A
man kunde tro att du jobbar på julas kundtjänst. Förstår inte hur det kan vara svårt att acceptera att TS är besviken.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jag har svårt att acceptera att TS vägrar köpa papperen någon annan stans trots besvikelsen.
 
  • Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
man kunde tro att du jobbar på julas kundtjänst. Förstår inte hur det kan vara svårt att acceptera att TS är besviken.
Har inga problem med att förstå att han är besviken; det är ju uppenbart och för mig får han gärna vara besviken resten av livet...

Det jag reagerar på är hur han hanterar sin besvikelse och hans resonemang kring sitt "problem", jag misstänker att när man skapar en tråd som man sedan inte är delaktig i handlar det mest om att man tycker det är kul att få igång en argumentation.

//Ronnie
 
Jag tror han hoppades på att få medhåll men sen när det visade sig att han inte fick det så fick sig självförtroendet en törn. Inge kul att diskutera i en tråd där man bara får mothugg.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A
M MatCan skrev:
Jag tror han hoppades på att få medhåll men sen när det visade sig att han inte fick det så fick sig självförtroendet en törn. Inge kul att diskutera i en tråd där man bara får mothugg.
Jag är tacksam över de tips jag har fått och jag visste inte att det fanns på Ebay.
Men jag tycker fortfarande att Jula kunde ha varit schysstare i sitt bemötande.
Vad har ditt inlägg med diskussionen att göra förutom att vara otrevlig? Nej, alla har inte tyckt som du.
 
Inlägg raderade. Även inlägg m delvis bra innehåll men med delar som inte följer forumets regler kring trevligt bemötande är raderade. Trollanklagelser tas via att inlägg rapporteras eller via PM till mig, Mattias eller Marlen. Diskutera gärna medlemmars åsikter, men inte deras person.

//Mod
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A Nicke1234 skrev:
Jag är tacksam över de tips jag har fått och jag visste inte att det fanns på Ebay.
Men jag tycker fortfarande att Jula kunde ha varit schysstare i sitt bemötande.
Vad har ditt inlägg med diskussionen att göra förutom att vara otrevlig? Nej, alla har inte tyckt som du.
Ber om ursäkt.
Jag blir dock inte klok på vad du vill med den här tråden.
Jag tycker svaret från Jula är fullständigt rimligt.
Självklart byter de inte maskinen under dessa premisser.

Du har inte direkt visat något intresse av att lösa ditt eget problem då det tar för mycket tid. Nej då slänger du hellre maskinen... känns väldigt märkligt.
 
Redigerat:
Johan1975z skrev:
beställa mjölken via Amazon för Ica har slutat med mjölk.
Nänänä, detta fixar du själv när du åker till jobbet och passerar en hage med kor. Mjölka endast om kon har mer än en spene....
 
A Nicke1234 skrev:
Hej,

Jag köpte en väggslip i April för 2000kr hos Jula (se länk nedan).
Sex-sju månader senare slutar de att sälja slippapper till maskinen, och idag har de tagit bort maskinen från sin hemsida efter att jag har sätt på maskinen o tryck tills den brinner går väl på garantinvarit i kontakt med dem.
Jag kommer få slänga maskinen för jag hittar inte slippapper till den. Visst man kan borra osv men jag har inte tid med det. Det finns samma storlerkar på slippapper men inte samma hålbild. Jag har frågat Jula om de kan köpa hem papper till mig eller om jag kan lämna in maskinen och byta till en av deras. Men de kommer bara med spydiga svar.

Jag förstår inte hur de kan bete sig så här illa. Jag har handlat för en förmögenhet hos dem under många år och sen spottar mig rakt i ansiktet. Är det något jag kan göra? Får ett företag göra så här?

