Hej!
Köpt hus i Mars förra året. När jag skulle renoverings måla väggen, med fönster och altandörr så plockade jag ner gardiner som skymde vägg runt fönster och altandörr. När jag då stod tätt intill vägg så upptäckte jag att väggen lutade inåt.
Husmäklaren bryr sig inte, besiktningsmannen, (från omg-gruppen) bryr sig inte, säljaren bryr sig inte och försäkringsbolaget, (länsförsäkringar)t från säljaren, med dold fel försäkring hör inte av sig.
Tagit ditt flera byggföretag för offert på att säkerställa väggen/huset. Alla bygg företag säger att det kommer att kosta minst 110.000kr för att återställa och förstärka den delen av huset. Är djupt besviken på säljare besiktningsman och försäkringsbolag inte vill ta sitt ansvar, Kände först en trygghet i och med huset var besiktigat men inte ens det går att lita på. Kan jag göra något, finns det något jag kan göra så att någon av parterna tar sitt ansvar?
/Morgan
 
  • Ledsen
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Inget dolt fel om du kan se det.. lätt att upptäcka på visning.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 22 till
  • Laddar…
sunnis
Enkelt är det så att en vägg som syns att den lutar när man flyttar en gardin faller ju på eran undersökningsplikt.

Hyr mycket lutar den? Vad är det som lutar? är det bara insidan som lutar eller fasaden också? Att en vägg lutar behöver ju inte innebära något problem alls. Rent generellt så "lutar" alltid någon vägg i ett hus.
 
  • Gilla
Destrier och 11 till
  • Laddar…
Är åtgärden nödvändig, dvs huset riskerar att rasa, eller är det kosmetiskt?
Hur gammalt är huset?
Är besiktningsmannen, (från omg-gruppen) på ditt uppdrag eller säljare/doldafelförsäkringsbolags?
 
  • Gilla
Macabeus och 4 till
  • Laddar…
Är tyvärr ingen husexpert, förlitade mig på besiktningsman och doldfel-försäkring. tycker att det är lite underligt att allt var bortplockat i huset utom gardinen som dolt väggen med en spricka igenom vägg ovanför altandörr. Tycker säljare, mäklare och besktningsman borde sett och berättat , känns bara så oärligt från deras sida! Byggarna bedömer att väggen behöver åtgärdas med att sätta in en limträbalk eller stålbalk. De vill ta dit en husingenjör slm skapar en teknisk ritning på förstärkningen.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag varken jurist eller verksam inom byggsvängen, men om det var så uppenbart att något kunde vara galet med väggen när du köpte huset att det kunde upptäckas genom att kika bakom en gardin så är jag rätt övertygad om att det faller på din undersökningsplikt att ha upptäckt detta. Köparens undersökningsplikt är väldigt omfattande.

Har du hört av dig direkt till ditt egna försäkringsbolag och kollat vad de kan ge dig för råd?

Om besiktningsmannen missat så borde det ju finnas möjlighet att se om det går att få nåt därifrån kanske. Osäker på om det görs nån skillnad på om det var du eller säljaren som anlitade denne dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 8 till
  • Laddar…
harry73
Kan du inte visa bilder?
Är det trästomme eller sten/betongstomme
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
I så fall låter det som att besiktningsmannen har missat något. Vad säger besiktningsmannens företag, alltså inte besiktningsmannen själv?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
sunnis
S sorbell_4@ skrev:
Är tyvärr ingen husexpert, förlitade mig på besiktningsman och doldfel-försäkring. tycker att det är lite underligt att allt var bortplockat i huset utom gardinen som dolt väggen med en spricka igenom vägg ovanför altandörr. Tycker säljare, mäklare och besktningsman borde sett och berättat , känns bara så oärligt från deras sida! Byggarna bedömer att väggen behöver åtgärdas med att sätta in en limträbalk eller stålbalk. De vill ta dit en husingenjör slm skapar en teknisk ritning på förstärkningen.
Vad är det för hus till och börja med? Hur ser originalritningar ut för huset? Vad är det som är beställt av besiktningsmannen? Skulle ytskikten besiktigas? Meningen med eran långtgående undersökningsplikt är ni ska ta reda på sånt här innan affären och göra en fördjupad undersökning. Att en gardin var i vägen hjälper inte.

