Hej,
Vi ska bygga ett timmerhus i Jämtland som ska användas som fritidshus under årets alla säsonger beroende på när vi kommer iväg.
Som jag förstår det så är kostnaden för att gjuta betongplatta med golvvärme hiskeligt dyr. Men det kanske är värt den investeringen?
Ni får gärna komma med lite inspel här. Vi har en tight budget och tomten ligger högst upp fjället i en sömnig fjällby så det är helt klart en extra kostnad att transportera betong för 100kvm platta ifrån de centrala orterna.
Ifrån en kollega på jobbet som är projektledare inom entreprenad var det solklart att vi skulle köra plint och extraisolera grunden.
 
Skulle välja plint och väl isolerat golv kompletterat med elgolvvärme. Det ger bra comfort. Det har vi i stugan.
 
Köp dessutom så att du kan slå på och av golvvärmen remote så gå inte el åt i onödan.
 
Hemmakatten
Såå hiskeligt dyrt är det väl inte med en betongplatta? För mig låter det helt ok. En platta med ingjuten vattenburen golvvärme är väl det bästa och mest framtidssäkra man kan ha! Så skönt att inte ha iskalla golv, så skönt att inte ha radiatorer som inte begränsar möblering, så skönt att ha en grundvärden när man kommer till stugan och inte iskalla golv.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Såå hiskeligt dyrt är det väl inte med en betongplatta? För mig låter det helt ok. En platta med ingjuten vattenburen golvvärme är väl det bästa och mest framtidssäkra man kan ha! Så skönt att inte ha iskalla golv, så skönt att inte ha radiatorer som inte begränsar möblering, så skönt att ha en grundvärden när man kommer till stugan och inte iskalla golv.
Hur kan det va framtidssäkert med betong? Minsta ändring och du måste bila upp?

Inget pris är angivet och ändå tycker du det låter ok?

Elektrisk golvvärme i ett träbjälklag kan även den stå på underhållsvärme.
 
  • Gilla
Evamag
  • Laddar…
Hemmakatten
Får ta tillbaka min kommentar om priset eftersom det faktiskt inte ståt något pris, vilket jag felaktigt fick för mig.

Men allmänt sett vet man ju ungefär vad en platta kostar per kvm. Sedan beror det förstås på vilken mark man bygger på.

Men TS ville ha synpunkter och jag menar att det vanligaste är att ha en platta. Tror dessutom att marknadsvärdet på ett hus är högre med en platta än ett hus på plintar. Såvitt inte alla andra hus runt omkring byggda på plintar, då har det nog ingen större betydelse i just det området.

I en platta är det lättare att hålla vattenrör mm frysfritt. En plintgrund kräver noggrann isolering och tjockt bjälklag vilket också kostar.
 
Vad har ni tänkt ha för värme i huset? Berg eller L/V-pump så skulle jag nog fundera på platta med ingjuten slang. L/L-Pump eller direktel så plint eller krypgrund om man vill hålla ner kostnad. När vi planerade för tillbyggnad i fjällen så sökte vi lov för plintgrund för att hålla ner kostnad. När vi hade entreprenören som skulle hjälpa till med grävning för plintar på plats så tyckte dom att en krypgrund med kantbalkselement på en dränerad grusbädd var ett bättre alternativ. Så fick det bli. Gick på ca 80k och då är även lite sprängning inkluderat.
 
Om ni skall hålla underhållsvärme när ni inte är där så tänk på att betong och golvvärme år oerhört trögt att förändra värmen med.
 
K kest skrev:
Om ni skall hålla underhållsvärme när ni inte är där så tänk på att betong och golvvärme år oerhört trögt att förändra värmen med.
Fast det beror på. De kan ha bergvärme med ingjuten golvvärme och elgolvvärme i flytspacklet eller liknande. Så är det ofta i badrum och hall i hus med platta.
 
Jag har oxå velat mellan plint och platta när det gäller byggandet av en fjällstuga.

I mitt fall har jag beslutat att fördelarna med platta är fler än nackdelarna. Framförallt vill jag minska risken för sättningar. I området (Vilhelminafjällen) verkar nästan alla stugor ha problem med att plintarna rör sig över årstiderna. Detta leder till sprickor och/eller skeva byggnader. Problemet verkar finnas även i de fall där det isolerats ordentligt under plintarna. Att gräva ur ordentligt och fylla upp med kross skulle såklart förbättra förutsättningarna för plint, men då blir ju kostnaden och transportproblemet minst lika stort som med betongplatta.

Men som alltid så måste såklart fördelarna vägas mot kostnaderna så det finns ingen lösning som kan sägas gälla i samtliga fall.
 
Det går att isolera likt en varmgrund på en plintgrund om man vill minska frysrisken under huset.

Och golvvärmen lägger man i spårade skivor med plåtar så får man snabbare reglering när man väl är där
 
Långsam reglering värme
Jag hyrde en stuga för kanske 20 år sedan i Skallerup Klit Danmark. Den hade både golvvärme och radiatorer. Vi hade hyrt stugan för en lång weekend. Det var lite kylslaget när vi kom så vi gick till reception och frågade om värmen. Den styrdes därifrån.
Andra daggen åter att fråga om värmen igen då golven var lite kalla men rummen började bli ok efter en säck ved.
Det var först på söndagen när vi skulle åka hem som golven var sköna att gå på.
Värmen kom på en separat räkning kommer inte ihåg exakt men ett par hundra eller så.

Golvvärme i en stuga som man vill reglera värmen snabbt får nog tänkas igenom.
Samma vid kraftiga omslag i väder kan golvvärme i betong ha svårt att hinna följa med.

Annars bara positiv golvvärme då man enkelt kan ladda med sol.
 
Hemmakatten
En värmekälla och golvvärme går ju att reglera/stänga av/sätta på från mobilen, så inget hinder för att man ska ha det varmt och gott när man kommer till stugan.
 
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
Jag lade själv en "mikro-pålningsgrund" för vårt fritidshus under hösten. En fördel var är att de enda maskiner som behövdes var en bilningshammare och ett elverk. Monteringen av av totalt 16 grundplattor tog drygt fem timmar. 18 plattor inkl. frakt från fabriken i Spanien 13000 kr. Totalkostnad inkl. 64 varmgalvaniserade rör beställda här hemma blev 19000 kr. Varje platta klarar en belastning på drygt 11 ton. Länk till Surefoot systemets tillverkare: https://surefootfootings.com.au/ Företagets avdelning i Europa: http://surefootfootings.co.uk/

Person installerar varmgalvaniserade rör i grundplatta för "mikro-pålningsgrund" med bilningshammare utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BJohan och 4 till
  • Laddar…
R Resiliens skrev:
Jag lade själv en "mikro-pålningsgrund" för vårt fritidshus under hösten. En fördel var är att de enda maskiner som behövdes var en bilningshammare och ett elverk. Monteringen av av totalt 16 grundplattor tog drygt fem timmar. 18 plattor inkl. frakt från fabriken i Spanien 13000 kr. Totalkostnad inkl. 64 varmgalvaniserade rör beställda här hemma blev 19000 kr. Varje platta klarar en belastning på drygt 11 ton. Länk till Surefoot systemets tillverkare: [länk] Företagets avdelning i Europa: [länk]

[bild]
kan man få mer bilder på det mäster verk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.