Hej, har ett fritidshus med innertak i trä, i hela huset, och luften är på vintern extremt torr. Har fuktmätare inne och luftfuktigheten pendlar mellan 25-30% vilket gör att man känner sig tämligen förkyld efter natt i det. På sommaren är det inga problem alls.

Är ett ständigt övertryck i huset också vilket känns som det bidrar till problemet. Har lite problem med bihålorna så får ha ett fönster öppet är vi är här på vintern men det gör inte jättestor skillnad i luftfuktighet.

Kör med luftfuktare men känns som man borde hitta en bättre lösning.
 
  • Träinnertak med synliga knutar och varm belysning i ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var ligger det? Är ungefär vad jag har hemma (Norrbotten), men enda lösningen för att få högre luftfuktighet än ute är väl att ha någon form av luftfuktare.
 
Ligger i Hofors.... Luftfuktigheten ute ligger just i skrivande stund på typ 80, är några plusgrader ute. Jag får känslan av att träet helt enkelt drar åt sig fukten men jag kan ha extremt fel. Lol
 
Helt normalt vintertid, vi har ca 25-30% rh hos oss i stockholm på entréplanet, ca 40% i källaren.
 
Vi har just nu följande värden (bor längs smålandskusten);
Skärmbild av en app som visar temperatur och fuktighetsdata för olika rum som sovrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står huset tomt, ventilerat och uppvärmt när det är kallt ute så kommer det att bli mycket torrt. Därför blir det torrare i ett fritidhus som står tomt än i ett hus där man bor och själv avdunstar en massa vatten. Krukväxter kan ge en del. Möjligen blir det mindre torrt om du sänker temperaturen när du inte är där.

Varm luft kan innehålla mer fukt än kall. Det innebär att relativa luftfuktigheten sjunker när luften värms. Som exempel kan nollgradig luft innehålla 4,85 g/m³ medan 20-gradig luft kan innehålla 17,3 g/m³. Så om det är nollgradigt ute och relativa luftfuktigheten är 100% blir den relativa luftfuktigheten 28% om du värmer luften till 20º utan att tillföra någon mer fukt.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har just nu följande värden (bor längs smålandskusten);
[bild]
Vad är det för app och givare du använder?
Kan den logga historiken?
 
Appen är ”Mitt hem”, givarna är Oregon, insamlaren ”Tellstick Znet lite V2”.
Diagram i appen "Mitt hem" som visar historik över temperatur och luftfuktighet insamlad med Oregon-givare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Luugen skrev:
Vad är det för app och givare du använder?
Kan den logga historiken?
Har en Klima Logg pro. Tyvärr har jag bara Mac numera vilket krånglar till det.
L Luugen skrev:
Vad är det för app och givare du använder?
Kan den logga historiken?
Klima logg. Pro... Kan logga 5 år utan att minnet tar slut. Har en usb-sticka till den men funkar bara med PC och tyvärr har jag numera Mac i jobbet.h
 
A Avemo skrev:
Står huset tomt, ventilerat och uppvärmt när det är kallt ute så kommer det att bli mycket torrt. Därför blir det torrare i ett fritidhus som står tomt än i ett hus där man bor och själv avdunstar en massa vatten. Krukväxter kan ge en del. Möjligen blir det mindre torrt om du sänker temperaturen när du inte är där.

Varm luft kan innehålla mer fukt än kall. Det innebär att relativa luftfuktigheten sjunker när luften värms. Som exempel kan nollgradig luft innehålla 4,85 g/m³ medan 20-gradig luft kan innehålla 17,3 g/m³. Så om det är nollgradigt ute och relativa luftfuktigheten är 100% blir den relativa luftfuktigheten 28% om du värmer luften till 20º utan att tillföra någon mer fukt.
När vi inte är där är det 10 grader. Luftvärmepumpen kan inte gå lägre.
 
Hur tätt är huset? Om det är dragigt kan det bli mer ventilation än nödvändigt. Det gör både luften torrare och ökar uppvärmningskostnaden. Luftfuktare är nog den enklaste lösningen. Långvarig matlagning och disk ökar också luftfuktigheten. Hänga tvätt på tork. Ja allt slabbande med vatten inne. Gärna varmt. Men att undersöka om huset är onödigt dragigt samt att fortsätta med luftfuktare är nog mer rakt på sak.
 
A Avemo skrev:
Hur tätt är huset? Om det är dragigt kan det bli mer ventilation än nödvändigt. Det gör både luften torrare och ökar uppvärmningskostnaden. Luftfuktare är nog den enklaste lösningen. Långvarig matlagning och disk ökar också luftfuktigheten. Hänga tvätt på tork. Ja allt slabbande med vatten inne. Gärna varmt. Men att undersöka om huset är onödigt dragigt samt att fortsätta med luftfuktare är nog mer rakt på sak.
Snafre tvärt om. Är extremt tätt huset. Vi tittar på att ta hit en ventilationsfirma för att öka på ventilationen. Vi bytte till plåttak för två år sedan och det ställde till det totalt med självdraget.
 
Då är det bara luftfuktare som kvarstår. Eller att koka pasta oftare.

På ett fungerande hus sker inte ventilationen genom taket. Så att dålig ventilation skulle uppstå av plåttak låter konstigt.
 
A Avemo skrev:
Då är det bara luftfuktare som kvarstår. Eller att koka pasta oftare.

På ett fungerande hus sker inte ventilationen genom taket. Så att dålig ventilation skulle uppstå av plåttak låter konstigt.
Av någon anledning är det övertryck och det var det inte innan bytet iaf. Installerade luftvärmepump samtidigt som vi bytte tak men gör ingen skillnad om den är av eller på vad vi upplever iaf.

Kommer ingen som helst luft via de två ventiler jag borrat upp om man inte har på köksfläkten.
 
Hur har du konstaterat att det är övertryck i huset? Hur har du konstaterat att ingen som helst luft kommer in genom ventilerna? En luftvärmepump gör mycket riktigt ingenting för ventilationen.

Dålig ventilation brukar bland annat ge sig till känna genom att det blir fuktigt inne när man vistas där. Därför är det lite överraskande med både dålig ventilation och torr luft. Men du kanske bara är där korta perioder då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.