vid nästa tillfälle som skulle blivit det 3:e brast hela plastskaftet rätt av och maskinen blev helt oanvändbar.
Kontaktade Julas reklamationsavdelning och blev avspisad med att garantin nyss hade gått ut.
Inget som helst förståelse för en bristfällig produkt som blev oanvändbar efter ca 4-5 timmars användning.
Jag har handlat för många tusentals kr hos Jula men det kommer det att bli ett stopp för.
Samtidigt avråder jag å det bestämdaste andra att göra samma misstag att köpa deras maskiner pga bemötandet från deras support. Uruselt och oseriöst.
Du har alltså handlat för "många tusentals kronor" hos Jula, bevisligen då varit nöjd. Sedan köper du en lågprisprodukt och blir förvånad när inte Jula vill kompensera dig eftersom garantitiden gått ut?

Okej...
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
F
"Bevisligen nöjd" har jag väl aldrig sagt att jag varit? Var stod det?
Men ändå inte så besviken att jag inte svalt förtreten med just lågpriskvaliten.
Vad jag vänder mig emot är att en vägg/takslip är inget man normalt använder så ofta som genomsnittlig privatperson.
Den används förmodligen oftast vid renovering eller nybygge och detta gör man väl kanske inte varje år??
De som jobbar med detta varje dag köper nog inte en sådan maskin från Jula.
Det innebär att med den kvaliten så är Julas vägg/takslip mer att betrakta som en engångsprodukt.
 
F frasen_36 skrev:
"Bevisligen nöjd" har jag väl aldrig sagt att jag varit? Var stod det?
Men ändå inte så besviken att jag inte svalt förtreten med just lågpriskvaliten.
Vad jag vänder mig emot är att en vägg/takslip är inget man normalt använder så ofta som genomsnittlig privatperson.
Den används förmodligen oftast vid renovering eller nybygge och detta gör man väl kanske inte varje år??
De som jobbar med detta varje dag köper nog inte en sådan maskin från Jula.
Det innebär att med den kvaliten så är Julas vägg/takslip mer att betrakta som en engångsprodukt.
Att man spenderar tusentals kronor, fördelat på flera tillfällen, på produkter i en affär anser jag vara bevis för att man som kund är nöjd med såväl butik som produkter.

Att sedan en enda produkt inte lever upp till förväntningarna, och att företaget inte tar ansvar efter garantitidens utgång är grund nog för dig att vända hela företaget, dess produkter, personal och kundservice ryggen, är så klart ditt beslut.

Du säger att giraffen (antar att det ät en sådan vi pratar om) är att betrakta som en en engångsprodukt och går ändå i taket när den går sönder vid flergångsbruk och blir jätteupprörd när inte Jula anser att en produkt, som du själv anser som engångsprodukt, är ett reklamationsärende efter garantitiden utgång.

Du köper alltså, medvetet, en budgetprodukt, som du sedan vill skall hålla som en premiumprodukt och dessutom vill reklamera efter garantitidens utgång.

I rest my case.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
F
Flergångsprodukt?? Jo, den höll ju för två (2 !) användningstillfällen !! Javisst 2 är ju mer än 1...
Om en produkt håller för 2 gångers användning är den då alltså en flergångsprodukt ??
Sen handlar det också om hur man blir bemött av reklamationsavdelningen.
Ingen dialog utan bara bli avsnoppad. Det skapar ingen goodwill för företaget.
I Sverige har vi dessutom en konsumentlag som säger att om en vara kan anses var behäftad med "ursprungsfel" så är
reklamationstiden 3 år.
Men det var ingenting som reklamationsavdelningen ens ville kännas vid.
 
C
När man hänvisar till konsumentköplagen för att en vara har gått sönder efter drygt 1 år på grund av bristande kvalitet hänvisar JULA till allmänna reklamationsnämnden. Det är riskfritt för dem att göra det för varor som kostar under 300 kronor och det vet de.
 
F frasen_36 skrev:
Den används förmodligen oftast vid renovering eller nybygge och detta gör man väl kanske inte varje år??
De som jobbar med detta varje dag köper nog inte en sådan maskin från Jula
Du har inte jobbat i butik hör jag... Jag har jobbat på just Jula och jag kan säga att det är skrämmande hur många byggföretag som köper verktyg där och hämtar ut en ny på garantin efter någon månad när den har gett upp. Eftersom Julas system är så att man får ett tillgodokvitto som man får köpa vad man vill med eller välja att få ut pengarna så innebär det att varje gång en hantverkare hämtar ut en ny maskin på garantin så gäller ett års garanti från den dagen. Så de kan betala 399 kr för en skruvdragare som de sen byter ut 8-10 gånger på 2-3 år och har då väldigt låga kostnader för verktyg.