Det finns säkerligen ett mycket enklare sätt att lösa din vägg än att hela väggen ska rivas och byggas om på nytt.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Nu är jag varken jurist eller verksam inom byggsvängen, men om det var så uppenbart att något kunde vara galet med väggen när du köpte huset att det kunde upptäckas genom att kika bakom en gardin så är jag rätt övertygad om att det faller på din undersökningsplikt att ha upptäckt detta. Köparens undersökningsplikt är väldigt omfattande.

Har du hört av dig direkt till ditt egna försäkringsbolag och kollat vad de kan ge dig för råd?

Om besiktningsmannen missat så borde det ju finnas möjlighet att se om det går att få nåt därifrån kanske. Osäker på om det görs nån skillnad på om det var du eller säljaren som anlitade denne dock.
Säljaren stod för besktningsman. Jag har gjort en anmälan till dennes grupp och till säljarens försäkringsbolag. Fått svar från en jurist från försäkringsbolaget om att ärenden som dessa tar tid...OMG-gruppen som besiktningsmannen är ifrån har inte brytt sig det minsta. Besiktningsmannen var å titta på skadan/felkonstruktionen när jag var på jobbet. Han har ej återkommit...
 
BirgitS
S sorbell_4@ skrev:
Besiktningsmannen var å titta på skadan/felkonstruktionen när jag var på jobbet. Han har ej återkommit...
Menar du den ursprungliga besiktningsmannen eller en från försäkringsbolaget?

Tillägg:
När det gäller dolda fel så tycker jag att man lär sig mycket genom att läsa advokatens svar här: https://www.byggahus.se/juridik/alla_fragor
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du får gärna ge mer information om vad det står i besiktningen. Som flera redan sagt så är detta knappast ett fel som är ersättningsbart i lagens mening ( dolt fel). Det är märkligt att besiktningen inte noterade detta problem, och det skulle möjligen kunna anses som en så stor brist att besiktningsföretaget är ansvarigt. Men om jag förstår rätt är det säljarens besiktning och då är det nog svårt att driva detta mot besiktningsföretaget .
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
S sorbell_4@ skrev:
Säljaren stod för besktningsman. Jag har gjort en anmälan till dennes grupp och till säljarens försäkringsbolag. Fått svar från en jurist från försäkringsbolaget om att ärenden som dessa tar tid...OMG-gruppen som besiktningsmannen är ifrån har inte brytt sig det minsta. Besiktningsmannen var å titta på skadan/felkonstruktionen när jag var på jobbet. Han har ej återkommit...
Är det alltså säljarens besiktning du hänvisar till? Som jag har förstått så har du då väldigt svårt att ställa några som helst krav mot besiktningsmannen. Skillnad är om du själv hade anlitat besiktningsmannen.

Vad tycker du själv att du, som kanske gör ditt livs största affär, har för skyldigheter att i grunden undersöka objektet?
 
  • Gilla
Jonasdzm och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du på något sätt köpt in dig i säljarens besiktning, dvs. har du någon sorts avtal med besiktningsfirman?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Som sagt "dolt fel" är det knappast. Sedan beror ju mycket på vilken typ av avtal det finns med säljarens besiktningsman. I normalfallet har den bes. mannen inget ansvar mot en köpare. Avtalet är ju med säljaren.

Men många säljarbesiktningar är utformade så (avtalet) att köparen kan köpa in sig. Då ingår i många fall en genomgång av protokollet, där bes. mannen skall förklara vad som menas. Men iom. det så finns det även ett avtal mellan besiktningsman och kölpare. Bes. företaget kan göras ansvarigt för missar i besiktningen.

Hos en del besiktningsföretag ingår köpargenomgången från början, hos andra får köparen betala en summa för att få det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.