M Mats skrev:
Ett tipps är att kontrollera om du kan lägga pordränskivor eller liknande som kapilärbrytande skikt. Då vinner du lite isoleringsvärde
Det är absolut en tanke. Får se hur djupt vi kommer när vi sätter spaden i backen dvs hur mycket spelrum som finns.

Finns ju också varianten med 'podrän-kulor' som funkar avjämnande samtidigt.

Frågan är hur mycket isolervärde man tjänar på olika alternativ.. Får ta och läsa in lite och ta fram räkneblocket! :p
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Du tänker att man fräser ut ett litet hål/spår i väggen redan nu? Vi kommer ju detta första skede enbart göra vid golvet - ytskikt och el ligger i etapp 2 så att säga... Bra tanke!

Hur gör du dina tak? Läktar man och sedan skivor så är det ju smidigt att dra mesta möjliga el där... Vi har egentligen inte funderat på hur våra tak ska se ut... Beror ju på hur djupt ner vi kommer i golvet.
Ja, jag kommer att lägga mina vp-rör så att de sticker upp sådär 60 cm ÖFG. Hade jag dragit upp i de murade väggarna hade jag definitivt spårat i väggen först och lagt i vp-rören innan gjutning.

Jag kommer dra det allra mesta i taket dock. Jag tänker så att jag vill ha så få grejer som sticker upp ur golvet som möjligt för att förenkla vid gjutningen. Det jag tänker dra i golvet är främst grova rör (typ 32 mm) för matningar till centraler och så. Sedan kommer jag dra en hel del värmerör och tappvattenrör i golvet också, men de lägger jag företrädesvis mellan cellplastlagren. Sedan kommer jag nog dra en del tomrör mellan ställen där det "redan sticker upp något". Hellre för mycket än för lite, och VP-rör kostar ju inget.

I taket kommer jag riva ner den råspont som sitter nu och glesa med 28x70 och sätta gips. I "pannrummet" (där bergvärmepumpen är tänkt att stå) kommer jag nog sätta OSB+gips för att enkelt kunna fästa saker i taket.
 
joakim_j joakim_j skrev:
...lägga mina vp-rör så att de sticker upp sådär 60 cm ÖFG...
ÖFG? Över Framtida Golv? Ny förkortning för mig... :thinking::D

joakim_j joakim_j skrev:
....Sedan kommer jag dra en hel del värmerör och tappvattenrör i golvet också, men de lägger jag företrädesvis mellan cellplastlagren.
Bra tanke att lägga ned värme- och vattenrör i golvet. Ju mer man kan gömma desto bättre!
- Varför mellan cellplastlagren?
- Finns det några begränsningar på vad man får gjuta in?

Vi har ju vattenburen värme i övriga huset som matas från fjärrvärmeväxlaren i källaren. Vore ju fint att få ner dessa i golvet istället för att de som ni löper längs med taket.

Sen finns ju både kall- och varmvatten. Dessa borde ju inte vara något problem? Kanske risk att man värmer upp kallvattnet iofs..

Fjärrvärme in och ut ur fastigheten misstänker jag att man inte får gjuta in då de tillhör fjärrvärmebolaget...
 
A aekeberg skrev:
ÖFG? Över Framtida Golv? Ny förkortning för mig... :thinking::D
Över färdigt golv. I allra högsta grad ett både vedertaget begrepp samt förkortning.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Över färdigt golv. I allra högsta grad ett både vedertaget begrepp samt förkortning.
Då har jag lärt mig något nytt idag också - tack för bekräftelsen! (y)
 
A aekeberg skrev:
Bra tanke att lägga ned värme- och vattenrör i golvet. Ju mer man kan gömma desto bättre!
- Varför mellan cellplastlagren?
- Finns det några begränsningar på vad man får gjuta in?

Vi har ju vattenburen värme i övriga huset som matas från fjärrvärmeväxlaren i källaren. Vore ju fint att få ner dessa i golvet istället för att de som ni löper längs med taket.

Sen finns ju både kall- och varmvatten. Dessa borde ju inte vara något problem? Kanske risk att man värmer upp kallvattnet iofs..

