Hej!

Vi överväger att köpa ett sutteränghus från -77 där ingeting har gjorts/uppdaterats sedan huset byggdes. De har gjort ett stickprov i golvet på undervåningen/källarplan vilket uppmättes till 18,9%

Hur snabbt måste detta fuktproblem åtgärdas? Antar att det är dränering och andra åtgärder både utvändigt och invändigt som behöver fixas för att få bukt med problemet. Kan man bo med det ett år eller gäller det att ta tag i direkt? Kan man börja med åtgärder inomhus som inte är lika kostsamma eller är det att göra allt i onödan och fukten nu kommer utifrån?

Detta är vårt första husköp så det är mycket att lära.

Tacksam för tips och råd!
 
När du skriver 18,9% så måste vi veta vad det innebär. Relativ fuktighet? Fuktkvot?
 
H huggan skrev:
När du skriver 18,9% så måste vi veta vad det innebär. Relativ fuktighet? Fuktkvot?
Det är golvets fuktkvot. Läs:
M Mia_li skrev:
De har gjort ett stickprov i golvet på undervåningen/källarplan vilket uppmättes till 18,9%
Jag har fått lära mig att gränsen för acceptabel fuktkvot är 17%.

Men vad man gör?
Det kanske räcker att öka värmen i källaren lite, och bättra på ventilationen.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Svårt att veta utan mer info men generellt öka värmen, cirkulera luften, öka ventilation, placera avfuktare etc brukar vara bra åtgärder att börja med invändigt. Utvändigt kan det vara bra att leda bort vatten från fasad, ta bort rabatter o buskar mot husvägg mm.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Tack för tipsen! Förstår att det är svårt att veta vad som behöver göras när det inte finns mer fakta att gå på, men då har vi lite idéer/planer att börja tänka på iaf. Här kommer en bild från besiktningsprotokollet.
 
  • Fuktighetsmätare visar 17.2% fukt på en träregel i en byggkonstruktion enligt besiktningsprotokollet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fannys
  • Laddar…
Ni behöver nog räkna med att byta golv o reglar i sinom tid men prova med snabba åtgärder först så kanske ni inte behöver ha så bråttom.
 
  • Gilla
Mia_li
  • Laddar…
M Mia_li skrev:
Vi överväger att köpa ett sutteränghus från -77 där ingeting har gjorts/uppdaterats sedan huset byggdes...Hur snabbt måste detta fuktproblem åtgärdas?
Har huset stått i 43 år så kan jag inte se att det är så fasligt bråttom.

Förresten tror jag att det kan räcka med att ta upp innergolvet, lägga plastfolie och platonmatta och sedan lägga tillbaka trägolvet med ventilerade socklar.
Kanske inget alls behöver göras med dränering och liknande.
Kanske bara se över och ev. byta häng- och stuprännor.
 
  • Gilla
zniff och 2 till
  • Laddar…
M Mia_li skrev:
Hej!

Vi överväger att köpa ett sutteränghus från -77 där ingeting har gjorts/uppdaterats sedan huset byggdes. De har gjort ett stickprov i golvet på undervåningen/källarplan vilket uppmättes till 18,9%

Hur snabbt måste detta fuktproblem åtgärdas? Antar att det är dränering och andra åtgärder både utvändigt och invändigt som behöver fixas för att få bukt med problemet. Kan man bo med det ett år eller gäller det att ta tag i direkt? Kan man börja med åtgärder inomhus som inte är lika kostsamma eller är det att göra allt i onödan och fukten nu kommer utifrån?

Detta är vårt första husköp så det är mycket att lära.

Tacksam för tips och råd!
Fukt i väggar och golv kommer troligen från utsidan. 18,9% är ju inte så himla farligt kan jag tycka. Du har ju fått några tips redan, vilket säkert är bra men jag skulle fundera på eventuella åtgärder utomhus. Lycka till.
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Fukt i väggar och golv kommer troligen från utsidan. 18,9% är ju inte så himla farligt kan jag tycka. Du har ju fått några tips redan, vilket säkert är bra men jag skulle fundera på eventuella åtgärder utomhus. Lycka till.
Det är ju dock en dyr och omfattande åtgärd du rekommenderar med att gräva upp hela grunden vilket kan resultera i nya problem och inte alls med säkerhet löser något. Jag tycker man ska börja med att byta ut alla organiska material och limmer som har kontakt med källarkonstruktionen och bara använda fuktokänsliga material.
 
