Har köpt en fastighet på bohuskusten med bergvärme installerad.

Pumpen är en 15 år gammal Nibe på 5 kw. Den låter som en fornnordiskt åskgud där den står inne i villans
källare, inte behagligt med sovrum ovanpå.

Har av grannar fått reda på att borrhålet är blott 100 m djupt, dock borrat direkt i bohusgraniten. Trots mild vinter så går pumpen precis hela tiden och klarar ändå inte att värma fastigheten till mer än 18,5 C, nya fönster med 3 glas och lågt uw är installerade till trots.

Golvytan är ca 240 m2. 3 våningar med bottenplanet i suterräng. Kan det vara idé att installera en modernare bergvärmepump och hoppas på att den klarar behovet? Eller skall man tänka om helt?

Tacksam för råd säger novis på området!
 
En modern pump kommer inte att få ut mer kräm ur hålet. Det billigaste och enklaste är att fokusera mer på uppvärmning än varmvatten och använda eltillsats. Luft-luft och/eller kamin kan vara ett bra komplement.

När pumpen gjort sitt är det "bara" att borra nytt hål och köpa en större pump som täcker husets behov eller fundera över annan uppvärmning som luft-vatten.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Bohuskusten är varm, varför inte titta på en luft/vatten som kopplas in på samma rör som din gamla, kan kopplas i tillsammans med den, måste räknas bar lite så att en ny orkar värma hela huset när den andra säger upp sig, finns även dobbler som tar från luft och borrhål
 
J jonaserik skrev:
Bohuskusten är varm, varför inte titta på en luft/vatten som kopplas in på samma rör som din gamla, kan kopplas i tillsammans med den, måste räknas bar lite så att en ny orkar värma hela huset när den andra säger upp sig, finns även dobbler som tar från luft och borrhål
J jonaserik skrev:
Bohuskusten är varm, varför inte titta på en luft/vatten som kopplas in på samma rör som din gamla, kan kopplas i tillsammans med den, måste räknas bar lite så att en ny orkar värma hela huset när den andra säger upp sig, finns även dobbler som tar från luft och borrhål

Tack för ditt svar!

Det med "dobbler" låter ju inte helt tokigt, tycker det vore bra att kunna ta vara på det som finns. Den gamla pumpen måste ut hur som, den väsnas bedrövligt. Har de flesta kända fabrikat "dobblerpumpar"?
 
Om det är kompressorns stödfötter i gummi som givit upp kan det gå att klämma in bitar av cellgummi (som mjuk rörisolering eller liggunderlag) mellan "föttarna" och tysta ner värmepumpen. Kanske håller ett år(?) Sedan finns diverse ljuddämpningsmateriel till bilar som kan vara användbart att t.ex. limma på plåtar som vibrerar (bitumenpapp, mattor etc).
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
S sonepeter skrev:
Tack för ditt svar!

Det med "dobbler" låter ju inte helt tokigt, tycker det vore bra att kunna ta vara på det som finns. Den gamla pumpen måste ut hur som, den väsnas bedrövligt. Har de flesta kända fabrikat "dobblerpumpar"?
Det är vad jag hört ska finnas , vet att det finns dom som har en jordslinga och luft ,men Josth vet nog bättre
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Om man vill bara få lite varmare kan man kan ju kolla på inställningar också å se hur ex . kurvlutningen står. Går den att höja för att få varmare. Är elpatron "på" så att den kan gå in vid behov. Ger vp det den ska dvs är gas och kompressor i bra skick.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
V Vector skrev:
Om man vill bara få lite varmare kan man kan ju kolla på inställningar också å se hur ex . kurvlutningen står. Går den att höja för att få varmare. Är elpatron "på" så att den kan gå in vid behov. Ger vp det den ska dvs är gas och kompressor i bra skick.
Svårt att säga skicket på pumpen, den är trots allt 15 år gammal. Jag trodde nog tekniken utvecklats en hel del under den perioden men enligt tidigare skribenter så verkar det inte så? (jag kan egentligen inget om denna tekniken mer än att jag begriper att värmekällan är berggrunden)
 
S sonepeter skrev:
Svårt att säga skicket på pumpen, den är trots allt 15 år gammal. Jag trodde nog tekniken utvecklats en hel del under den perioden men enligt tidigare skribenter så verkar det inte så? (jag kan egentligen inget om denna tekniken mer än att jag begriper att värmekällan är berggrunden)
Tekniken har utvecklats en hel del på 15 år men jag tror att ditt borrhål är begränsningen för att byta till en bättre dimensionerad(för ditt hus) pump. 2016 bytte jag ut en pump som gått sedan 1998. Den gamla pumpen räckte inte till i mitt hus så jag gick upp i storlek och borrade ett nytt hål på 150 m och har nu sammanlagt 320 m. Elförbrukningen sänktes från 19000 kWh till 15000 kWh trots avsevärt bättre värmekomfort.
Om du ska fortsätta med vp bär du nog titta på att borra ytterligare hål.

Mvh /LOB
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Jo, det är väl det som är alternativet eller också hänga på en "luft/vattenenhet" som komplement.

Känns däremot som det skulle bli kostsamt. Kanske bättre att satsa helt på luft/vatten och glömma gamla borrhålet?
 
S sonepeter skrev:
Svårt att säga skicket på pumpen, den är trots allt 15 år gammal. Jag trodde nog tekniken utvecklats en hel del under den perioden men enligt tidigare skribenter så verkar det inte så? (jag kan egentligen inget om denna tekniken mer än att jag begriper att värmekällan är berggrunden)
Det förstår jag men man kan ju titta på resten för att ev få varmare tillsvidare. Principen är ju samma men dagens pumpar är ju effektivare då dom tar mer effekt från borrhål mm. Ev kan man ju köpa en varvtalsstyrd vp ex nibe 1255 som har övervakning på borrhål så den inte fryser ner den. Man kan ju få ett hum om hur "bra" borrhål är att titta på vad det kommer upp för temp nu när den gått en halv vinter. Är det plusgrader så finns det lite marginal
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Vad har du för temperaturer på tillopp och retur från borrhålet, när den går kontinuerligt?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Du kan också lägga ner en jordvärmeslinga på tomten om du har plats, den kommer då komplettera din borra. Finns även kompaktkollektor som läggs "slinky" som inte behöver så mycket plats. Gissar att ni inte har så djup tjäle på bohuskusten.

Tror annars att Thermia har/hade bergvärmepumpar som kunde kompletteras med en luft/vatten utedel(någon som vet bättre får gärna fylla på info om detta=)
 
L lordi skrev:
Vad har du för temperaturer på tillopp och retur från borrhålet, när den går kontinuerligt?
Den visar 40 grader på framledningstemperatur. Efter det så står det inom parentes 37grader.
Finns en knapp på displayen som ser ut att visa just temp till och från hålet, tyvärr verkar den vara ur funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.