Passande nog har DN en artikel om det som den här tråden handlar om - som inte är renovering av hus. Några citat:

"Delad eller gemensam ekonomi har inte bara med pengar och rättvisa att göra. Det verkar också ha ett samband med hur man har det i sin relation."

"De som är nöjda med hur ekonomin organiseras är ofta också nöjda med sin relation, medan de som är missnöjda med organiseringen av ekonomin ofta har störst anledning att vara missnöjda med relationen."

"Det bästa är egentligen att helt skippa 'mitt' och 'ditt'."

"Generellt sett tjänar kvinnor mindre, och de pengar de har går oftare till barn och hem, även om man har gemensam ekonomi. Om jag som kvinna har pengar över vill jag kanske inte använda dem till att köpa något till mig. Män tänker annorlunda, generellt sett. Om en man vill ha en cykel köper han en cykel om han får pengar över."

https://www.dn.se/insidan/delad-eller-gemensam-ekonomi-paverkar-det-relationen/
 
hsd
Nu är vi offtopic så då kan man fundera på om den ena parten kommer med ett stort skuldberg och kronokalle i hälarna , då funkar det ju jättebra med giftemål
 
S steffe79 skrev:
Jag och min sambo bor i ett hus som vi äger 50/50. Vi har gemensam ekonomi. Renoveringar pågår/planeras framöver och nu har min sambo kommit på att hon inte längre vill vara med och finansiera dessa, trots tidigare överenskommelse. Åtminstone vill hon stryka vissa renoveringar som jag anser är nödvändiga/viktiga (isolering av grundmur och byte av källarfönster). Handlar i storleksordningen om ca. 50.000 kr. Jag funderar på att gå in med den summan själv antingen via egna besparingar eller någon form av lån. Någon som har erfarenhet av att göra så? Hur reglerar man bäst detta i samboavtal etc? Renoveringarna antas ju ge en viss värdeökning. Känns inte helt bra att inte vara överens men så kan det vara. Någon med liknande erfarenhet?
S steffe79 skrev:
Jag och min sambo bor i ett hus som vi äger 50/50. Vi har gemensam ekonomi. Renoveringar pågår/planeras framöver och nu har min sambo kommit på att hon inte längre vill vara med och finansiera dessa, trots tidigare överenskommelse. Åtminstone vill hon stryka vissa renoveringar som jag anser är nödvändiga/viktiga (isolering av grundmur och byte av källarfönster). Handlar i storleksordningen om ca. 50.000 kr. Jag funderar på att gå in med den summan själv antingen via egna besparingar eller någon form av lån. Någon som har erfarenhet av att göra så? Hur reglerar man bäst detta i samboavtal etc? Renoveringarna antas ju ge en viss värdeökning. Känns inte helt bra att inte vara överens men så kan det vara. Någon med liknande erfarenhet?
 
Jag kan förstå henne då jag haft samma problem. Min sambo prioriterade ett nytt kök och jag ville byta fönster och tilläggs isolera. Ungefär samma pris och jag tog själv ett ”renoveringslån” på 200 tkr. Fick en bra ränta så jag har 500: varje månad att betala i 40 år. Ta du och bekosta det själv och tala med din bank. Det kommer att kännas bättre och din sambo förstår nog när du fixat det att det var bra. Vi män jobbar mycket med utsidan medan kvinnor tänker mer på att designa inomhus. Lånet får du ta och nästa gång det är ngt på insidan får hon stå för det. Ang er 50/50 och värdeökningen så bråka inte om det. Du ska låna på så lång tid som möjligt så känner du inte av det. Du får även en slant tillbaka när du deklarera räntan. Lycka till och återkom gärna. Mvh Lasse
 
