Husanders Husanders skrev:
Då kan kanske Jula informera om var dessa papper finns att köpa?
Google is your friend (y)
 
hsd
Det är inte bättre med märkesvaror, slipplattan delade sig på min slip, annars väldigt bra tjänstgjort i många år, och efter mycket om och men fick jag tag på en ny dock var det billigare att köpa en ny maskin ,märket är Makita
 
Lågpris lådornas inköpare köper ofta in billiga partier från konkursbon eller kvarvarande lager hos tillverkaren av deras utgångna modeller.
Hittar ni något hos dom som verkar billigt för vad det är så har ni ett sånt parti och då ska man tänka sig för, när partiet är sålt kommer varan utå och oftast även tillbehör mm då det köpts som ett engångsparti till riktigt bra pris.
Att köpa in mer av detsamma är oftast för dyrt och inte värt besväret då dom skulle få ligga på ett pris deras kunder inte är villiga betala.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är inte bättre med märkesvaror, slipplattan delade sig på min slip, annars väldigt bra tjänstgjort i många år, och efter mycket om och men fick jag tag på en ny dock var det billigare att köpa en ny maskin ,märket är Makita
Jo, det är i allmänhet otroligt mycket bättre hos märkesmaskinerna. Miles i England är legendariskt bra på att skaka fram delar till Elu. Festool har reservdelar till extremt gamla maskiner, dessutom till lågt pris. Jag kommer inte ihåg hur länge de har garanterat att hålla reservdelar efter att maskinen har slutat att tillverkas, men har för mig att det är typ 7 år, i verkligheten oftast mkt längre än så.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
L laxen86 skrev:
Lågpris lådornas inköpare köper ofta in billiga partier från konkursbon eller kvarvarande lager hos tillverkaren av deras utgångna modeller.
Hittar ni något hos dom som verkar billigt för vad det är så har ni ett sånt parti och då ska man tänka sig för, när partiet är sålt kommer varan utå och oftast även tillbehör mm då det köpts som ett engångsparti till riktigt bra pris.
Att köpa in mer av detsamma är oftast för dyrt och inte värt besväret då dom skulle få ligga på ett pris deras kunder inte är villiga betala.
Det är viktigt att man som konsument står på sig om sin rätt att få reklamera sådana partivaror vid fel.

Återköp är inte en korrekt kompensation om du inte kan gå till en annan butik och köpa en ersättningsvara för samma pengar, är ersättningsvaran dyrare ska du kompenseras för det, du ska även ersättas för andra kostnader såsom eventuella resekostnader eller fraktkostnader.

Detta partisälj snedvrider konkurrensen mot de som håller stabila sortiment över tid...

Detta hjälper tyvärr inte TS...
 
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
A Nicke1234 skrev:
Jag förstår att det går att lösa.. men köper man en produkt för 2000kr från en större kedja som Jula så räknar man väl inte att behöva skapa en borrmall för att produkten ska fungera.
Och ännu värre hur de svarar på mail. Om man ska vara så sniken att dra tillbaka den för man har några procent bättre GP på sin egna produkt, så kunde man de få konsumenterna som har köpt den här produkten i alla fall.

Håller med om spydigt svar. Men så har du inte heller lagt ut hur du själv skrivit till de innan...
Men!, oavsett så är de en firma, de skall hålla god ton.
 
  • Gilla
MatCan och 1 till
  • Laddar…
Om det är intressant att skaffa passande sliprondeller såg jag att ett av de första svaren pekade på Verkter. 10-packar rätt hyfsat pris. Länk nedan.

Sheppach har slut på några av reservdelarna till maskinen. Kanske har de slutat tillverka giraffen? Då förstår åtminstone jag att den successivt försvinner ur marknaden. Och att det inte är konstigt om supporten på Jula inte har kontakt med inköpsavdelningen.

https://www.verkter.se/slipskiva-sc...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
 
A Nicke1234 skrev:
Hej,

Jag köpte en väggslip i April för 2000kr hos Jula (se länk nedan).
Sex-sju månader senare slutar de att sälja slippapper till maskinen, och idag har de tagit bort maskinen från sin hemsida efter att jag har varit i kontakt med dem.
Jag kommer få slänga maskinen för jag hittar inte slippapper till den. Visst man kan borra osv men jag har inte tid med det. Det finns samma storlerkar på slippapper men inte samma hålbild. Jag har frågat Jula om de kan köpa hem papper till mig eller om jag kan lämna in maskinen och byta till en av deras. Men de kommer bara med spydiga svar.