  • Gilla
Mia_li och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är ju dock en dyr och omfattande åtgärd du rekommenderar med att gräva upp hela grunden vilket kan resultera i nya problem och inte alls med säkerhet löser något. Jag tycker man ska börja med att byta ut alla organiska material och limmer som har kontakt med källarkonstruktionen och bara använda fuktokänsliga material.
Nog får du läsa mitt svar en gång till. :)
 
M
Håller med fg. talare. Värdet låter inte så makabert. Åtgärder är svårt att sia om när man inte vet alla fakta. Men med tanke på när huset byggdes så är det garanterat en tjärad källarevägg. Men det brukar oftast inte innebära panikåtgärd. JAG, personligen, hade gjort i följande ordning efter ett eventuellt köp.
Köpt en avfuktare av erkänd kvalitet och samtidigt kört värmen iaf. på 20gr.
Rivit ut allt organiskt material som ligger an mot vägg eller golv där man kan påvisa att det finns fuktangrepp. Onödigt att frilägga ALLT om det bara fuktar vid golv.
Efter detta så skulle jag fundera på vad utrymmet ska användas till. Ska det vara boyta så hade jag lagt ny dränering och satt upp 200mm cellplast på utsidan. Det gör underverk för inomhusklimatet och energiåtgång! Finns ypperliga beskrivningar på nätet och är man bara det minsta händig så löser man i princip allt själv. Grävning och återfyllning kan man med fördel leja bort till nån med minigrävare.
 
  • Gilla
Mia_li och 1 till
  • Laddar…
Huvudproblemet är att huset har en oisolerad grundplatta och att utrymmet är uppvärmt till rumstempertur. Detta leder till att vattenånga i den varma rumsluften kondenserar i betongen och gör att denna är konstant fuktig. Användningen av organiska material i en sådan miljö är långsiktigt ohållbar, även om det kan skilja ordentligt mellan olika detaljutföranden. Det allra bästa är att som @witten föreslår i inlägg #9 bara använda material som tål fukt.
 
  • Gilla
Mia_li
  • Laddar…
sök på forumet efter Nivell golv, det är det ena rätta i en kåk från -77...
Vi lade in Nivell innan vi flyttade in men vi hade konstaterat mögel i golvet i vårt hus från just 1977...

Hur länge man kan bo beror på hur känslig man är, vissa bor ju hela livet utan problem medan andra kan utveckla astma och allergier rätt omgående... Hur som så är ju fukt genom husgrund inte något bra!

En bonus med Nivell golv är ju att du blåser ut ev. radon som läcker in genom grunden också!
 
  • Gilla
Mia_li
  • Laddar…
M
Men att köpa ett golv för 500kr/m2 och ändå ha ett kvarstående problem, att fukt kommer in i huskonstruktionen, är det verkligen rätt väg att gå? Jag tror mer på att lösa grundproblemet, kappilärbrytande material under uk. platta, sedan kan man gå vidare med dyra lösningar som fläktventilerade golv och annat om detta inte löser problemet.
Orsak...verkan. Varför finns problemet, vad är problemet, och hur löser man problemet. Inte enbart lösa symptomet av problemet.
 
  • Gilla
Mia_li
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men att köpa ett golv för 500kr/m2 och ändå ha ett kvarstående problem, att fukt kommer in i huskonstruktionen, är det verkligen rätt väg att gå? Jag tror mer på att lösa grundproblemet, kappilärbrytande material under uk. platta, sedan kan man gå vidare med dyra lösningar som fläktventilerade golv och annat om detta inte löser problemet.
Orsak...verkan. Varför finns problemet, vad är problemet, och hur löser man problemet. Inte enbart lösa symptomet av problemet.
Självklart, men är det överhuvudtaget lämpligt att bila bort hela plattan på ett så gammalt hus, för att inte tala om arbetet...
Det blir betydligt mycket dyrare per kvadratmeter att bila bort plattan, isolera och gjuta på nytt än Nivell golv, det kan jag garantera!

Dessutom vet man inte ens om det går att isolera under, det kan vara berg som måste sprängas tex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.