Maskinen:
[länk]

Svar från Jula:

"Tack för ditt mejl,


Jag hoppas att du förstår att vi absolut inte kan göra ett återköp av det skälet eftersom det inte fungerar på sättet när produkten fungerar och är använd

Det är klart att du kan få tag på sliprondeller på marknaden med diameter 215 mm som passar till din tak/väggslip


Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen
Magnus
Jula Customer Service"
 
Johan1975z skrev:
Du kanske har lite svårt att förstå eller så gör du dig bara till?
Det blir ett ”undantag”!!
Jadå, jag har genuint svårt att förstå.
Jula tillhör inte mina stråk, varuhusen är oftast placerade så att man måste ta sig dit med bil vilket inte ingår i min dagliga pendling. Till skillnad från min brevlåda som är bara 200 meter ifrån huset eller postutlämningen som jag passerar på vägen till och från jobb.
Alla gånger postorder framför att på dyrt och tidsödande sätt besöka en fysisk butik för att där trängas. Kan man bara planera sin tillvaro så att man inte behöver papprena när de redan är slut, utan t.ex. beställer ett 10-pack när det är 2 kvar hemma, så är sådant här inget problem.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Håller med i sak men det är inte tillämpligt här. TS vara fungerar.
Jag vet, gick lite OT för att påvisa att Jula är ett tråkigt bolag att ha att göra med...
 
J Jotsat skrev:
Det kan ju inte vara butikens skyldighet att ersätta dig med en vara från en annan butik. I ert kontrakt (kvittot) har ni kommit överens om att ni byter en vara mot pengar. Därtill garanterar butiken att produkten (eller ersättningsprodukt) fungerar från första köptillfället och under garantitiden. Dvs om garantin är 36 månader, varan går sönder efter 34 månader och kunden får en ny, återstår 2 månaders garanti.

Lider du skada av att produkten är felaktig under reklamationstiden ska du kompenseras för detta, dvs resor, transport, utebliven inkomst etc. Om produkten inte går att använda under garantitiden kan ju kontraktet hävas, dvs butiken får tillbaka produkten och kunden får tillbaka pengar/betalmedel. Man kan säkert hävda ränta på pengarna, men det är väl sällan aktuellt. Så länge du inte lider ekonomisk skada av att köpet hävs är allting återställt iom att köpet hävs. Sedan kan du ju ta pengarna och köpa en annan någon annanstans, men det hör inte ursprungsköpet till.

Om nu tillbehör till en produkt kan räknas som väsentlig eller inte har jag ingen aning om. Misstänker att eftersom slippapper i trådstarten är tillgängligt i andra butiker och ingenting unikt för produkten kan man inte hävda att produkten inte går att använda, vilket ju är vad kontraktet faktiskt innebär.
Det kan tyckas ologiskt att butiken ska behöva göra det, men det är precis det Konsumentköplagen säger. Man har ett långtgående ansvar som säljare, man kan se det som att man ansvarar för att kunden köper funktionen av vad det nu är man säljer. Detta kostar såklart pengar för säljaren och det är det man försöker smita undan genom att blunda för de aktuella paragraferna i KKL.

Jag kan min handelsrätt och KKL.

Enligt §22 KKL har jag rätt till att i första hand få avhjälpande eller omleverans och i andra hand häva köpet
Enligt §32-33 KKL har jag rätt till ersättning vid hävt köp för en eventuell prisskillnad då jag får göra ett täckningsköp för att ersätta varan.
Länk till KKL https://lagen.nu/1990:932#P22

Inte tillämpligt på TS problem dock...
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
J
P PurreP skrev:
Det kan tyckas ologiskt att butiken ska behöva göra det, men det är precis det Konsumentköplagen säger. Man har ett långtgående ansvar som säljare, man kan se det som att man ansvarar för att kunden köper funktionen av vad det nu är man säljer. Detta kostar såklart pengar för säljaren och det är det man försöker smita undan genom att blunda för de aktuella paragraferna i KKL.

Jag kan min handelsrätt och KKL.

Enligt §22 KKL har jag rätt till att i första hand få avhjälpande eller omleverans och i andra hand häva köpet
Enligt §32-33 KKL har jag rätt till ersättning vid hävt köp för en eventuell prisskillnad då jag får göra ett täckningsköp för att ersätta varan.
Länk till KKL [länk]

Inte tillämpligt på TS problem dock...
Ok, tack!
 