Sen är det inte heller ovanligt att kunder som kommer kort tid innan eller efter garantin har gått ut själva har haft sönder varan bara för att få ut en ny med ytterligare ett års garanti. I många fall var vi väldigt snälla med att byta ut en vara på garantin och/eller ge goodwill, men de som kom in precis runt garantitidens slut blev nästan alltid granskade just för att inte främja ett sånt bedrägligt beteende. Så kommer man in då och kräver saker så skjuter man sig i foten, men kommer man in ödmjuk och förstående för att garantin har gått ut så har man mycket större chans att få varan utbytt. Men har garantin gått ut har de ingen skyldighet att ersätta om inte du kan bevisa att felet har funnits från början (inte särskilt lätt att lyckas med det) så att bli sur på dem för det förstår jag faktiskt inte.

Jag har tex tagit emot en köttkvarn som gick sönder två dagar innan garantin gick ut och när vi skruvade isär den så hittade vi rester från grenar i den. Kunden hade dessutom mage att försöka påstå att denne hade gjort allt rätt och att en köttkvarn ska klara grenar också...
En annan gång tog jag emot en vattenkokare fem dagar innan garantin gått ut och den hade massor med makaroner fastbrända i värmeelementet. Även det skulle den så klart hålla för...
Behöver jag säga att ingen av dem fick ett öre tillbaka och gick ifrån butiken skogstokiga och aldrig mer skulle handla där?
Efter ett tag lär man sig se på kunden innan denne kommer fram till disken om det är en som tänker försöka med något liknande och det brukar alltid sluta med ungefär samma upprördhet och argument som de du skriver. Så jag får väldigt mycket den känslan att du har försökt få ut en ny vara för något som du egentligen vet inte går på garantin, men självklart måste det inte vara så just i ditt fall och det är väldigt svårt att bedöma bara via text.
 
  • Gilla
kest och 8 till
  • Laddar…
TS har inte försökt reklamera prylen för att den är trasig, utan för att Jula har slutat sälja passande slippapper.
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har inte försökt reklamera prylen för att den är trasig, utan för att Jula har slutat sälja passande slippapper.
Vem har sagt något annat?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jo, det är i allmänhet otroligt mycket bättre hos märkesmaskinerna. Miles i England är legendariskt bra på att skaka fram delar till Elu. Festool har reservdelar till extremt gamla maskiner, dessutom till lågt pris. Jag kommer inte ihåg hur länge de har garanterat att hålla reservdelar efter att maskinen har slutat att tillverkas, men har för mig att det är typ 7 år, i verkligheten oftast mkt längre än så.
Festool garanterar reservdelar i 10år.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
F
H hjulia skrev:
Du har inte jobbat i butik hör jag... Jag har jobbat på just Jula och jag kan säga att det är skrämmande hur många byggföretag som köper verktyg där och hämtar ut en ny på garantin efter någon månad när den har gett upp. Eftersom Julas system är så att man får ett tillgodokvitto som man får köpa vad man vill med eller välja att få ut pengarna så innebär det att varje gång en hantverkare hämtar ut en ny maskin på garantin så gäller ett års garanti från den dagen. Så de kan betala 399 kr för en skruvdragare som de sen byter ut 8-10 gånger på 2-3 år och har då väldigt låga kostnader för verktyg.

Sen är det inte heller ovanligt att kunder som kommer kort tid innan eller efter garantin har gått ut själva har haft sönder varan bara för att få ut en ny med ytterligare ett års garanti. I många fall var vi väldigt snälla med att byta ut en vara på garantin och/eller ge goodwill, men de som kom in precis runt garantitidens slut blev nästan alltid granskade just för att inte främja ett sånt bedrägligt beteende. Så kommer man in då och kräver saker så skjuter man sig i foten, men kommer man in ödmjuk och förstående för att garantin har gått ut så har man mycket större chans att få varan utbytt. Men har garantin gått ut har de ingen skyldighet att ersätta om inte du kan bevisa att felet har funnits från början (inte särskilt lätt att lyckas med det) så att bli sur på dem för det förstår jag faktiskt inte.

Jag har tex tagit emot en köttkvarn som gick sönder två dagar innan garantin gick ut och när vi skruvade isär den så hittade vi rester från grenar i den. Kunden hade dessutom mage att försöka påstå att denne hade gjort allt rätt och att en köttkvarn ska klara grenar också...
En annan gång tog jag emot en vattenkokare fem dagar innan garantin gått ut och den hade massor med makaroner fastbrända i värmeelementet. Även det skulle den så klart hålla för...
Behöver jag säga att ingen av dem fick ett öre tillbaka och gick ifrån butiken skogstokiga och aldrig mer skulle handla där?
Efter ett tag lär man sig se på kunden innan denne kommer fram till disken om det är en som tänker försöka med något liknande och det brukar alltid sluta med ungefär samma upprördhet och argument som de du skriver. Så jag får väldigt mycket den känslan att du har försökt få ut en ny vara för något som du egentligen vet inte går på garantin, men självklart måste det inte vara så just i ditt fall och det är väldigt svårt att bedöma bara via text.
Jag har jobbat i butik - vid mer än ett tillfälle - så där har du helt fel. Dessutom har jag jobbat i ett annat serviceyrke.
(Dock aldrig i något yrke där jag behövt köpa något enda verktyg hos Jula och återlämna dem som du insinuerar..)
Men nåt jag fick lära mig var man uppträdde korrekt mot kunden och inte betraktade kunden som en potentiell fiende eller bedragare som du också tycks insinuera att de är.
Du påstår dig ju till och med se på kunden i förväg att den kommer att bluffa.!!!
Då förstår jag att det kanske är bäst för alla att du inte jobbar kvar ...
Något som de flesta företag utom "vissa" insett är att avspisar man en kund så kostar det oftast mångdubbelt tillbaka genom uteblivna köp från andra eftersom sådana rykten sprids lätt..
Det var det första vi fick lära oss när jag jobbade i butik.

