Skillnaden är att till F750 går det att ha tilluftsmodul ex SAM40 eller ackumulatortank om man vill komplettera med någon annan värmekälla.
Men till TS tycker nog du bör ha kvar extra vvb då ingen av F730/F750 ger någon vidare mängd varmvatten.
 
Hej,
Vi bor själva i nytt hus (ca 195m2) med FLVP Nibe 730, total förbrukning inkl hushållsel (och motorvärmare) var 1320 i december. Minst 23 grader inne.
1) Som andra skrivit, undvik stänga tilluft, det ger ökat drag på de ställen där det är öppet, och jobbigare för pumpen att få tillräcklig luftvolym.

2) En sak man ev kan missa som ny husägare är luftfiltret i värmepumpen, rensat detta på länge? (görs enkelt med dammsugare). Är filtret inte rensat får pumpen det jobbigare.
Och som någon annan också skrev, stäng av tillsatsen (du sätter driften till "Manuell" om jag inte minns fel). Obs dock att om det är något annat "fel" som gör att ni behöver mer värme än ni borde så kan det bli lite kallare inomhus.

Som jag förstått det är det standard med separat mätning av värmepumpens förbrukning, själva har vi en mätare i skåpet i huset som enbart är för detta. Kontrollera denna för att veta säkert att det faktiskt är värmepumpen som står för överkonsumtionen.
 
Casual Casual skrev:
Hej,
Vi bor själva i nytt hus (ca 195m2) med FLVP Nibe 730, total förbrukning inkl hushållsel (och motorvärmare) var 1320 i december. Minst 23 grader inne.
1) Som andra skrivit, undvik stänga tilluft, det ger ökat drag på de ställen där det är öppet, och jobbigare för pumpen att få tillräcklig luftvolym.

2) En sak man ev kan missa som ny husägare är luftfiltret i värmepumpen, rensat detta på länge? (görs enkelt med dammsugare). Är filtret inte rensat får pumpen det jobbigare.
Och som någon annan också skrev, stäng av tillsatsen (du sätter driften till "Manuell" om jag inte minns fel). Obs dock att om det är något annat "fel" som gör att ni behöver mer värme än ni borde så kan det bli lite kallare inomhus.

Som jag förstått det är det standard med separat mätning av värmepumpens förbrukning, själva har vi en mätare i skåpet i huset som enbart är för detta. Kontrollera denna för att veta säkert att det faktiskt är värmepumpen som står för överkonsumtionen.
Hej,
Vi har nu öppnat alla tilluftsventiler vilket har lett till ökat drag i rummen och oförändrad elförbrukning. Filtret brukar vi göra rent när alarmet på pumpen går, tror det var 5-6 veckor sen sist så boprde vara ok.

Så himla konstigt, vår elräkning för december var 3200 KWh inkl hushållsel, förstår inte att det kan vara så mycket om man tittar på de nivåer ni andra anger. Har anmält till Götenehus som ska återkomma till mig och se hur vi tar detta vidare. Måste vara något galet.
 
T
L Luugen skrev:
Stäng av elpatronen i värmepumen. Den skall endast behövas vid extrem kyla.
Antal timmar på tillsatsvärmen är högt för ett nytt hus.
Kan man förstöra något i systemet, att tex pumpen hamnar fel i sin gång genom att stänga av denna? Eller är det enda som händer att det i så fall kan bli kallare i huset?
 
Är det ni själva som beställt huset? Om det är så att överkonsumtionen av el gått till uppvärmning (fortfarande obekräftat?) så borde det ju bli ett garantiärende mot leverantören.
Om det visar sig att värmepumpen inte står för merparten av er förbrukning blir det ju en annan sak att hitta orsaken.

Jag har f ö själv stängt av tillsatsen på vår värmepump, har inte haft några konsekevenser så här långt. Den slog till "i onödan" när det blev kallt, men efter att ha körts kanske en halvdag så behövdes den inte för att klara -10. Värmesystemet är så trögt i huset att jag inte tror vi märker någon skillnad med den av. Vi får se resultatet om det skulle bli vinter igen.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Kan man förstöra något i systemet, att tex pumpen hamnar fel i sin gång genom att stänga av denna? Eller är det enda som händer att det i så fall kan bli kallare i huset?
Exakt, kan ev bli något kallare om det blir riktigt kallt ute men med tanke på hur varm denna vinter är borde det inte vara något problem
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
M maximm skrev:
Det låter mycket. Kollade min förbrukning för dec 2019 (Skåne) och fick halva din förbrukning (1plan 174kvm klart dec 2018) med Nibe 750.

