Hej! Jag håller på att sätta in en diskmaskin i köket och tänkte ge mig på att byta blandaren samt koppla in diskmaskinen själv. Jag har några funderingar innan jag känner mig helt bekväm med att ge mig på det.

Den befintliga blandare sitter med kopparrör (R10) till en klämringskoppling (R10/R12), medan den nya har PEX-slang med invändig G 3/8" gänga. Jag undrar därför vad bästa tillvägagångssättet är vid bytet.

1. Bör jag enbart lossa den övre klämringsmuttern (se bild) och där på koppla en adapter likt denna
https://www.bauhaus.se/adapter-10xr10-utv-gg-krom
eller bör jag lossa på båda klämringsmuttrar och istället montera en adapter likt denna
https://www.bauhaus.se/rak-12xr10mm-utv-fkr (har den plan anläggningsyta vid gängningen?)

2. Kan jag återanvända befintlig klämringsmutter (R10, R12, eller båda)? Är det isåfall sågen som gäller för att få av den från röret? Om jag skaffar en ny, måste den vara av samma fabrikat?

3. Behövs gängtätning mellan PEX-slangen och klämrings-adaptern? Jag antar att PEX-anslutning har medföljande packning.

4. Vad jag kan läsa mig till har blandaren en utvändig G 1/2" gänga för påkoppling av DM. DM i sin tur har invändig G 3/4" men det följer med en plast-adapter till G 1/2". Kommer detta funka rakt av? Behövs det någon gängtätning här eller räcker packningarna?

Hoppas jag var tydlig i beskrivningen, annars förtydligar jag gärna.

Tack på förhand!
 
  • Kopparrör med klämringskopplingar och en del av en vit PEX-slang i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild som visar en plastadapter och steg-för-steg-installation av vattenkopplingar för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en köksblandare med dimensioner och gänganslutningar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-koppling av mässing på ett tangentbord, troligen av fabrikatet Vatette.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Vad är det för fabrikat på de befintliga kopplingar?
Om det är Vatette som det ser ut så, kan det vara att 10mm sidan redan har en plan yta så du behöver inte köpa nåt extra. Stäng av vatten, lossna och kolla. Om den är plan är det är bara att plocka bort den gamla och koppla på den nya.
Man behöver ingen tätning eftersom gummipackning finns i muttrarna men nåt pasta går bra för att smörja lite.
 
Redigerat:
Plast adaptern kan du sätta på direkt utan medel eller tejp.
 
L lostinsweden skrev:
Plast adaptern kan du sätta på direkt utan medel eller tejp.
Plast adaptern skall ha en gummitätning på insidan!!
 
Smoof Smoof skrev:
Hej! Jag håller på att sätta in en diskmaskin i köket och tänkte ge mig på att byta blandaren samt koppla in diskmaskinen själv. Jag har några funderingar innan jag känner mig helt bekväm med att ge mig på det.

Den befintliga blandare sitter med kopparrör (R10) till en klämringskoppling (R10/R12), medan den nya har PEX-slang med invändig G 3/8" gänga. Jag undrar därför vad bästa tillvägagångssättet är vid bytet.

1. Bör jag enbart lossa den övre klämringsmuttern (se bild) och där på koppla en adapter likt denna
[länk]
eller bör jag lossa på båda klämringsmuttrar och istället montera en adapter likt denna
[länk] (har den plan anläggningsyta vid gängningen?)

Lossa övre muttern och anslut blandarensmutter på den. Tätas med gummipackning som följer med blandaren.
Har du 10 mm rör på gamla blandaren behöver du ej byta nått. Har du en konisk Va koppling på rören kan denna vara bra att byta mot en 12X10mm Va då dessa är plana upptill.



2. Kan jag återanvända befintlig klämringsmutter (R10, R12, eller båda)? Är det isåfall sågen som gäller för att få av den från röret? Om jag skaffar en ny, måste den vara av samma fabrikat?

Behövs ej om du har lekande mutter på blandaren enligt bild.

3. Behövs gängtätning mellan PEX-slangen och klämrings-adaptern? Jag antar att PEX-anslutning har medföljande packning.

Nej


4. Vad jag kan läsa mig till har blandaren en utvändig G 1/2" gänga för påkoppling av DM. DM i sin tur har invändig G 3/4" men det följer med en plast-adapter till G 1/2". Kommer detta funka rakt av? Behövs det någon gängtätning här eller räcker packningarna?

Packningen behövs
 
1: Lossa enbart övre muttern. Har du ett 10 mm rör och en 12X10 VA behöver du ej göra nått.
Har du ett förminskningset 12-10 kan det vara bra att byta kopplingen då denna är konisk. 12X12 koppling.

2: Behövs ej återanvändas.

3: Nej, packning skall följa med blandaren.

4: 1/2" packning behövs mellan plast och blandare, brukar följa med.
 
B Blund skrev:
Plast adaptern skall ha en gummitätning på insidan!!
Menade bara att ingen tejp behövs men bra att du sågar det om packningen.
 
Tack för de tydliga svaren! Då köper jag in lite pasta och två 12X10 med plan nippelända, som jag returnerar om det visar sig att de inte behövs.

Den befintliga kopplingen är Vatette. Om det visar sig att den är konisk och den behöver bytas, kan jag då återanvända muttern och klämringen på 12 mm sidan? Min uppfattning är att dessa ej går att få av utan att kapa röret, stämmer det?
 
Redigerat:
Smoof Smoof skrev:
Tack för de tydliga svaren! Då köper jag in lite pasta och två 12X10 med plan nippelända, som jag returnerar om det visar sig att de inte behövs.

Den befintliga kopplingen är Vatette. Om det visar sig att den är konisk och den behöver bytas, kan jag då återanvända muttern och klämringen på 12 mm sidan? Min uppfattning är att dessa ej går att få av utan att kapa röret, stämmer det?
Om du köpa samma fabrikat dvs. Vatette, kan du använda samma ring och muttrar.
 
Tusen tack för svaren! Blandaren blev bytt och diskmaskinen inkopplad i helgen.

Jag skaffade två st 12x10 VA kulventiler. Jag återanvände befintlig klämring samt mutter och det var inga problem precis som du sa. Passade på att byta vattenlåset också när jag ändå var igång.

Har inte synts till en droppe vatten under diskhon än så länge, så allt verkar ha gått bra.

Här kommer en bild på resultatet!
 
  • Nyinstallerad blandare, VA kulventiler och vattenlås under diskbänk, inga läckor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.