Jag förstår inte hur de kan bete sig så här illa. Jag har handlat för en förmögenhet hos dem under många år och sen spottar mig rakt i ansiktet. Är det något jag kan göra? Får ett företag göra så här?

Maskinen:
[länk]

Svar från Jula:

"Tack för ditt mejl,


Jag hoppas att du förstår att vi absolut inte kan göra ett återköp av det skälet eftersom det inte fungerar på sättet när produkten fungerar och är använd

Det är klart att du kan få tag på sliprondeller på marknaden med diameter 215 mm som passar till din tak/väggslip


Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen
Magnus
Jula Customer Service"

Hej jag har inte en från jula köpte min från biltema. Men en välsorterad färghandel lär ha slippapper. Jag köper mina på min lokala färghandel och dom är full med små hål
 
  • Gilla
Herr Kortslutning.
  • Laddar…
M miks62gbg skrev:
Jula
[länk]

[länk]

Inte samma hålbild och det är det hela tråden handlar om.
 
Det här är ett fall för Greta, eller EU.
Detta ständiga ändrande av standarder är inte alltid s k "utveckling" utan bara ett utstuderat sätt att få oss att konsumera.
Jag vet inte om USB-c är bäst för mobiler, men EU har adresserat ett verkligt problem som är omfattande. Och det är bara en droppe i havet bland alla prylar vi har.
 
A Nicke1234 skrev:
Jag förstår att det går att lösa.. men köper man en produkt för 2000kr från en större kedja som Jula så räknar man väl inte att behöva skapa en borrmall för att produkten ska fungera.
Och ännu värre hur de svarar på mail. Om man ska vara så sniken att dra tillbaka den för man har några procent bättre GP på sin egna produkt, så kunde man de få konsumenterna som har köpt den här produkten i alla fall.
2000kr är väl ganska billigt för en sådan produkt och den kan endast tillverkas till ett såpass lågt pris via arbetsförhållanden vi själva inte skulle acceptera.

Jag tycker man svänger på argumentet, köper man en maskin för så lite pengar kan man inte förvänta sig vidare bra eller lång service. Förr i tiden fick man bättre service säkert, men produkterna kostade mera i relation till ens inkomst också.
 
  • Gilla
Thullen och 3 till
  • Laddar…
Tja, jag kör med Bosch både för att jag har snöat in på det märket och för att det är det enda varumärke som man garanterat hittar slippapper till överallt. Den läxan lärde jag mig snabbt när jag testade ett annat märke.
 
J
P PurreP skrev:
Det är viktigt att man som konsument står på sig om sin rätt att få reklamera sådana partivaror vid fel.

Återköp är inte en korrekt kompensation om du inte kan gå till en annan butik och köpa en ersättningsvara för samma pengar, är ersättningsvaran dyrare ska du kompenseras för det, du ska även ersättas för andra kostnader såsom eventuella resekostnader eller fraktkostnader.

Detta partisälj snedvrider konkurrensen mot de som håller stabila sortiment över tid...

Detta hjälper tyvärr inte TS...
Det kan ju inte vara butikens skyldighet att ersätta dig med en vara från en annan butik. I ert kontrakt (kvittot) har ni kommit överens om att ni byter en vara mot pengar. Därtill garanterar butiken att produkten (eller ersättningsprodukt) fungerar från första köptillfället och under garantitiden. Dvs om garantin är 36 månader, varan går sönder efter 34 månader och kunden får en ny, återstår 2 månaders garanti.

Lider du skada av att produkten är felaktig under reklamationstiden ska du kompenseras för detta, dvs resor, transport, utebliven inkomst etc. Om produkten inte går att använda under garantitiden kan ju kontraktet hävas, dvs butiken får tillbaka produkten och kunden får tillbaka pengar/betalmedel. Man kan säkert hävda ränta på pengarna, men det är väl sällan aktuellt. Så länge du inte lider ekonomisk skada av att köpet hävs är allting återställt iom att köpet hävs. Sedan kan du ju ta pengarna och köpa en annan någon annanstans, men det hör inte ursprungsköpet till.

Om nu tillbehör till en produkt kan räknas som väsentlig eller inte har jag ingen aning om. Misstänker att eftersom slippapper i trådstarten är tillgängligt i andra butiker och ingenting unikt för produkten kan man inte hävda att produkten inte går att använda, vilket ju är vad kontraktet faktiskt innebär.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.