Har just läst 2 sidor i en gammal tråd om färger på FK..

Kan inte bestämma mig vilken färg jag ska dra fram till trappkopplingen...

1st svart för FAS är bestämt redan då det är draget som fas i resten av huset (är ju brun som gäller nu i framtiden men jaja).
de 2 mellantrådarna är mitt bekymmer.. vad ska jag köra? Orange, vit eller något annat?
 
Det bästa är att välja något som passar med övriga huset, alltså likt som i någon annan trappkoppling eller något som ger minimal risk att förväxla dem med något annat.
 
När jag jobbade som elektriker körde vi normalt sett med svart fas, vita förbindelsetrådar och brun tändtråd.
 
mulpac skrev:
Det bästa är att välja något som passar med övriga huset, alltså likt som i någon annan trappkoppling eller något som ger minimal risk att förväxla dem med något annat.
Finns inga andra trappkopplingar i huset än :)
 
Finns det andra tändtrådar då..??
Välj i så fall en färg som de tändtrådarna inte har för säkerhets skull.
Orange gissar jag att ni inte har ännu.?!
 
Det är nyinstallation (all gammal el rivs)... Ska fördra åt en elektiker som ska koppla in.. har ringt han men han är upptagen verkar det som och jag måste köpa kabeln idag för att hinna fixa allt..

Blå = Nolla
Fas = Svart
Jord = Gul/grön
Tändtråd = ??
Mellantråd = ??

Classes verkar tyvärr inte ha orange, dom har vit...

Brun vill jag nog inte köra som tändtråd då det är fas nu i framtiden..
 
Det får bli vit...
 
Vit blir finfint :)
 
  • Gilla
Marrebanan
  • Laddar…
Hehe, det gick visst inte så bra att läsa det förra inlägget..
Nåväl, markera det som står framför :) så syns det bättre..
 
;D

Tror du inte man köpte för lite kabel.. grrr... aja det får elkillen dra den sista kabeln..

Nu ska vi se vad han tycker denna gång :)

Förra gången gick iaf allt bra..
 
Så är det ju jämt :)

Ett tips om man köper själv är ju att handla hos någon firma som har öppet köp - blir det då över är det bara att lämna tillbaka. Det finns ju inget surare än att saker tar slut när man har kommit in i andra andningen...
 
Ja då är allt inkopplat då..

Fungerar fin fint.. Vilken lyx att ha knappar att tända med !! :) Har left med skarvsladdar osv i flera månader nu :)
 
Gör så här:
Blå = Nolla
Fas = Svart
Jord = Gul/grön
Tändtråd = vit
Mellantråd = brun
 
Man kan ju koppla trapp med bara en mellantråd! Ända begränsningen är om man vill ha en korsomkopplare i mellan funkar inte den kopplingen! ;)
 
Tson skrev:
Man kan ju koppla trapp med bara en mellantråd! Ända begränsningen är om man vill ha en korsomkopplare i mellan funkar inte den kopplingen! ;)
Du menar fulkopplingen med fas, nolla och tändtråd till varje trappomkopplare, eller?
Den är inte godkänd enligt blå boken eftersom kravet är att fast installerade enpoliga brytare måste bryta på fasen, men med fulkopplingen kan man få fas utan nolla i armaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.