Snabbt jobbat! Är avundsjuk på takten... Jag har inte ens kommet förbi rördragningsdelen på 4v :(
 
Hur tjockt flytspacklade du våtrum 2? Anvönde du nivåpinnar till det fallet?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Hur tjockt flytspacklade du våtrum 2? Anvönde du nivåpinnar till det fallet?
Jag använde mig att nivåpinnar till det våtzon 2 och räknade lite baklänges - Enligt GVK skall det vara mellan 7-20mm/m i VZ1 - Så tar vi duschen så är den 1500x1000 och brunnen i mitten så räknade jag att ett fall på 10mm i VZ1 skulle bli perfekt och satte pinnar på det. VZ2 bör enligt GVK ha 2-10mm/m och satte således nivåpinnar även där på ca 8-10mm/m högre från lokalfallet i VZ1.

Gick ned nu och ställde rotationslasern på duschbrunnen och får ett totalt fall mätt vid dörren på 3cm. Så precis innanför dörren är det 3 cm högre än brunnen, mäter jag precis i början på VZ1 där mina 10x10 plattor börjar så är det 2 cm lägre än dörren. Så det blev som planerat kan man säga - Totalt fall på 3cm över ett badrum som är 3150mm med 1 cm i lokalfall. Vattnet kommer nog att hamna i brukarna så småningom...
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
C corre skrev:
Snabbt jobbat! Är avundsjuk på takten... Jag har inte ens kommet förbi rördragningsdelen på 4v :(
Kämpa på @corre - Och du behöver inte ha dåligt samvete för 4v - Jag drog ju igång mitt projekt för ganska precis 2 år sedan.... :rofl:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag använde mig att nivåpinnar till det våtzon 2 och räknade lite baklänges - Enligt GVK skall det vara mellan 7-20mm/m i VZ1 - Så tar vi duschen så är den 1500x1000 och brunnen i mitten så räknade jag att ett fall på 10mm i VZ1 skulle bli perfekt och satte pinnar på det. VZ2 bör enligt GVK ha 2-10mm/m och satte således nivåpinnar även där på ca 8-10mm/m högre från lokalfallet i VZ1.

Gick ned nu och ställde rotationslasern på duschbrunnen och får ett totalt fall mätt vid dörren på 3cm. Så precis innanför dörren är det 3 cm högre än brunnen, mäter jag precis i början på VZ1 där mina 10x10 plattor börjar så är det 2 cm lägre än dörren. Så det blev som planerat kan man säga - Totalt fall på 3cm över ett badrum som är 3150mm med 1 cm i lokalfall. Vattnet kommer nog att hamna i brukarna så småningom...
Tack för svaret. Och som jag läste använder du fiberflytspackel på grovbetong, med 30mm tjockt lager behövs ingen armering?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Tack för svaret. Och som jag läste använder du fiberflytspackel på grovbetong, med 30mm tjockt lager behövs ingen armering?
Så länge det är betongbjälklag så behöver just Finja Fiber 260 ingen armering alls upp till 50mm skikttjocklek.
Det är endast om bjälklaget är av lättbetong eller träbjälklag som den skall armeras.

Tabell över teknisk data för skikttjocklek och armering vid olika underlag vid användning av Finja produkter.
Sen har jag inte riktigt 30mm - Det är 10mm vid lokalfall och cirka 20mm vid högsta punkt. Så som tjockast 20mm flytspackel.
Lokalfallet gjöts med Finja 420DR Handspackel som fixar ned till 0mm.
Självklart användes Finja Primer innan all beläggning.
 
Redigerat:
En annan fråga. Var det givet att regla upp väggarna, du funderade aldrig spåra ut i lecablocken till pexslagarna och putsa igen?
 
oscarwww oscarwww skrev:
En annan fråga. Var det givet att regla upp väggarna, du funderade aldrig spåra ut i lecablocken till pexslagarna och putsa igen?
Inte helt givet - Planen var att spåra in slangarna och jag har dessutom en spårsåg för betong som skulle fungera ypperligt till ändamålet.
En plan var att låta Träullit skivorna sitta och spåra i dessa och puta upp väggarna - Det sket sig då träulliten satt för dåligt på många ställen, specifikt i duschhörnan där det inte funnits tätskikt innan. Det saknades även träullit där tidigare badkar en gång i tiden varit. Den fick således rivas ned.
Nästa plan var att sätta upp Jackon skivor på väggarna och att dessa skulle ge utrymme att få in slangarna för vatten, jackon skivan är dyr och det visade sig att väggarna var lagom sneda och det skulle innebära en hel del arbete med något som jag aldrig gjort innan för att få det riktigt bra. Så efter lite velande valde jag att skrota den iden.
En backup plan var att fräsa in slangarna i grundmuren (Som tyvärr inte är Leca utan Betonghålsten) - Nackdelen med det hade blivit att det varit dålig isolering mot slangar, samt att det skulle bli försvagningar i grundmuren. Sen de som tidigare jobbat med betonghålsten vet att dom är riktigt förbaskat hårda och inget man vill spårsåga/dosfräsa mycket i. Håltagaren som gjorde mina två nya avluftningar fick trots allt kämpa lite med håltagningen.
Att sedan putsa väggarna som slutmoment.
Inget hörn var 90 grader, inga väggar var räta - Att en novis på puts som jag skulle kunna putsa det rakt och på samma gång rikta väggarna... det fick skrotas.