Fjärrvärme in och ut ur fastigheten misstänker jag att man inte får gjuta in då de tillhör fjärrvärmebolaget...
Jag tänker som så att om man spårar ner rören mellan cellplastlagren så får man isoleringen "på köpet". Finns ju isolerade RiR att köpa också, men dels är de dyrare, och dels blir de så grova att man nog ändå måste fräsa ner dem i cellplasten för att betongen skall bli tillräckligt tjock över. De är mer menade för mellanbjälklag i betong tror jag... Man kan nog lägga dem ovanpå cellplasten också, RiR har ju en OK isolering i sig sjäva så att säga, men det känns bättre att ha det ordentligt isolerat tänker jag...

Varm- och kallvattnet lägger jag bara 15 cm ifrån varandra i varsin urfräsning. Förmodligen lägger jag ner en PEM i makadamen under cellplasten också för kallvatten, sedan får jag väl se vilken jag använder...

Sedan är det ju de billigaste rören också, PEX RiR. Alla RiR är OK att gjuta in tror jag, om det inte är någon verklig specialare... Alla VP-rör jag har kollat på har varit OK att gjuta in. Flexslangen måste man kolla, jag råkade köpa någon variant där det explicit stod att den inte fick gjutas in (jag köpte den som "slang för ingjutning", men men... :))

Sedan skall jag gjuta in plusprisol också till en framtida vattenmantlad kamin. Vad jag har förstått så är det bara plusprisol som är ok att gjuta in (även om det har gjutits in en hel del vanlig prisol genom åren).
 
A aekeberg skrev:
Tackar för tips om golvvärmelösning. Som ovan nämnt gillar jag att hålla det enkelt = ett system.:cool:

När det gäller kostnaderna så är det väl väldigt varierande beroende på vilka ytskikt och inredning man väljer; speciellt i ett badrum. Men bra att få en ide om var slutnotan kan hamna!

Har du en uppfattning om materialkostnaden för att bygga upp golvet inkl. golvvärme?
Hur mycket isolering lade du in?
Jag hade möjlighet att gräva ur så att jag kunde isolera 300, så så blev det:)

Kostnaden för maskinhyra, kapillärbrytande skikt, markduk, isolering, armering o gjutning hamnade på 50K. Tillkommer ca 3K för golvvärmeslangen, rörhållarlist, hullingar o rörbyglar. Har inte räknat in vatten o avloppsdelar i detta.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Vi överväger nu att hoppa över bastu och istället maximera ytan i det kombinerade bad/tvättrummet. Dels är vi nog inte så stora på bastu hemma och dels känner vi att vi som storfamilj behöver rejält med utrymme för att hantera tvätt.

Sen funderar vi på att överge den lilla garderobssmutten i gästrummet. Den blir avlång och inte så användbar. Bättre att ställa in en fristående garderob i så fall. Med en hel vägg får man också mer möblerar yta.

Så om vi istället använder den kombinerade bastu- och garderobsytan till dusch och toalett: hur gör man det på bästa sätt? Vi ser framför oss en generös dusch där man kan duscha två enkelt, med en sittbänk och en tappkran à la Yasursgi (för de av er som varit där eller på annat japanskt bad).

Här är ett utkast till hur det kan se ut:
Handritad skiss av planlösning för kombinerat badrum och tvättrum med markerad dusch och tvättområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankar och idéer? :thinking::D
 
Håller med gällande bastu, har aldrig varit hemma hos nån som använt bastun mer än typ första året innan den blivit dumpningsplats för prylar man inte vill se.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Hemmakatten
Låter trevligt med ett spaliknande duschrum. Men har ett par funderingar efter att ha bott i hus med källare och med vänner som har källare

Jag har aldrig riktigt upplevt det som särskilt trevligt eller mysigt att vistas i källarutrymmen oavsett om de varit uppiffade. Man måste verkligen lägga ner det "lilla extra" för att få bort källarkänslan.

Förstår att ni vill ha ett gästrum där. Men allrummet på 14kvm? Kommer ni någonsin att vistas där? Antar att ni har vardagsrum uppe.

Förstår att ni kanske behöver en dusch till. Och detta utrymme är förstås väldigt mycket trevligare än bara en duschkabin. Men kommer man verkligen spendera lång tid flera stycken samtidigt där? Om ja, så ska ni naturligtvis bygga. I så fall behöver ni utrymme för att hänga handdukar och lägga ufrån sig kläder. En separat toa känns i det sammanhanget självklar.

Hoppas ni spar något utrymme att använda till förråd, det behövs i en källare.
 
Dörren mot kaminen? Eternitdörr?
En trädörr vore mindre bra när man eldar!