Troll?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Troll eller inte, men att rekommendera att låna på så lång tid som möjligt gynnar bara banken. Och att var o en renoverar det den själv vill på huset är inte sunt nånstans om man bor tillsammans.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jag skulle aldrig få för mig att gifta mig för juridikens skull.
Man gifter sig för kärleken. :D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och juridiken.
Eller ekonomin.
Min far tog min sambo avsides och berättade att änkepensions-systemet skulle upphöra för dem som inte var gifta under det året.
Så tre veckor senare, efter lysningarna, stod vi hos borgmästaren i rådhuset, med våra två barn och ett par vänner som vittnen. Ena barnet i en babylift.
Då hade vi bott ihop i 13 år.
Änkepensionen har aldrig behövt utnyttjas hittills :thinking:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S steffe79 skrev:
Vi har gemensam ekonomi på så vis att vi slår ihop våra gemensamma inkomster varje månad, betalar räkningar och delar sedan på det som blir över. Eftersom jag tjänar 18000 mer än henne är hon förstås en vinnare i det men bor man ihop är det väl en självklarhet att göra så, åtminstone tycker jag det. I övrigt delar vi på allt med hämtning/lämning/VAB av barn, matlagning o hushållssysslor. Så i den aspekten tycker jag det är jämställt.

Det som nu hänt är att vi dragit igång ett större projekt med utemiljön bestående av dränering, altanbygge, stenläggning med mera. Det var f a hon som var drivande till detta. Jag har gjort en kalkyl på vad det kommer kosta sedan tidigare som jag delgett henne. Nu vill hon inte kännas vid den och blir chockad över hur mkt det kommer kosta... ungefär hälften betalar vi själva genom eget sparande, resten lån. Känner mig liksom lite lurad när hon nu mitt i projektet inte vill genomföra alt betala för vissa saker som vi kommit överens om... :(
gör som du vill i frågan det är i praktiken du som betalar då du lägger in 18000 mer varje månad än din sambo. skulle gissa att kostnaden blir marginellt högre för dig om du ensam äger huset toligen lägre. sedan kan hon bo "billigt" i ett fint hus beroende på vilken hyra du tar ut av henne och sedan kan ni dela 50/50 på gemensamma kostnader. då behöver hon inte vara skyldig något till banken eller ni bråka om vad som ska göras eller i vilken ordning.
om hon sedan hjälper till med bygget ger du henne hyresrabatt.

om du fortsätter som nu kommer du att ha betalat allt men hon tar 50% av eventuell värdeökning om ni separerar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
S steffe79 skrev:
Vi har gemensam ekonomi på så vis att vi slår ihop våra gemensamma inkomster varje månad, betalar räkningar och delar sedan på det som blir över. Eftersom jag tjänar 18000 mer än henne är hon förstås en vinnare i det men bor man ihop är det väl en självklarhet att göra så, åtminstone tycker jag det... :(
I det läget är det för mig ganska självklart att DU plötsligt kommer på att det som NI tidigare kommit överens om att ha delad ekonomi, inte ska gälla längre eftersom ni vill prioritera olika.
För mig hade det varit helt otänkbart att gå in med en så pass mycket större del i den gemensamma ekonomin och sedan låta sambon sätta käppar i hjulet vad gäller husets upprustning. Hade varit en annan sak om du ville köpa en Porsche för den gemensamma ekonomin.
Jag vill inte agera äktenskapsrådgivare men jag ser ett och annat moln på himlen.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Jag följer tråden med intresse.
Min fru och jag har ungefär samma löneskillnad och sätt att se på familjeekonomin som TS. (Alla pengar in på gemensamt konto där räkningarna dras, nöjesutgifter efter samråd)

Dock vill jag fortsätta investera i huset medan hon är nöjd som det är. Jag ser det som möjligheter att få ett bekvämare liv medan hon ser räntekostnader och amorteringar.
 
  • Gilla
steffe79
  • Laddar…
Staffans2000
P Poxeman skrev:
hon ser räntekostnader och amorteringar.
Här ser jag en klar könsskillnad. De flickor jag stiftat bekantskap med, har reagerat på samma sätt. Min erfarenhet är att vi grabbar är mer spenderglada i största allmänhet och ser pengar som något som det alltid kommer mer av, Medans damerna vill samla i ladorna.

TS.

