Hej måste ha hjälp med att hitta rätt sladd å koppla in 220vpå transformator för det är en gammal truckladdare
På 24Dc Transformator med kopparlindningar och elektriska sladdar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toroidal transformator med två utstickande trådar på ett quiltat tyg, i ett hemmiljö med köksutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag kopplar dom 2vita till sammans till nollan å den gula till fasen så går proppen . Sen provade jag en lampa i serie med dom 2vita sen en lampa i mellan nollan å vit då funkar det vad är det för fel då för det satt 2st ring transformator i laddaren
 
Mät motståndet så ser du vilken lindning som är primär och vilken som är sekundär.
 
Det är alltid dom klena trådarna som skall kopplas till 230V troligen dom grå, I en ringkärnetransformator. Dom för 230V är lindade innerst mot kärnan, medan sekundär är lindad ytterst med en grövre tråd.
Då primär är mycket tunn typ 0,1-0,5 mm så skarvar man med en mer hanterlig RK 0,75-1,0 mm2
 
E
Eftersom det har varit två transformatorer i laddaren så är det risk att de har varit kopplade i serie dvs. 115 V primär.
(man gör så för att kunna använda samma komponenter för 115 resp 230 V matning)

Det kan även behövas en mjukstart eftersom ringkärnor drar mycket ström i startögonblicket.
Mjukstarten brukar vara en effektresistor i serie med primär och ett relä i parallell med primär (spolen), kontakterna kortsluter resistorn.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är alltid dom klena trådarna som skall kopplas till 230V troligen dom grå, I en ringkärnetransformator. Dom för 230V är lindade innerst mot kärnan, medan sekundär är lindad ytterst med en grövre tråd.
Då primär är mycket tunn typ 0,1-0,5 mm så skarvar man med en mer hanterlig RK 0,75-1,0 mm2
Dom vita är lika tjocka som röd å svart
 
E Electrony skrev:
Eftersom det har varit två transformatorer i laddaren så är det risk att de har varit kopplade i serie dvs. 115 V primär.
(man gör så för att kunna använda samma komponenter för 115 resp 230 V matning)
För det va 2st transformatorer i laddaren å likriktare
Det kan även behövas en mjukstart eftersom ringkärnor drar mycket ström i startögonblicket.
Mjukstarten brukar vara en effektresistor i serie med primär och ett relä i parallell med primär (spolen), kontakterna kortsluter resistorn.
det fins mer detaljer som jag har missat Elektriska kablar anslutna till en rund elektroinstallationsdosa, nedsmutsat område med synliga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig värmesänk för elektronik med anslutna kablar och en fläkt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en äldre, använd elektrisk komponent med synliga anslutningsterminaler och kabelstumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en äldre, använd elektrisk komponent med synliga anslutningsterminaler och kabelstumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Den runda märkt LUMATIC CRH 30 är en resistor, den *kan* ha med mjukstart att göra, men den kan lika gärna vara till något annat.

De 4 runda med kylflänsar och röda resp. blå ledningar är likriktardioderna.

Den svarta klumpen med 8 synliga anslutningar (+ 2st till spolen EJ synliga i bild) är en kontaktor dvs. ett kraftigt relä.
(titta på spolen så ser du vilken spänning den drivs med).

Jag kollar nästan alltid hur saker är kopplade när jag slaktar något, dels får man snabbt reda på vilken spänning en komponent är gjord för & dels så kanske man lär sig något nytt.
 
E Electrony skrev:
Den runda märkt LUMATIC CRH 30 är en resistor, den *kan* ha med mjukstart att göra, men den kan lika gärna vara till något annat.

De 4 runda med kylflänsar och röda resp. blå ledningar är likriktardioderna.

Den svarta klumpen med 8 synliga anslutningar (+ 2st till spolen EJ synliga i bild) är en kontaktor dvs. ett kraftigt relä.
(titta på spolen så ser du vilken spänning den drivs med).

Jag kollar nästan alltid hur saker är kopplade när jag slaktar något, dels får man snabbt reda på vilken spänning en komponent är gjord för & dels så kanske man lär sig något nytt.
Men hur ska jag koppla in resistorn
 
Vad skall du använda trafona till?
 
E
H markus1997 skrev:
Men hur ska jag koppla in resistorn
Koppla resistorn i serie med primärlindningen.
Koppla spolen på ett relä i parallell med primären och kontakterna så att de kortsluter resistorn.

