Hej,

Kortfattat. Hantverkare som är nötter och inte serviceinriktade med massa fel bakom sig.
Elektrikern hör till rörmokarna och kakelläggarna till snickarna. De gjorde om badrummen I somras. I kaklade rummet lades golvvärme
Jag kände att jag borde få något intyg eller garanti på golvvärmen. Men ingen ville låtsas om det.
Efter massa fel och krångel som nu äntligen ska vara klart, så ska rökningen betalas, men ändå hade jag inte fått något papper. Påpekade det till allihopa i somras. I november och nu förra veckan när de fixade sina fel.
Flera mejl till flera personer senare så har jag äntligen fått papperna men inga ohm är ifyllda..
Gäller det som garanti då och vad gör det om man inte har siffrorna samt vad kan man göra om det?
 
Vet inte vilket fabrikat det gäller men vi jobbar mest med DEVI och för att deras garanti ska gälla så behöver garantibeviset finnas, vara korrekt ifyllt/stämplat och undertecknat.
 
Kontakta tillverkaren för att vara helt säker.
 
elmontören elmontören skrev:
Vet inte vilket fabrikat det gäller men vi jobbar mest med DEVI och för att deras garanti ska gälla så behöver garantibeviset finnas, vara korrekt ifyllt/stämplat och undertecknat.
Ja det är devi.
Men kan man kolla ohm efteråt
 
Åtminstone kan man kolla ohm-värdet efter installation. Man kopplar ur termostaten och mäter. Man ska även mäta isolation.

Mätning av ohm och isolation FÖRE installation är ju däremot svårare att få till men det är kanske mindre viktigt i sammanhanget, huvudsaken är ju hur det är när det är färdigt. Men är nog inte fel att kolla med DEVI.

Se till att bara betala för det som är klappat o klart! Håll inne vad som är rimligt för att färdigställa installationen. (om ohm-värde är korrekta osv så kanske ett par tusen för att få en annan elektriker att komma och utföra mätningen och intyga att mätningen är gjord). Men säger DEVI att det inte är OK så måste de få fram mätvärde de mätt upp eller så får man väl anse golv-värmen som ogjord och avdraget på priset blir klart svårare att avgöra!
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Så är vser jordfelsbrytaren ut. Vad innebär den eg
Kan jag på nåt vis lista ut om de verkligen kopplat golvvärmen till den Jordfelsbrytare och säkringar märkta GARO i ett elskåp med testknapp och platsindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordfelsbrytare märkt med "GCD 40A", "GARO", testknapp och tekniska symboler, eventuell koppling till golvvärmen oklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som är viktigast är väl att man "Meggar" värmekabeln. Men som sagt det ska göras före under och efter att kabeln är lagt.
Troligen ligger hela centralen under den JFB.
För att garantin ska gälla måste den som lägger kabeln arbeta hos en auktoriserad elinstallatör. Så kolla upp om företaget är auktoriserat. https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
 
Du kan ju prova genom att bryta JFBn. Har du en termostat till golvvärmen kanske den har en kontrollampa så att du direkt ser om strömmen försvinner.

Det ska annars framgå av gruppförteckningen. Det går inte att avgöra från denna bild. Den ser för övrigt märklig ut med en fyrpolig JFB lite avsides med en enpolig dvärg bredvid.
 
Det är väl ändå hantverkarfirman som du får reklamera till om det inte fungerar. De i sin tur får processa mot tillverkaren, vilket blir svårt för dem om de inte följt anvisningarna. Fungerar slingan efter golvläggning så är sannolikheten stor att allt är ok. Att mäta innan slingan täcks över är ju för att tillverkaren ska komma undan billigare om det är fabrikationsfel. Var den ok innan men inte efter är det kanske golvläggaren som förstört slingan. Det handlar om vem som får betala att göra om jobbet. Själva värmekabeln är då småpengar i sammanhanget.
 
E elmont skrev:
Det som är viktigast är väl att man "Meggar" värmekabeln. Men som sagt det ska göras före under och efter att kabeln är lagt.
Troligen ligger hela centralen under den JFB.
För att garantin ska gälla måste den som lägger kabeln arbeta hos en auktoriserad elinstallatör. Så kolla upp om företaget är auktoriserat. [länk]
Jag har kollat det tidigare och det ska de vara pratade även med elsäkerhetsverket I veckan så de dubbelkolla.
Men ändå känns allt så jävla lurigt. Ingen verkar ha koll på detta med att testa kablarna och fylla i ohm. Vet inte riktigt hur jag ska göra och vem jag ska ta det med och om allt är okej nog att betala räkningwn
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan ju prova genom att bryta JFBn. Har du en termostat till golvvärmen kanske den har en kontrollampa så att du direkt ser om strömmen försvinner.

Det ska annars framgå av gruppförteckningen. Det går inte att avgöra från denna bild. Den ser för övrigt märklig ut med en fyrpolig JFB lite avsides med en enpolig dvärg bredvid.
Jag har en sådan där liten skärm på väggen som jag väljer grader. Av på osv. Den borde kanske slockna om jag trycker på test då?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är väl ändå hantverkarfirman som du får reklamera till om det inte fungerar. De i sin tur får processa mot tillverkaren, vilket blir svårt för dem om de inte följt anvisningarna. Fungerar slingan efter golvläggning så är sannolikheten stor att allt är ok. Att mäta innan slingan täcks över är ju för att tillverkaren ska komma undan billigare om det är fabrikationsfel. Var den ok innan men inte efter är det kanske golvläggaren som förstört slingan. Det handlar om vem som får betala att göra om jobbet. Själva värmekabeln är då småpengar i sammanhanget.
Som jag har tolkat saker senaste dagarna så kommer alltid firman undan, trots att det är deras ansvar då de är de utbildade. Så skulle nåt paja och hela golvet behöver brytas upp osv så måste jag ju ha fungerande garanti.
Firman kan ju även konka under tiden.

Men främst är jag väl rädd för att nåt kan gå fel elektriskt när de kanske inte ens vet vad som gjorts med ohm osv. Så inget kan börja brinna eller annat.
 
A AlwaysAndForever skrev:
Som jag har tolkat saker senaste dagarna så kommer alltid firman undan, trots att det är deras ansvar då de är de utbildade. Så skulle nåt paja och hela golvet behöver brytas upp osv så måste jag ju ha fungerande garanti.
Firman kan ju även konka under tiden.

Men främst är jag väl rädd för att nåt kan gå fel elektriskt när de kanske inte ens vet vad som gjorts med ohm osv. Så inget kan börja brinna eller annat.
Mätning ska göras efter golvläggning också och det ska vara samma resultat som innan.
Så är siffrorna ok nu så var de det också innan golvläggning.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Mätning ska göras efter golvläggning också och det ska vara samma resultat som innan.
Så är siffrorna ok nu så var de det också innan golvläggning.
Kan man göra mätningen nu?
 
Ja delvis, den sista meggningen (isolationsmätning) ska göras då golvet är klart och man ska då även mäta upp resistansen på slingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.