P petererlandsson1194 skrev:
Jag gjorde ett liknande projekt i förra huset och la ner all el i betongen. Bilade ur i väggen där rören kom upp för att senare kunna spåra vidare. Glöm inte att tejpa igen rörändarna ordentligt så det inte kommer betong i dem. Jag slarvade med några som sedan inte gick att rensa ur så det blev onödigt mycket spårande och efterarbete sedan.
Vad är det för väggar du har? Läste i en annan tråd om någon som ondgjorde sig över betonghålsten och hur svårt det var att spåra i den...

Pratade som hastigast med vår 'huselektriker' i veckan och fick lite inspel från honom om hur jag skulle grena ut till de olika rummen.

Så konceptet är nog klart för mig men frågan är hur man gör det snyggt o bra i praktiken (samt var vi ska ha uttagen!)... Får stämma av med entreprenören när de väl kör igång!
 
Jag spårade i betonghålsten, inga problem även om det dammar en del. Såg till att spåra o sätta alla dosor innan gjutning.
 
A aekeberg skrev:
Vad är det för väggar du har? Läste i en annan tråd om någon som ondgjorde sig över betonghålsten och hur svårt det var att spåra i den...

Pratade som hastigast med vår 'huselektriker' i veckan och fick lite inspel från honom om hur jag skulle grena ut till de olika rummen.

Så konceptet är nog klart för mig men frågan är hur man gör det snyggt o bra i praktiken (samt var vi ska ha uttagen!)... Får stämma av med entreprenören när de väl kör igång!
Det var putsade väggar av betonghålsten. Jag bilade bara ur en grop i väggen som rören fick mynna i så det inte skulle komma upp på insidan. Det är kanske svårt att spåra snyggt i hålsten men oavsett så behövs ju hela väggen putsas om utfall det ska bli osynligt vart man spårat. Vår puts var mer lös eller helt borta pga inträngande vatten tidigare så det var helputsning oavsett som gällde.
Innerväggarna var i original av blåbetong så de rev vi helt och ersatte med regelväggar/OSB/Gips. Där såg jag till att rören kom upp i regelstomen.
Nu slutade det med att delar av utrymmet fick utreglade ventilerade väggar ändå så installationer doldes där
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Vad är det för väggar du har? Läste i en annan tråd om någon som ondgjorde sig över betonghålsten och hur svårt det var att spåra i den...

Pratade som hastigast med vår 'huselektriker' i veckan och fick lite inspel från honom om hur jag skulle grena ut till de olika rummen.

Så konceptet är nog klart för mig men frågan är hur man gör det snyggt o bra i praktiken (samt var vi ska ha uttagen!)... Får stämma av med entreprenören när de väl kör igång!
Tänk även på att dra tomrör för eventuella nätverksuttag odyl.
Jag la en hel matta med rör som mynnade upp med jämna mellanrum och de gick ändå åt i slutändan för nätveksuttag, högtalare odyl.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Det var putsade väggar av betonghålsten. Jag bilade bara ur en grop i väggen som rören fick mynna i så det inte skulle komma upp på insidan. Det är kanske svårt att spåra snyggt i hålsten men oavsett så behövs ju hela väggen putsas om utfall det ska bli osynligt vart man spårat. Vår puts var mer lös eller helt borta pga inträngande vatten tidigare så det var helputsning oavsett som gällde.
Innerväggarna var i original av blåbetong så de rev vi helt och ersatte med regelväggar/OSB/Gips. Där såg jag till att rören kom upp i regelstomen.
Nu slutade det med att delar av utrymmet fick utreglade ventilerade väggar ändå så installationer doldes där
Tänker mig att det är relativt ofarligt att sätta stålreglar, obs och gips i innerväggar (som exempelvis runt förrådsdelen markerad i blått nedan) men är lite mer tveksam till sådana lösningar längs yttervägg (om man inte ser till att se ventileras aktivt). Blir en riskkonstruktion.. Men å andra sidan får man varma(are) väggar.. :thinking:

- har ni aktiv eller passiv ventilation i de utreglade och ventilerade väggarna?
- hur vet ni att det funkar över tid? Finns det något sätt att inspektera?