Jag skulle börja med att koppla ihop laddaren så som den var innan och sedan följa ledningarna och rita upp ett kopplingssschema, då vet jag vad varje komponent gör.

Att sitta och gissa brukar leda till uppeldade komponenter...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
H markus1997 skrev:
Men hur ska jag koppla in resistorn
Det beror på vad Du vill uppnå.

Är det ett värmeelement för brevlådan?

Är det matning av några lampor?

Svaret på alla Dina frågor är: Lär Dig mer om elektronik/el först, koppla sedan. Leta rätt på någon "grundbok" från typ 1980-talet (biblioteket?) där elektronik fortfarande är transformatorer, relän, motstånd mm.

När någon säger att "de tunnaste trådarna"... så menas inte utsidan av isoleringen, den färgade plasten, utan det som finns innuti. Ofta är det lindningstråden som kommer ut så man kan titta på den, det finns dock fall när det är skarvat osynligt inne i isoleringen, då blir det ingen synlig skillnad. Att mäta resistansen avgör samma sak effektivt.

Att veta att det är tråden som räknas, inte isoleringen, tillhör grundkursen i elektronik. Om man inte har lärt sig det skall man INTE leka med 230V!!!

PS: Och om Du gjort några tillräckligt vilda experiment med att koppla 230V kan Du mycket väl ha förstört en annars fungerande transformator.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Det beror på vad Du vill uppnå.

Är det ett värmeelement för brevlådan?

Är det matning av några lampor?

Svaret på alla Dina frågor är: Lär Dig mer om elektronik/el först, koppla sedan. Leta rätt på någon "grundbok" från typ 1980-talet (biblioteket?) där elektronik fortfarande är transformatorer, relän, motstånd mm.

När någon säger att "de tunnaste trådarna"... så menas inte utsidan av isoleringen, den färgade plasten, utan det som finns innuti. Ofta är det lindningstråden som kommer ut så man kan titta på den, det finns dock fall när det är skarvat osynligt inne i isoleringen, då blir det ingen synlig skillnad. Att mäta resistansen avgör samma sak effektivt.

Att veta att det är tråden som räknas, inte isoleringen, tillhör grundkursen i elektronik. Om man inte har lärt sig det skall man INTE leka med 230V!!!

PS: Och om Du gjort några tillräckligt vilda experiment med att koppla 230V kan Du mycket väl ha förstört en annars fungerande transformator.
Det fins ju en droseltrans formator hur kopplar man in den till den stora ringtransformator Hand håller en drosseltransformator med lösa ledningar framför en tegelvägg, verktyg och elektronik i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toroidal transformer next to a large ring transformer with wires on a wooden floor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Soltorp40 skrev:
Det beror på vad Du vill uppnå.

Är det ett värmeelement för brevlådan?

Är det matning av några lampor?

Svaret på alla Dina frågor är: Lär Dig mer om elektronik/el först, koppla sedan. Leta rätt på någon "grundbok" från typ 1980-talet (biblioteket?) där elektronik fortfarande är transformatorer, relän, motstånd mm.

När någon säger att "de tunnaste trådarna"... så menas inte utsidan av isoleringen, den färgade plasten, utan det som finns innuti. Ofta är det lindningstråden som kommer ut så man kan titta på den, det finns dock fall när det är skarvat osynligt inne i isoleringen, då blir det ingen synlig skillnad. Att mäta resistansen avgör samma sak effektivt.

Att veta att det är tråden som räknas, inte isoleringen, tillhör grundkursen i elektronik. Om man inte har lärt sig det skall man INTE leka med 230V!!!

PS: Och om Du gjort några tillräckligt vilda experiment med att koppla 230V kan Du mycket väl ha förstört en annars fungerande transformator.
Har en lampa i serie så det inte blir att proppen går
 
Bry dig inte om drosseln till att börja med den har inget med trafons funktion att göra. Står det inget på trafon som ger ledtrådar för vilka lindningar den har? Annars är det de två blå och svart-gul som är avsedda för högre spänning så de andra kan du lämna orörda. Frågan är bara om de är avsedda att tex läggas i serie eller parallellt för olika fall dvs olika nät som 115/230 V eller om en av de klenare anslutningarna är för manöverspänning osv så se om du hittar något skrivet på den.

Sen som sagt är frågan vad du vill göra, ska du återställa originalfunktionen eller något annat? Du får om du ska använda likriktardelen även börja med att kolla så dioderna där är åtminstone grovt sett ok, leder bara på ena hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.