Eluttag i vägg sätt dem på en normalhöjd och dra upp rör/slang från golvet. Vägglampor/plafonder ovan uttag, spåra med rondell. Bila in dosa i vägg.
Skall de sitta högt dra dem från tak, men hur gömmer du dem där?
Jag drog med en extra tändtråd, så jag kan välja senare om uttaget skall vara fast/brytande.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter trevligt med ett spaliknande duschrum. Men har ett par funderingar efter att ha bott i hus med källare och med vänner som har källare

Jag har aldrig riktigt upplevt det som särskilt trevligt eller mysigt att vistas i källarutrymmen oavsett om de varit uppiffade. Man måste verkligen lägga ner det "lilla extra" för att få bort källarkänslan.

Förstår att ni vill ha ett gästrum där. Men allrummet på 14kvm? Kommer ni någonsin att vistas där? Antar att ni har vardagsrum uppe.

Förstår att ni kanske behöver en dusch till. Och detta utrymme är förstås väldigt mycket trevligare än bara en duschkabin. Men kommer man verkligen spendera lång tid flera stycken samtidigt där? Om ja, så ska ni naturligtvis bygga. I så fall behöver ni utrymme för att hänga handdukar och lägga ufrån sig kläder. En separat toa känns i det sammanhanget självklar.

Hoppas ni spar något utrymme att använda till förråd, det behövs i en källare.
Det finns en förrådsdel avsatt; förmodligen för liten med tanke på allt man samlar på sig. .. :rofl: Vi har dock gott om förrådsutrymme på kallvinden också.

Med tre söner kommer vi definitivt behöva två vardagsrum. Förhoppningsvis blir detta så mysigt att man vill vara här, kanske hellre än på övervåningen till och med! Gäller att piffa och fixa hela linan ut som du är inne på. (y). Sen kanske vi kan fundera lite mer på storleken - nu har vi i princip följt / behållit nuvarande väggar utan att utmana det...

Angående duschen så är jag inne lite på samma spår som du - det här blir alldeles för stort och vi kommer knappast utnyttja det till fullo... Helt klart ska det bli en duschalkov med 'lyxkänsla'. Men det blir inte på 2x1,4m... Får fundera vidare... :thinking:

Känns inte som man vill ödsla yta på toaletten heller; ett litet handfat och tillräckligt med utrymme för tidning o ben är tillräckligt. Dvs runt 1m i bredd och 1,4 m i djup är fullt tillräckligt. Bättre att ha ett större handfat ute i det gemensamma utrymmet... Kanske helt och hållet hoppa över handfat inne på toaletten? :thinking:
 
Hemmakatten
Absolut jättebra idé att ha en separat toa, och absolut med handfat. Tillgång till vatten är viktigt på en toa. Storleken på toan är tillräcklig, vår gästtoa var ännu mindre.

Vi hade ett typ allrum med bord och stolar i källaren som alltid var fullt av dataspelande barn och kompisar, så det fyllde verkligen sin funktion.

Hur ni ska göra med resten av utrymmet kan bara ni svara på. Att fundera är bra att ta sig tid till.
 
Någon fördel att placera duscheutrymmet så det inte har kontakt med ytterväggar? Tänker på det här med tätskikt osv..

Sen finns det en skorstenskanal som mynnar ut i det nu tänkta duschutrymmmet. Något som skapar problem eller kan det till och med vara positivt?

//Anders
 
A aekeberg skrev:
Tänker passa på att gjuta in rör för att dra el i betongplattan.
- Vilken typ av rör ska man satsa på?

Framförallt tänker vi oss putsade väggar direkt på betonghålstenen. Eventuellt kommer någon vägg regleras upp o bekläs med osb/gips.

Med reglar får man ju ett naturligt installationsskikt men hur för man vid putsade väggar? Tänker mig att spåra ned rör i väggen men anslutningen mellan golv- och väggrör: hur gör man det på ett snyggt sätt?
- Hur ska man tänka sig att golvrören kommer upp vid väggar?

//Anders
Jag gjorde ett liknande projekt i förra huset och la ner all el i betongen. Bilade ur i väggen där rören kom upp för att senare kunna spåra vidare. Glöm inte att tejpa igen rörändarna ordentligt så det inte kommer betong i dem. Jag slarvade med några som sedan inte gick att rensa ur så det blev onödigt mycket spårande och efterarbete sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.