Jag fick igenom likande ärende i länsstyrelsen så det ska inte va nå problem lycka till
 
  • Gilla
Zackopojken
  • Laddar…
K Knight skrev:
Det finns en magisk gräns på 1.9 m för vad som är boyta och inte. Välj en rumshöjd på 1.89m specificera så att du får 1.89 mellan färdigt golv och innertak. Tror du väckte en sovande Björn bör ni valde högre tak och nu är han arg.

Läs på reglerna för bty och rumshöjd och när det blir en "våning" benäm sedan utrymmet som förråd på ritningarna.

Ni ska ha rätt till en trapp för att kunna komma åt förrådet

Hänvisa till reglerna runt rumshöjd i konpletteringen. Sen när alla ritningar är fixade så gå vidare till länsstyrelsen om han inte ger sig.
Om du läser vad TS skrivit så har de både sänkt till 1,89 OCH bytt till lofttrappa men ändå inte fått godkänt.
 
  • Gilla
Zackopojken och 1 till
  • Laddar…
En följdfråga på samma ämne, varför är det ofta som DP inte tillåter inredning av vind? Var är problemen, mer frihet åt folket!
 
  • Gilla
Oldfart och 8 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Det finns en magisk gräns på 1.9 m för vad som är boyta och inte. Välj en rumshöjd på 1.89m specificera så att du får 1.89 mellan färdigt golv och innertak. Tror du väckte en sovande Björn bör ni valde högre tak och nu är han arg.

Läs på reglerna för bty och rumshöjd och när det blir en "våning" benäm sedan utrymmet som förråd på ritningarna.

Ni ska ha rätt till en trapp för att kunna komma åt förrådet

Hänvisa till reglerna runt rumshöjd i konpletteringen. Sen när alla ritningar är fixade så gå vidare till länsstyrelsen om han inte ger sig.
Ja det är så vi tänkt m tycker o hoppas att nämnden ger oss rätt då det blir låång tid till LS tar beslut o vi vill komma i ggr med vårat bygge, tack för stöd i frågan
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En följdfråga på samma ämne, varför är det ofta som DP inte tillåter inredning av vind? Var är problemen, mer frihet åt folket!
Håller med, i flertal kommuner har man tagit bort detta o anser att det är väl bara positivt om de som kan nyttja sin vind får göra detta ...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Z Zackopojken skrev:
Ja det är så vi tänkt m tycker o hoppas att nämnden ger oss rätt då det blir låång tid till LS tar beslut o vi vill komma i ggr med vårat bygge, tack för stöd i frågan

För mig tog det 3 månader hos länsstyrelsen men såklart är det bättre att komma överens med byggavdelningen
 
  • Gilla
Zackopojken
  • Laddar…
Min bedömning är att de 190 cm i takhöjd ej bör ha någon påverkan. En vind definieras av avståndet mellan bjälklaget ovansida och skärningen mellan utsida tak och vägg. Om detta avstånd är mindre än 0,7m är utrymmet en vind. Oavsett hur högt det är i tak, eller till nock, Om utrymmet är isolerat är det en isolerad vind. Med inredd avses en bostadsfunktion, dvs en annan funktion än förråd. Denna funktion innebär även dagsljuskrav, dvs ca 10% fönsterarea. Ett isolerat fönsterlöst utrymme är alltså inte inrett, är min tolkning. Min bedömning är därför att det bör räcka att det står "Ej inredd vind" på utrymmet i bygglovsansökan". Du kan hänvisa till PBL 9kap 30§ 2 stycket, som anger att "Bygglov skall ges för ett ärende om...åtgärden inte strider mot detaljplanen. (de 1,9 m i takhöjd avgör endast om utrymmet är mätvärt, och isåfall blir "den isolerade förrådsytan mätvärd, men det bör ej påverka bygglovsbedömningen)
 
  • Gilla
Sassafrassa och 1 till
  • Laddar…
Tror att många bygglovshandläggare gillar att utöva sin makt utan att ha stöd i lagen. Jag träffade på en som inte tänkte bevilja bygglov om jag inte ritade ut möbler. Ändrade sovrumsdörren så den öppnades inåt, borde väl begripa att det skulle vara lättare om jag satt i rullstol, hm utåt är i en 120 cm bred korridor. Trappskrubben måst ha 90 dörr, det spelar ingen roll att den då måste mara så låg att gående ska krypa in, luckan till stödbensväggen behöver dock inte vara 90 cm. Vi ska inte bygga något som kräver bygglov utan ändra användning från lokal till bostad och ska ha tekniskt samrådsmöte, byggplan och kontrollansvarig. Jag ska göra en sektions ritning där takets lutning är extra viktig. För att ändra en lokal som ligger 1 och 2 trappor nedan taket. Finns ingen ritning idag.
Kontaktade chefen och kommer inte att behöva träffa den handläggaren igen :)
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
Man kan tro att det är i Huddinge du bygger
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Min bedömning är att de 190 cm i takhöjd ej bör ha någon påverkan. En vind definieras av avståndet mellan bjälklaget ovansida och skärningen mellan utsida tak och vägg. Om detta avstånd är mindre än 0,7m är utrymmet en vind. Oavsett hur högt det är i tak, eller till nock, Om utrymmet är isolerat är det en isolerad vind. Med inredd avses en bostadsfunktion, dvs en annan funktion än förråd. Denna funktion innebär även dagsljuskrav, dvs ca 10% fönsterarea. Ett isolerat fönsterlöst utrymme är alltså inte inrett, är min tolkning. Min bedömning är därför att det bör räcka att det står "Ej inredd vind" på utrymmet i bygglovsansökan". Du kan hänvisa till PBL 9kap 30§ 2 stycket, som anger att "Bygglov skall ges för ett ärende om...åtgärden inte strider mot detaljplanen. (de 1,9 m i takhöjd avgör endast om utrymmet är mätvärt, och isåfall blir "den isolerade förrådsytan mätvärd, men det bör ej påverka bygglovsbedömningen)
Vi har mindre än 0,70 också Men trots detta anses det som det är inredningsbar
 
Vad betyder egentligen "inreda vind"?
Att man får isolera en vind måste vara tillåtet och tom eftersträvansvärt.
Att lägga golv så man kan ha det som förråd måste vara tillåtet.
När man isolerar så kan det inte förbjudet att klä väggarna.
För att få ljus på vinden så borde man få sätta dit ett par kontakter.
Hur kommer man upp där utan att ha en stege/trappa?

Ibland ska man nog inte fråga så mycket, utan bara göra det.
 
  • Gilla
skewby och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En följdfråga på samma ämne, varför är det ofta som DP inte tillåter inredning av vind? Var är problemen, mer frihet åt folket!
Det är förvånande att handläggare inte är mer serviceinriktade. Det verkar som att de vill förhala bygglov för att visa sin makt istället för att hjälpa till att hitta lösningar?
 
  • Gilla
Zackopojken och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det har med utrymme som människa kan uppehålla sig i och de har kommit fram till att under 1.9m kan man inte det :p
 
  • Gilla
Zackopojken
  • Laddar…
Oftast har det nog att gör med principer "har vi bestämt att det ska vara enplans så ska det vara det, inga inredda vindar och andra tjuvhål". Men det borde de faktiskt skita i så länge yttermåtten med byggnadshöjder och sådant hålls.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.