1 636.62kwh

Upplever inga av problemen du beskriver. När det är kallt ute känner man draget från tilluftsventilerna, men det är att vänta.
Oj, det låter mycket, jag har 358Kwh under December 2019 på min Luft/Vatten värmepump (Panasonic), dock 1,5 plan ~134Kvm i Uppsala. Har inga kallras hellre, men golvvärme samt FTX :)
 
Nu har jag mätt under en månad på elmätaren för värmepumpen och den ligger något högt (8-900 per månad) men förklarar inte den sjukt höga förbrukningen.

Vad gör man nu för att hitta energiboven? Har bifogat en graf där man kan se förbrukningen sticka iväg, ungefär samtidigt som detta kopplades elen till det nybyggda garaget in och undrar om något gick fel vid inkopplingen där, har prövat att stänga av elen till garaget och inte sett en nedgång men kanske något kan ha gjorts fel av elektrikern i elskåpet? Är det möjligt att det är fel på elmätaren?
 
  • Graf som visar hög elförbrukning i ett hem jämfört med liknande hushåll och topp 20% under flera månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8-900 låter ju rimligt för uppvärmningen.
Återstår då att hitta den faktiska förbrukaren. Finns en del trådar rörande detta, men grundtipset brukar vara det du redan börjat med; Stänga ner så mkt som möjligt och sedan slå på något i taget för att se när förbrukningen stiger mer än förväntat.
 
Hej, tack alla för all input. Idag har äntligen svaret kommit fram, efter att ha för logg på elmätaren ute i elskåpet fick jag inte ihop siffrorna med vår faktura och såg då plötsligt att numret på elmätaren inte matchade numret på fakturan. Efter samtal med elnätsleverantören, besök här på plats så visar det sig att de har gjort fel och registrerat fel elmätare på fel hus, dvs vi har betalat för vår grannes elförbrukning och de har betalat för vår. Otroligt att sånt kan hända men extremt skönt att ha löst mysteriet med den höga förbrukningen! Tack igen för alla tips och input kring detta!
 
  • Gilla
  • Wow
CM1234 och 9 till
  • Laddar…
T
T Tomasvh skrev:
Hej, tack alla för all input. Idag har äntligen svaret kommit fram, efter att ha för logg på elmätaren ute i elskåpet fick jag inte ihop siffrorna med vår faktura och såg då plötsligt att numret på elmätaren inte matchade numret på fakturan. Efter samtal med elnätsleverantören, besök här på plats så visar det sig att de har gjort fel och registrerat fel elmätare på fel hus, dvs vi har betalat för vår grannes elförbrukning och de har betalat för vår. Otroligt att sånt kan hända men extremt skönt att ha löst mysteriet med den höga förbrukningen! Tack igen för alla tips och input kring detta!

Ja det är sjukt! Antar du har lagt x antal timmar för felsökning också. Vad skulle du få för kompensation utöver justering på fakturan?
 
Magnus E K
Se där, kul att få veta hur det gick! Nu väntar vi bara på tråden som grannen startar för att reda ut sin höga förbrukning. Är grannens hus också nybyggt?
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Ja det är sjukt! Antar du har lagt x antal timmar för felsökning också. Vad skulle du få för kompensation utöver justering på fakturan?
I dagsläget ingenting, min granne slapp att betala mellanskillnaden så han fick ju en fin rabatt med jag får bara pengarna tillbaka, känns lite lustigt då man som sagt lagt ett par timmar på detta, varit i kontakt med Götenehus, Nibe, installatören etc. Ska pusha lite och se vad som går att göra...
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Se där, kul att få veta hur det gick! Nu väntar vi bara på tråden som grannen startar för att reda ut sin höga förbrukning. Är grannens hus också nybyggt?
Haha, japp den är också nybyggd men de har även ett andra hus på tomten så tror att den förbrukningen kan vara rimlig.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Fasen vad sjukt! Kul att du hittade problemet tillslut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.