Om nu flamman hellre vill få ordning på tomten istället för att byta ut källarfönstren -GÖR DÅ SOM HON VILL! Det spelar väl ingen roll i vilken ordning jobben görs? Under tiden kan du smyga ut under vackra sommarkvällar med en bytta linolja och en pilsner som du blaskar på fönstren (linoljan alltså), så kan de hålla i många år till.
Att du betalar det mesta, gör dig inte till majoritetsägare i AB. gnissel & friktion. Samma gäller även för henne.
Så! Kan du få fred i dalen och rajtantajtan bingen med en omvänd ordning? Gör det då! Livet är alldeles för kort för att kastas bort på sådant trams!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här ser jag en klar könsskillnad. De flickor jag stiftat bekantskap med, har reagerat på samma sätt. Min erfarenhet är att vi grabbar är mer spenderglada i största allmänhet och ser pengar som något som det alltid kommer mer av, Medans damerna vill samla i ladorna.

TS.

Om nu flamman hellre vill få ordning på tomten istället för att byta ut källarfönstren -GÖR DÅ SOM HON VILL! Det spelar väl ingen roll i vilken ordning jobben görs? Under tiden kan du smyga ut under vackra sommarkvällar med en bytta linolja och en pilsner som du blaskar på fönstren (linoljan alltså), så kan de hålla i många år till.
Att du betalar det mesta, gör dig inte till majoritetsägare i AB. gnissel & friktion. Samma gäller även för henne.
Så! Kan du få fred i dalen och rajtantajtan bingen med en omvänd ordning? Gör det då! Livet är alldeles för kort för att kastas bort på sådant trams!
Jag håller med dig, tjafs om pengar förstör alldeles för många äktenskap. Men spenderarglädjen anser jag är helt på det omvända. Min frus saldo är 0kr den 24’e varje månad. Jag vet inte om det handlar om tvångsmässigt agerande men det spelar ingen roll hur mycket hon får i lön, där ska vara tomt när nästa lön kommer. Mina svägerskor är likadana. Jag har försökt förklara att vissa månader kommer bilförsäkringarna, VA&Sopavgiften och då är det 15K extra som ska ut samma månad, hur skulle du lösa det om du bodde själv. Då svarar hon att det är därför du får sätta in den summan du anser på vårt gemensamma konto så får jag se resten som fickpengar. Hittills har det fungerat bra, hon har aldrig klagat. Hon har mer att röra sig med än mig varje månad, det kanske spelar in. Jag betalar dock ”vårat” fritidsintresse i form av tex. båtar själv.

Jag tror att ekonomiska upplägg är väldigt individuellt. Det som fungerar för vissa fungerar absolut inte för andra. Både jag och min fru har inga faschionabla personliga intressen som sticker ut, och vi är ganska ödmjuka inför pengar, det kanske hjälper.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Har man hus, sambo, barn, bilar m.m. Blir man inte ens rikare av en halv miljon rakt ned i fickan.
Dränering, byta tak, byta fönster, renovera kök, renovera badrum, köpa ny bil, ftx ventilation osv
I många fall är det troligtvis helt onödigt. Man kan fixa och underhålla grejerna i många år till om man vill.
Man får vara noga med att inte drömma för mycket och leva i verkligheten.
Tänk baloo, säger jag
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här ser jag en klar könsskillnad. De flickor jag stiftat bekantskap med, har reagerat på samma sätt. Min erfarenhet är att vi grabbar är mer spenderglada i största allmänhet och ser pengar som något som det alltid kommer mer av, Medans damerna vill samla i ladorna.

TS.

Om nu flamman hellre vill få ordning på tomten istället för att byta ut källarfönstren -GÖR DÅ SOM HON VILL! Det spelar väl ingen roll i vilken ordning jobben görs? Under tiden kan du smyga ut under vackra sommarkvällar med en bytta linolja och en pilsner som du blaskar på fönstren (linoljan alltså), så kan de hålla i många år till.
Att du betalar det mesta, gör dig inte till majoritetsägare i AB. gnissel & friktion. Samma gäller även för henne.
Så! Kan du få fred i dalen och rajtantajtan bingen med en omvänd ordning? Gör det då! Livet är alldeles för kort för att kastas bort på sådant trams!
Klar kandidat till Bästa svar! (y)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Dock vill jag fortsätta investera i huset medan hon är nöjd som det är. Jag ser det som möjligheter att få ett bekvämare liv medan hon ser räntekostnader och amorteringar.
Ett sätt att tolka det du skrivit här, är att du ser huset som ditt intresse/fritidssysselsättning (kan vara en anledning till att man häckar på Byggahus) och att hon inte vill att ni ska belåna er mer för din hobbys skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.