A
J Jotsat skrev:
Ok, tack!
P PurreP skrev:
Det kan tyckas ologiskt att butiken ska behöva göra det, men det är precis det Konsumentköplagen säger. Man har ett långtgående ansvar som säljare, man kan se det som att man ansvarar för att kunden köper funktionen av vad det nu är man säljer. Detta kostar såklart pengar för säljaren och det är det man försöker smita undan genom att blunda för de aktuella paragraferna i KKL.

Jag kan min handelsrätt och KKL.

Enligt §22 KKL har jag rätt till att i första hand få avhjälpande eller omleverans och i andra hand häva köpet
Enligt §32-33 KKL har jag rätt till ersättning vid hävt köp för en eventuell prisskillnad då jag får göra ett täckningsköp för att ersätta varan.
Länk till KKL [länk]

Inte tillämpligt på TS problem dock...
kul med nån som skriver nått vettigt! Jula har inget långtgående ansvar i alla fall.
 
F
A Nicke1234 skrev:
Hej,

Jag köpte en väggslip i April för 2000kr hos Jula (se länk nedan).
Sex-sju månader senare slutar de att sälja slippapper till maskinen, och idag har de tagit bort maskinen från sin hemsida efter att jag har varit i kontakt med dem.
Jag kommer få slänga maskinen för jag hittar inte slippapper till den. Visst man kan borra osv men jag har inte tid med det. Det finns samma storlerkar på slippapper men inte samma hålbild. Jag har frågat Jula om de kan köpa hem papper till mig eller om jag kan lämna in maskinen och byta till en av deras. Men de kommer bara med spydiga svar.

Jag förstår inte hur de kan bete sig så här illa. Jag har handlat för en förmögenhet hos dem under många år och sen spottar mig rakt i ansiktet. Är det något jag kan göra? Får ett företag göra så här?

Maskinen:
[länk]

Svar från Jula:

"Tack för ditt mejl,


Jag hoppas att du förstår att vi absolut inte kan göra ett återköp av det skälet eftersom det inte fungerar på sättet när produkten fungerar och är använd

Det är klart att du kan få tag på sliprondeller på marknaden med diameter 215 mm som passar till din tak/väggslip


Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen
Magnus
Jula Customer Service"
A Nicke1234 skrev:
Hej,

Jag köpte en väggslip i April för 2000kr hos Jula (se länk nedan).
Sex-sju månader senare slutar de att sälja slippapper till maskinen, och idag har de tagit bort maskinen från sin hemsida efter att jag har varit i kontakt med dem.
Jag kommer få slänga maskinen för jag hittar inte slippapper till den. Visst man kan borra osv men jag har inte tid med det. Det finns samma storlerkar på slippapper men inte samma hålbild. Jag har frågat Jula om de kan köpa hem papper till mig eller om jag kan lämna in maskinen och byta till en av deras. Men de kommer bara med spydiga svar.

Jag förstår inte hur de kan bete sig så här illa. Jag har handlat för en förmögenhet hos dem under många år och sen spottar mig rakt i ansiktet. Är det något jag kan göra? Får ett företag göra så här?

Maskinen:
[länk]

Svar från Jula:

"Tack för ditt mejl,


Jag hoppas att du förstår att vi absolut inte kan göra ett återköp av det skälet eftersom det inte fungerar på sättet när produkten fungerar och är använd

Det är klart att du kan få tag på sliprondeller på marknaden med diameter 215 mm som passar till din tak/väggslip


Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen
Magnus
Jula Customer Service"

Jag förstår din uppfattning om Jula helt. Jag köpte en likadan maskin från Jula för något år sedan. Det enda som skiljer är tydligen att min hade inte arbetsbelysning. Använde den för slipning av tak och väggar i två mindre projekt ca 15 kvm vardera.
Vid nästa tillfälle som skulle blivit det 3:e brast hela plastskaftet rätt av och maskinen blev helt oanvändbar.
Kontaktade Julas reklamationsavdelning och blev avspisad med att garantin nyss hade gått ut.
Inget som helst förståelse för en bristfällig produkt som blev oanvändbar efter ca 4-5 timmars användning.
Jag har handlat för många tusentals kr hos Jula men det kommer det att bli ett stopp för.
Samtidigt avråder jag å det bestämdaste andra att göra samma misstag att köpa deras maskiner pga bemötandet från deras support. Uruselt och oseriöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.