T tgr_se skrev:
Har grannen skaffat höns?

Jag bor i Mölndal och har ett suterränghus från 76 med 15cm isolering på vinden. Direktverkande el och en LLVP sen i höstas. 80m2 per våning, håller runt 20grader inne men drar ju betydligt mindre el än dig. Tvättmaskin och torktumlare går jämt. Typ 14000kWh/år.
Grafen är från min sparsnäs.
Man ser tydligt middagen, sen tvätt och torktumlare samt vvb efter morgonens duschar.
OT, men hur får du fatt i data från din sparsnäs?
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Kul att du har lite att jämföra mot - fjärrvärme här så inte alls lika stor skillnad även om jag slår tidigare ägare mha led-lampor och allmänt sunda vanor trots att vi är 4 vs 2 i huset tidigare.
Ja precis. Jag köpte ju ett hus i "okej" skick. Men med en massa potential för förbättringar.
När man ser effekt på nästan allt man gör är det ju roligt att lägga ner tiden och investeringen.

Min stora fundering nu är om jag ska sätta in en LVP i köket med. då det är där jag behöver komplettera med elementen satta på 20 grader då luften inte riktigt cirkulerar hela vägen fram.
 
T
Ramlade in i den här tråden för att jag tyckte vi hade lite hög förbrukning, men den var "bara" 2742 kWh i januari. Då är det ändå runt 260 kvm i Stockholm från -74 med direktverkande el, självdrag, två luftvärmepumpar, golvvärme i tre rum, två gamingdatorer plus ett bastuaggregat som står på dygnet runt och bastun används åtminstone en gång varje helg, ofta två...
 
Stäng av bastuaggregatet när det inte behövs ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är kanske en som alltid är lite på!
Blir billigare i slutändan om man badar flera ggr/vecka.
 
T
R Riddarn 115 skrev:
Det är kanske en som alltid är lite på!
Blir billigare i slutändan om man badar flera ggr/vecka.
Ja, det är en sån modell. Tar evigheter att värma upp om den är kall. Hade nog inte valt ett sånt aggregat själv, men nu satt det ju i huset när vi köpte det.
 
R Riddarn 115 skrev:
Blir billigare i slutändan om man badar flera ggr/vecka.
Det kan aldrig gå åt mindre energi att ha den på hela tiden jämfört med att stänga av den mellan gångerna.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Det kan aldrig gå åt mindre energi att ha den på hela tiden jämfört med att stänga av den mellan gångerna.
Aldrig är ett väldigt definitivt ord. I praktiken är det dock nog så, men det är svårt att räkna på hur mycket extra det kostar att alltid ha det igång.
 
Och i det här fallet är ALDRIG helt korrekt, mindre värme försvinner genom väggen/tak/golv ju lägre temperaturen i ett rum är. Och under avsvalningsperioden spar man ungefär lika mycket som det senare kostar att värma upp rummet.
 
Hej, bra tråd!

Det är ingen som har bra tips på elmätare så man kan se vad FTX, bergvärme förbrukar?

Hade vart fint om man kunde få in det i typ en app så man kan jämföra förbrukningen lite.

// Chrlen
 
FTX utan värmare drar praktiskt taget ingenting, kanske 30W (om det inte är ett gammalt aggregat utan ec motorer)
 
lnilsson lnilsson skrev:
FTX utan värmare drar praktiskt taget ingenting, kanske 30W (om det inte är ett gammalt aggregat utan ec motorer)
Min FTX sitter med stickpropp så jag har en enkel Z-waveplugg med elmätare i så jag kan se aktuell effekt och ackumulerad förbrukning.

Min drar konstant ca 320 watt året om med värmare av. Systemair VR 700 från 2007. Det blir rätt många kWh... Kan man byta motor?
 
A
Du har väl två fläktar och en driv motor i denna?
fläktarna kan man byta till EC (om du inte har detta redan) för 7.500.-/st dvs om du byter alla tre 20tkr
8760 timmar per år ger 2800kwh om din plugg visar rätt mtp induktiv belastning.
en EC-motor har ca 85% verkningsgrad och den "gamla" 65% (kan man anta)
väldigt grovt räknat 20% bättre dvs du kan spara 500kWh per år så det skulle ta ca 40 år innan investeringen går +
Fast då kanske du ändå skulle bytt motorer tidigare.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har väl två fläktar och en driv motor i denna?
fläktarna kan man byta till EC (om du inte har detta redan) för 7.500.-/st dvs om du byter alla tre 20tkr
8760 timmar per år ger 2800kwh om din plugg visar rätt mtp induktiv belastning.
en EC-motor har ca 85% verkningsgrad och den "gamla" 65% (kan man anta)
väldigt grovt räknat 20% bättre dvs du kan spara 500kWh per år så det skulle ta ca 40 år innan investeringen går +
Fast då kanske du ändå skulle bytt motorer tidigare.
Vet inte riktigt vad jag har i den, men det låter rimligt det du skriver. Det jag reagerade på var 30 W - har hört samma på annat håll, dvs att nya FTX-system skulle dra ofantligt mycket mindre och att det då skulle löna sig att byta. Det känns ju sådär när man håller på och sparar el på allt möjligt runtom i huset och så står 320 W på för jämnan vilket är mer än om jag skulle lämna precis all belysning på jämt. Men bra ventilation i ett stort hus har jag ju - så det kanske inte är mycket att klaga på. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.