Hej

Jag är fortfarande förhållandevis ung och har en del år kvar i arbetslivet. Men sitter här och klurar lite på det hela gällande pension. Min prognos på pensionsmyndigheten säger att jag får ut ca 18000 före skatt när jag går i pension.

Det är precis över taket så får då inget bostadstillägg. Men skulle jag likväl kunna skita i att jobba i 10 år och få en lägre pension och så kompenserar bostadstillägget för det? Så att jag i slutändan går jämt ut på det. Förutsatt att jag då inte har så mycket pengar på banken heller. Bostadstillägget går ju att få upp till ca 7000:- i månaden.

Tjänar jag egentligen något på att jobba? Eller skulle jag likväl kunna gå hemma och såsa så kompenserar bostadstillägget för det?
 
F FRS05 skrev:
Hej

Jag är fortfarande förhållandevis ung och har en del år kvar i arbetslivet. Men sitter här och klurar lite på det hela gällande pension. Min prognos på pensionsmyndigheten säger att jag får ut ca 18000 före skatt när jag går i pension.

Det är precis över taket så får då inget bostadstillägg. Men skulle jag likväl kunna skita i att jobba i 10 år och få en lägre pension och så kompenserar bostadstillägget för det? Så att jag i slutändan går jämt ut på det. Förutsatt att jag då inte har så mycket pengar på banken heller. Bostadstillägget går ju att få upp till ca 7000:- i månaden.

Tjänar jag egentligen något på att jobba? Eller skulle jag likväl kunna gå hemma och såsa så kompenserar bostadstillägget för det?
Klart du tjänar på att jobba. När du går i pension så har de sänkt gränsen för bidrag. Dvs du missar det även om du skiter i att jobba under 10år.
 
Några 7000 får du inte ut i bostadstillägg. Tror Max just nu är 5650 om du har en hyra som är högre än så.
Men framför allt. Varför ska vi andra betala för att du är för lat för att jobba?
Skiter fullständigt i om du tjänar eller förlorar på det utan gör rätt för dig om du har möjlighet!
Bidragen är till för de som behöver - du behöver en spark i baken eller lite moral!
 
  • Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
Då blir det många sparkar att dela ut,och då inte främst till TS!:devilish:
 
Som låginkomsttagare lönar det sig inte att jobba i dagens läge. Det blir samma peng att leva på likväl.
 
L Lutte skrev:
Som låginkomsttagare lönar det sig inte att jobba i dagens läge. Det blir samma peng att leva på likväl.
men moral har man väl ändå? Hellre bidra till samhället än vara en belastning...
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Du kanske får ungefär samma pension, men hur har du tänkt försörja dig kommande tio år innan du går i pension
 
En lagom triggande tråd såhär på en fredag.

Alla som kan SKA dra sitt strå till stacken Sverige. Precis som någon tidigare skrev, bidragen är till för dom som behöver dom, inte människor som vill ha som största dagliga uppgift att välja höger eller vänstervarv runt naveln.

Jag ser dagligen folk i mitt arbete som utnyttjar systemet på olika sätt och det gör mig fly förbannad. Skulle vi inte hjälpas åt så skulle ingen ha möjlighet att få hjälp när skiten träffar fläkten.
 
Redigerat:
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Tag ut pensionen, men fortsätt att jobba så länge du kan. Att plötsligt få dubbelt upp av pengar är tryggt när man blir 70:cool:
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
men moral har man väl ändå? Hellre bidra till samhället än vara en belastning...
Ja givetvis så säger moralen att man ska tjäna sitt levebröd men då ska det märkas både för fattig och rik
 
En hel del i tråden har nog missuppfattat mig. Jag undrar bara om systemet är så fel så att det inte lönar sig att jobba och göra rätt för sig.

Mina föräldrar har rätt dåliga pensioner. De har jobbat hela livet på rätt dåliga löner. Pappa jobbade tills han var 71.Det som hindrar dem från att få bostadstillägg är att de har sparat en del och har mer än 100000 i kapital. Det jag menar är om de exempelvis likväl kunnat skita i att spara pengar och bara levt loppan istället. Så kanske bostadstillägget hade kompenserat.

Så ett par som inte brytt sig om att jobba sista 10 åren i yrkeslivet och gått på socialbidrag. Kanske hade fått det lika bra som mina föräldrar trots de slitit hela livet?

Eller möjligtvis något som flytt hit från krigshärjat land i 50 års åldern. Men som haft svårt/skitit i att komma in arbetslivet. Gör bostadstillägget och garantipensionen att de kommer upp i samma peng efter allt är betalt som städaren "Ulla" som jobbat i hela sitt liv men på en låg lön?
 
Redigerat:
john68 john68 skrev:
Några 7000 får du inte ut i bostadstillägg. Tror Max just nu är 5650 om du har en hyra som är högre än så.
Men framför allt. Varför ska vi andra betala för att du är för lat för att jobba?
Skiter fullständigt i om du tjänar eller förlorar på det utan gör rätt för dig om du har möjlighet!
Bidragen är till för de som behöver - du behöver en spark i baken eller lite moral!
6540 är det maximala bostadstillägget nu.
 
Ja, det påvisar bara mina teorier. Här ska man slita i ett helt yrkesliv men någon som inte gjort det får nästan lika mycket.
 
Av med foliehatten och inse att vi bor i Venezuela light!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.