Hej,

Jag fick ett förslag på en ny detaljplan för ett område som angränsar till vår fastighet. Planområdet är indelat i två områden där man styr nockhöjden med m.ö.h, detta för att skapa en byggnation som följer terrängen (enligt planbeskrivningen).

Så min fråga, om man placerar ett hus med pulpettak som till den större delen är placerat på området med lägst nockhöjd men som har takets högsta punkt inne på området med högre tillåten nockhöjd kan man då bygga enligt den högre höjden?

Det skiljer 4m mellan dessa två områden så genom att placera huset ”rätt” och ha pulpettak kan man få in ytterligare en våning, om det är som jag tror, höjden som gäller är där nocken är.

Någon som vet vad som gäller?
Roger
 
Utan att veta hur det ser ut just här, men jag utgår ifrån att tomtindelningen inte möjliggör en placering på en gräns mellan två områden. Det skulle vara upplagt för tolkningsproblem lika det du beskriver och jag har svårt att tänka mig att de skulle göra en ny plan med de förutsättningarna.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Som jag har förstått det så ska alla berörda fastigheter slås ihop till en fastighet. Det är inget i planförslaget som gör att man inte kommer att kunna bygga ett hus som ligger i båda områden, i det förslag som finns i planbeskrivningen finns en byggnad inritat som ligger i bägge områden.
Tack för din input
 
R rogero1 skrev:
Som jag har förstått det så ska alla berörda fastigheter slås ihop till en fastighet. Det är inget i planförslaget som gör att man inte kommer att kunna bygga ett hus som ligger i båda områden, i det förslag som finns i planbeskrivningen finns en byggnad inritat som ligger i bägge områden.
Tack för din input
Rimligen borde en fastighet bara kunna tillhöra ett område.
Slår du ihop två fastigheter som till olika områden kommer alltså troligen kommunen bestämma vilket område den nya fastigheten tillhör.
 
  • Gilla
rogero1
  • Laddar…
R rogero1 skrev:
Som jag har förstått det så ska alla berörda fastigheter slås ihop till en fastighet. Det är inget i planförslaget som gör att man inte kommer att kunna bygga ett hus som ligger i båda områden, i det förslag som finns i planbeskrivningen finns en byggnad inritat som ligger i bägge områden.
Tack för din input
Jag antar att du fått du fått förslaget för att du ska kunna yttra dig inför det fortsatta arbetet med antagandet?

Då skulle jag skriva ett yttrande med just denna frågeställning, då det i mina öron låter som det är upplagt för otydligheter och stök.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Ja det stämmer och det är andra gången vi ska yttra oss där bygghöjden och vad den kan medföra har varit en issue. Min fösta tanke från ditt första inlägg var att jag ska använda dina tankar/formulering i mitt yttrande, tack.
 
R rogero1 skrev:
Ja det stämmer och det är andra gången vi ska yttra oss där bygghöjden och vad den kan medföra har varit en issue. Min fösta tanke från ditt första inlägg var att jag ska använda dina tankar/formulering i mitt yttrande, tack.
Har du någon länk till materialet online?
 
R rogero1 skrev:
Planområdet är indelat i två områden där man styr nockhöjden med m.ö.h, detta för att skapa en byggnation som följer terrängen (enligt planbeskrivningen).
Jag kan inte ge några vettiga råd i frågan, men blev lite undrande över ovanstående.
Om man utgår från m.ö.h. så utgår man ju från vattennivån. Och den är vågrät.
Så det har inte något att göra med att "följa terrängen".
Eller hur menar du/de?
 
  • Gilla
rogero1
  • Laddar…
Personligen tänker jag att det vore olämplig fastighetsbildning att bilda en bostadstomt som du beskriver det. Alternativt att kommunen tolkar det som att den tillhör det område den tillhör mest. Sen kan det nog finnas bestämmelser i planen som du inte tänkt på som hindrar det du beskriver. Svårt att säga utan att ha sett den.
 
  • Gilla
rogero1
  • Laddar…
Tittade igen på planen och det skiljer 2,5m inte 4m som jag sa tidigare.
 
Jag kan inte se varför det öht skulle bli aktuellt med pulpettak? Detaljplaneförslaget gäller flerbostadshus i kvartersstruktur och det finns en begränsning om högsta och lägsta takvinkel. Kan inte se varför någon skulle bygga med pulpettak istället för sadeltak.
Har inte räknat i detalj men går det ens att få in ett pulpettak som klarar gradangivelserna om man vill nyttja all byggrätt i planen?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Om ett pulpettak skulle innebära att man får in en våning till så kan det nog vara en ganska attraktiv lösning för exploatören. Det skulle även vara en ganska naturlig lösning eftersom utsikten mot backar (Sälen) är åt det hållet, även solen. Det vi opponerade oss vid första detaljplan förslaget var att planen möjliggjorde betydligt fler bäddar än som stod beskrivit i planbeskrivningen mer än det dubbla enligt mina beräkningar, vilket verkar vara ett starkt skäl till att det blev ett omtag på planarbetet. Om jag har förstått det här med detaljplaner rätt så det man ser illustrerat i beskrivningen är bara en möjlig exploatering, vad jag försöker få fram är om man ”tänjer” på denna plan till max vad är det då man kan bygga, max exploatering, antal bäddar.
Vet heller inte om pulpettak skulle göra någon skillnad ska rita på detta när jag kommer hem. Tack för input
 
R rogero1 skrev:
Om ett pulpettak skulle innebära att man får in en våning till så kan det nog vara en ganska attraktiv lösning för exploatören. Det skulle även vara en ganska naturlig lösning eftersom utsikten mot backar (Sälen) är åt det hållet, även solen. Det vi opponerade oss vid första detaljplan förslaget var att planen möjliggjorde betydligt fler bäddar än som stod beskrivit i planbeskrivningen mer än det dubbla enligt mina beräkningar, vilket verkar vara ett starkt skäl till att det blev ett omtag på planarbetet. Om jag har förstått det här med detaljplaner rätt så det man ser illustrerat i beskrivningen är bara en möjlig exploatering, vad jag försöker få fram är om man ”tänjer” på denna plan till max vad är det då man kan bygga, max exploatering, antal bäddar.
Vet heller inte om pulpettak skulle göra någon skillnad ska rita på detta när jag kommer hem. Tack för input
Finns dock en bestämmelse om högsta antal lägenheter.
 
Visst max 60 lägenheter, dock ingenting som begränsar antal bäddar/lägenhet eller storlek/lägenhet. Kan man bygga högre så kan man göra större lägenheter med fler bäddar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.