Visst förstår jag att det finns de som försöker bluffa sig till ersättning - och det är ju för dj..gt. Det borde väl i stort sett nästan vara jämförbart med snatteri/stöld? Det bör väl i dagens läge med datalagrade inköp snabbt gå att kartlägga utan att misstänkliggöra alla andra.

Men det finns tyvärr tydligen också "vissa" företag som satt i system och gör likadant mot kunden för de vet att kunden oftast inte orkar ta strid. Så var det i mitt fall.

Den "vanliga" garantin hade gått ut, men garantin om 3 år för ursprungsfel hade inte gått ut. Men det ville inte Julas reklamationsperson kännas vid. Ursprungsfel är ju (som sagt) upp till mig att bevisa och det är ju döfött när reklamationsavdelningen har den utgångspunkten att den inte gäller. Ändå "råkade" man hos Jula ändå nämna att "plasten kan ju bli skör efter något år" - det var nog en försägning.. (Det var ju plastskaftet som gått av.) Så problemet var kanske inte helt okänt hos Jula ändå..? Är det bara en tillfällighet att maskinerna försvann ur sortimentet?
Maskinen har under hela tiden (den inte användes) varit förvarad inomhus i den praktiska lådan den levererades med så den har inte legat och blivit exponerad för uv-strålning som det antyddes från reklamationsavd.
Jag blev mest besviken och ledsen för att den bra maskin jag trodde mig ha, ramlade isär när jag som mest behövde den.
(Den höll alltså för två gångers användning!)
Det handlar inte så mycket om pengarna (jag överlever de dryga 2000:- den kostade ) men jag vill som kund inte bli avsnoppad och misstänkliggjord som jag blev av Jula.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag lägger in ett tips till alla som inte tycker att handlare tar sitt ansvar efter att garantin gått ut. Precis som i inlägget ovan så har man 3 års garanti mot ursprungsfel, men det gäller ju att kunna visa på att det var det också. Det är ju precis som det nämns köparens uppgift. Och kan man inte visa på det så vet jag inte riktigt om man kan beskylla butiken för det?

Men man kan alltid driva ärendet vidare om man inte är nöjd med tingens förhållanden: https://www.arn.se
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tjafs raderat. Igen. Undvik vidare skrivande i denna tråd om ni inte skriver sakligt om exakt det som är trådens ämne. Utan tillägg av annat.

//Mod
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A
Jag googlade på slippapper till just denna väggslip som jag också köpt så hittade jag denna forum. Helt klart besviken på jula också att inte förse reservdelar och papper till verktyg dom säljer! Ska välja butik noggrannare nästa gång jag handlar. Känns som dom säljer skräp. Köpte även nån dåligt verktygslåda som såg bra ut i butik men helt opraktiskt när man väl ska använda. Bättre gå på riktigt byggvaruhus.
 
Sthlmjh skrev:
Jag googlade på slippapper till just denna väggslip som jag också köpt så hittade jag denna forum. Helt klart besviken på jula också att inte förse reservdelar och papper till verktyg dom säljer! Ska välja butik noggrannare nästa gång jag handlar. Känns som dom säljer skräp. Köpte även nån dåligt verktygslåda som såg bra ut i butik men helt opraktiskt när man väl ska använda. Bättre gå på riktigt byggvaruhus.
Jag köpte slippapper och ny rondell på biltema. Kolla där.
 
Sthlmjh skrev:
Jag googlade på slippapper till just denna väggslip som jag också köpt så hittade jag denna forum. Helt klart besviken på jula också att inte förse reservdelar och papper till verktyg dom säljer! Ska välja butik noggrannare nästa gång jag handlar. Känns som dom säljer skräp. Köpte även nån dåligt verktygslåda som såg bra ut i butik men helt opraktiskt när man väl ska använda. Bättre gå på riktigt byggvaruhus.
Nu är jag inte säker på vilken diameter på slippapper du behöver för din maskin, men är det 215mm så går det med 225mm också. Mirka gold kan vara ett prisvärt alternativ.
Finns på t.ex https://www.paintpro.se/slippapper-och-kapskivor/slipapper-rondeller/225mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.