nino nino skrev:
Kapa dörren snett efter trappen
Ja det kan ju faktiskt också vara en lösning, att kapa längs vangstycket om det inte går att få till på annat vis.

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Tack för ditt engagemang! Om du har möjlighet får du gärna rita upp ett förslag!:)

Jag har dock en fråga, vad menar du med höjden 2700mm?

Takhöjd 2500 + mellanbjälklag (innertak 11, gles 28, regel 225, golvspån 22, parkett 14) = 2800mm. Eller tänker jag fel?:thinking:

//Fredrik
Aha, nä jag gick enbart på det faktum att du hade ritat in 15 steghöjder om jag inte räknat fel och då att 180*15 blir 2700... Klart fördelaktigt med 15 steghöjder (~187mm) om det är 2800 från golv till golv, kontra 14 som då ger 200.. Men det är ju fortfarande inom normen och godkänt.

Ska se om det går uträtta magi under morgondagen✌️
 
J Jarlsgård skrev:
Så långt räknade jag aldrig ner till vilka mm det skulle bli, men absolut, 19.2 cm funkar nog fint!

Har själv 19.5 tror jag i vår trappa med viloplan och den upplever jag inte som ett dugg jobbig att gå i. Dottern håller nog inte med mig men å andra sidan är hon styvt 1.5 år och 80cm lång :crysmile:

Hade kunnat mäta min imorgon om det är av intresse, för jag tror mina steg är ca 25cm djupa och som sagt, inga konstigheter alls att gå i(y)
fattar, är nog lite arbetsskadad kanske

I regel är en trappa med 200 steghöjd och 250 stegdjup inte alls helt värdelös att gå i, om du däremot skulle göra stegdjupet 280 blir det problem direkt.. Så länge förhållandet mellan de två ligger rätt till är det i regel inga större bekymmer
 
Alfred S Alfred S skrev:
Aha, nä jag gick enbart på det faktum att du hade ritat in 15 steghöjder om jag inte räknat fel och då att 180*15 blir 2700... Klart fördelaktigt med 15 steghöjder (~187mm) om det är 2800 från golv till golv, kontra 14 som då ger 200.. Men det är ju fortfarande inom normen och godkänt.

Ska se om det går uträtta magi under morgondagen✌️
Ja det förstår jag att du gjorde, jag ser att jag inte riktigt varit tydlig heller så det var bra att jag fick klurat lite och kommit fram till den exakta höjden.:)

Det ska bli spännande och jag ser fram emot resultatet av den magin.:cool::love:

//Fredrik
 
Åsa Lund
I Isak90 skrev:
Ja det kan ju faktiskt också vara en lösning, att kapa längs vangstycket om det inte går att få till på annat vis.

//Fredrik
Ska du bygga trappan själv?
Funderar på om du hade köpt en L-trappa, den har steg i svängen så blir trappan kortare och dörren får bättre plats?
 
AXS
Det går att spara några cm med skjutdörr på insidan. Skippa foder i hallen och utgå från minsta öppning som krävs.
 
I Isak90 skrev:
Ja det förstår jag att du gjorde, jag ser att jag inte riktigt varit tydlig heller så det var bra att jag fick klurat lite och kommit fram till den exakta höjden.:)

Det ska bli spännande och jag ser fram emot resultatet av den magin.:cool::love:

//Fredrik
Hoppas inte på för mycket bara, haha
 
  • Haha
Isak90
  • Laddar…
Alternativ/komplettering. Ha lite modernare vagnstycken.. Eller ja, inte traditionella vagnstycken så blir det biff :D
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska du bygga trappan själv?
Funderar på om du hade köpt en L-trappa, den har steg i svängen så blir trappan kortare och dörren får bättre plats?
Ja en vanlig svängd trapp sparar mycket utrymme och då blir det inga problem med dörren. Men jag vill gärna ha en trapp med vilplan av flera skäl, ett av dom är att den är enklare att bygga som jag har tänkt att göra själv.:)

//Fredrik
 
AXS AXS skrev:
Det går att spara några cm med skjutdörr på insidan. Skippa foder i hallen och utgå från minsta öppning som krävs.
Ja det kan vara ett alternativ som fungerar om det inte går att lösa med vanlig dörr. Bygga på väggen bakom garderoberna så det får plats en kassett.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Jag har en till tanke.. du får känna efter!

Men om du snedställt dörren till sovrummet så att den blir riktad mot matplatsen så bör den inte påverkas av trappan längre. Inte enligt mina beräkningar iaf :crysmile: För du bör ha 10cm fritt på var sida om dörren.. vilket borde göra att "snedväggen" börjar vid ca 2700mm... nej, jag har inte räknat ut detta mer än sjukt snabbt i huvudet!
 
J Jarlsgård skrev:
Jag har en till tanke.. du får känna efter!

Men om du snedställt dörren till sovrummet så att den blir riktad mot matplatsen så bör den inte påverkas av trappan längre. Inte enligt mina beräkningar iaf :crysmile: För du bör ha 10cm fritt på var sida om dörren.. vilket borde göra att "snedväggen" börjar vid ca 2700mm... nej, jag har inte räknat ut detta mer än sjukt snabbt i huvudet!
Ja den tanken har slagit mig också men jag tror att jag vill försöka undvika det, men det kan vara värt att rita upp ett förslag ifall det inte går att få till dörren under trappen.:)

//Fredrik
 
Jadu.. Då hade jag börjat mecka med stegen, haft ett till innan viloplanet. Att kapa dörren/karmen kommer du reta dig sönder och samman på, det är en nödlösning och att göra det vid nybyggnation osar ogenomtänkt imo.

En till fråga, den genomgående väggen (sovrum, klk, klv) mot kök/vrum.. Ska inte den vara bärande? :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jadu.. Då hade jag börjat mecka med stegen, haft ett till innan viloplanet. Att kapa dörren/karmen kommer du reta dig sönder och samman på, det är en nödlösning och att göra det vid nybyggnation osar ogenomtänkt imo.

En till fråga, den genomgående väggen (sovrum, klk, klv) mot kök/vrum.. Ska inte den vara bärande? :)
Ja det tror jag också.. Så det känns inte riktigt som en bra lösning när jag bygger nytt..:confused:

Jo det stämmer, den kommer att vara bärande för bjälklaget. Den är just nu ritat med 70-regel men i den färdigkapade stommen används 90-regel. Dock har jag redan tagit hänsyn till det i den detaljbilden jag gjorde på trappen.:)

//Fredrik
 
Jag kämpar på med förslag, ger inte upp! Om du gör trapp och badrumsfönstret lägre? Då kan du rent krasst ha viloplanet på 1m och då bör det inte några bekymmer alls med dörren..
:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.