Så kortfattat - Då man jobbat extra som snickare i 12 år har man rest många meter vägg. Troligen flera hundra, vi kör på det vi kan och är bra på! Tjänade golvyta på att riva ned träulliten och genom att få möjligheten att räta upp hörnen och dessutom rikta alla väggar med reglar så blev jobbet inte bara smidigare utan dessutom billigare. Vill inte ens föreställa mig hur mycket tid jag sparat på att regla upp istället för att putsa.

Visst det finns nackdelar med att regla ut väggarna - Risken för mögel och dyl.
Förutsättningarna är bra, väggarna är dränerade för 8 år sedan. Torra och fina när jag rev ned träulliten, fukten som verkar ha angripit tidigare utreglat badrum (Träreglar) var koncentrerat till duschhörna vilket säger mig att fukten kommit inifrån. Plåtregel är även det en extra trygghet - En annan faktor var "kalla väggar" - Tänk att knuffa rumpan mot en kall kakelvägg - skulle jag kört direkt mot mur så hade väggarna garanterat blivit kalla - Nu har jag en luftspalt vilket för mig att tro att väggarna kommer att hålla sig varmare och såldes öka mysfaktorn.
Jag kommer dock att ventilera väggarna genom slitsar i fönstersmygarna så att inte utrymmet blir helt stängt bakom de två ytterväggarna.

Så nej, inget var givet utan det har funderats en hel del på det hela genom byggets gång.
 
  • Gilla
Peter4321 och 4 till
  • Laddar…
Det går trögt på bygget - Både beställda blandare och fondvägg lyser med sin frånvaro. Fondväggen skulle komma innan veckan var slut men icke - Får hålla tummarna att den dyker upp imorgon, måndag. Annars börjar jag klättra på väggarna.
Blandare är inte riktigt lika akut.

Så lite annat fix - Limmade upp fönsterbrädor igår, gjorda av flytspackel av någon industrityp.
så idag snickrade vi till lite fönstersmygar!
Fräste ett spår för ventilation av väggar - Sätter myggnät bakom så att eventuella kryp håller sig bakom väggarna! ;)

Nyligen installerad fönsterbräda av flytspackel med tillhörande fönstersmygar i en ljus inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsspår fräst i vägg med myggnät bakom i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad fönstersmyg vid ett frostglasfönster med fräst ventilationsspår täckt av myggnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysnickrade fönstersmygar med ventilationsspår och nylimmad fönsterbräda i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu tar vi och målar lite!
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Casaloco
Smart idé med luftning via fönstersmygen!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Fortfarande inget kakel till fondväggen så jag börjar misströsta och på samma gång känna mig lite uttråkad...

Limmade toalettstol idag samt sista varvet färg på fönstersmygarna.
Nyinstallerad vit toalettstol i ett badrum under renovering med kaklade väggar och skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad toalettstol och fönstersmygar under skyddsplast i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick jag en stadig (!!!) offert på duschväggen i fredags så jag bestämde mig för att rota igenom internet - 9.999kr billigare!! Beställt och klart - Skall bli spännande att sätta den där på plats, 8mm med måtten 1480x2130mm. :thinking:
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Sen fick jag en stadig (!!!) offert på duschväggen i fredags så jag bestämde mig för att rota igenom internet - 9.999kr billigare!! Beställt och klart - Skall bli spännande att sätta den där på plats, 8mm med måtten 1480x2130mm. :thinking:
Har du lust att skvallra? Vi kommer ha en 1200*2400 tänkte be lokala glasfirman om offert ink montering... Tungt as :p
 
C corre skrev:
Har du lust att skvallra? Vi kommer ha en 1200*2400 tänkte be lokala glasfirman om offert ink montering... Tungt as :p
@corre - Du har PM!

Räknar kallt med att min skiva kommer att väga ca 60 kilo.
Rutorna till altanen på stugan vägde in på 28kg per skiva med måtten 1000x1400mm.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
richardtenggren
Kan du skvallra till mig också? :)
 
  • Haha
slacker
  • Laddar…
Efter att ha bankat på en mängd tassbadkar hos de flesta butiker i Söderort och reagerat på att många låter som en bongotrumma - Prislappen är ok men ett kar som känns plastigt blir väl inte kul att klättra ned i!?

Snubblade över Comfornette som skall vara Svensktillverkat och av hög kvalitet - Så varför inte klicka på köp-knappen och ha den biten avklarad. Värt att nämna är att karet är ca 2000kr billigare på leverantörens hemsida mot tex ByggHemma.
Lite grisen i säcken då jag inte vet, men ändå Svenskt, det borde ju vara bättre än allt man hittar som är billigt!? Eller? Står att det är massivt och en kärna av glasfiber....
Sen stämmer måtten - Karet är 162cm och jag har en glugg på 175cm. Det måste bli bra.

Vitt fristående tassbadkar med svarta lejontassar, Svensktillverkat av Comfornette.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fondväggen kom igår eftermiddag så nu skall den upp - Bilder kommer!! ;)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.