1937 var det helt normalt utförande att inte ha någon luftspalt i taket. Ofta fungerade det med den tidens tunna spånisoleringer men ibland blev det kondens på insidan av vattentaket precis som hos er. Ett välkännt faktum.

Fast om arvingarna kände till att det var fuktproblem där så tycker i alla fall jag att de moraliskt och etiskt hade en skyldighet att berätta om det för er.

Juridiken vill jag inte ta ställning till.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno och 2 till
  • Laddar…
Oerhört intressant tråd av TS, det tackar jag för. Jag förstår läget, ni upplever Er blåst till viss del och den känslan förstärks drastiskt av att man nästan renovera ihjäl sig själv samtidigt som man gissningsvis jobbar heltid vid sidan om. Till råge på allt bor man i eländet samtidigt som allt händer...
Jag ser att det gått några år sedan ni köpte huset. Min fundering är hur det gått för er, har ni fått fixat allt som ni velat?

Kontentan med husköp är att oavsett vad man köper så kommer det oftast vara överraskningar som kommer, sällan positiva för stunden. Å andra sidan, allt som görs iordning nu till modern standard är ju faktiskt helt flång nytt, å det är inte så illa det heller. Sen att resan dit är ett mindre helvete är en annan sak. Jag tror, utan att veta, att det enda sättet att komma runt all skit som är med ett gammalt hus är att bygga ett nytt där man självt är med under hela byggprocessen. Då bör man vara relativt säker på att slippa bekymmer under sin livstid, men någon garanti är det såklart inte.

I övrigt, snyggt jobbat med det man fått se hittills
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Tror ingen kommenterat det tidigare, och det är en petitess i sammanhanget, men någon påstod i ett tidigare inlägg att ni ”vaskat” pengar och ni uppfattade det som att ni anklagades för att ”tvätta” (svarta?) pengar. Uttrycket ”vaska” betyder dock inte ”tvätta pengar” utan ska tolkas som att man i princip ”häller pengar i vasken” utan att få något för pengarna.

Uttrycket kommer från företeelsen att personer som vill framstå som rika tex köper två flaskor champagne och häller ut den ena flaskan i ”vasken”, bara för att visa att man inte bryr sig om vad det kostar.

I övrigt kan jag bara beklaga att husköpet inte levde upp till förväntningarna. Bara att kämpa på.
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.