Ritning av en våningsplan med förrådsdel markerad i blått för diskussion om ventilerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A aekeberg skrev:
ondgjorde sig över betonghålsten och hur svårt det var att spåra i den...
Skär två spår med rondellen, Diamantkapklinga. Knacka ut släng in rören. Hur svårt kan de vara.
Det dammar en del. Och man ser ut som en mjölnare! Men svårt?
1
 
  • Gilla
one- och 1 till
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Tänker mig att det är relativt ofarligt att sätta stålreglar, obs och gips i innerväggar (som exempelvis runt förrådsdelen markerad i blått nedan) men är lite mer tveksam till sådana lösningar längs yttervägg (om man inte ser till att se ventileras aktivt). Blir en riskkonstruktion.. Men å andra sidan får man varma(are) väggar.. :thinking:

- har ni aktiv eller passiv ventilation i de utreglade och ventilerade väggarna?
- hur vet ni att det funkar över tid? Finns det något sätt att inspektera?

[bild]
Det är 2cm springa både upptill och nertill efter hela längden. Golvsockeln sitter 2cm från golvet och uppe vid taket sitter också sockel på klossar så det är springa under.
Bor inte där längre och det enda besiktningsmannen tyckte om det var att man borde struntat i OSB för säkerhets skull, annars var det okej.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Det är 2cm springa både upptill och nertill efter hela längden. Golvsockeln sitter 2cm från golvet och uppe vid taket sitter också sockel på klossar så det är springa under.
Bor inte där längre och det enda besiktningsmannen tyckte om det var att man borde struntat i OSB för säkerhets skull, annars var det okej.
Vad var huvudanledningen till att du reglade upp och satte gips? Komfort eller utseende?
 
A aekeberg skrev:
Någon fördel att placera duscheutrymmet så det inte har kontakt med ytterväggar? Tänker på det här med tätskikt osv..

Sen finns det en skorstenskanal som mynnar ut i det nu tänkta duschutrymmmet. Något som skapar problem eller kan det till och med vara positivt?

//Anders
Bumpar denna frågeställning: någon fördel med duschutrymmmet utan kontakt med ytterväggar?
 
Har ni landat i att regla upp väggarna i badrummet nu?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Har ni landat i att regla upp väggarna i badrummet nu?
Nej, är framförallt inne på att (eventuellt) regla upp väggarna i gästrummet och möjligen allrummet.. I badrummet tänker vi kakel/putsade väggar. Känns som onödigt moment att reglar upp om inte väggarna är allt för sneda?
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Nej, är framförallt inne på att (eventuellt) regla upp väggarna i gästrummet och möjligen allrummet.. I badrummet tänker vi kakel/putsade väggar. Känns som onödigt moment att reglar upp om inte väggarna är allt för sneda?
Spännande, lägg gärna upp bilder på bilnings/spårning till pexslangar etc samt putsningen. Står inför liknande utmaningar framöver.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Spännande, lägg gärna upp bilder på bilnings/spårning till pexslangar etc samt putsningen. Står inför liknande utmaningar framöver.
Vi kommer som tidigare nämnt i tråden dela upp det hela i etapper. Det som står närmast på programmet är att bila upp, byta avlopp och lägga in golvvärme. Ser ut som vi kommer starta med den delen under v8. Ska absolut försöka hinna med att dokumentera det och dela så mycket som möjligt här!
 
A aekeberg skrev:
Vad var huvudanledningen till att du reglade upp och satte gips? Komfort eller utseende?
Det var att jag kände att det skulle bli klart lite snabbare då mina putskunskaper är begränsade (skulle fått vänta på att svärfar kunde komma) och att det var ganska "tekniktätt" i väggarna med nätverksuttag, rörsystem för ev högtalare odyl.
Tog hem vänner som är målare som spacklade taket, väggarna fixade jag själv.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Någon fördel med duschutrymmmet utan kontakt med ytterväggar? Dvs bara innerväggar runt duschutrymmet? :thinking:
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.