@ComfortThomas: Nominell effekt - är det max långvarig effekt (= normal drift), eller bara en meningslös och förvirrande papperskonstruktion?
Rätt stor skillnad mellan max effekt och nominell effekt.
Om max effekt (allt över nominell egentligen) bara är tillgängligt kortvarigt, så undrar man hur många timmar innebär kortvarigt?
Sedan för svenskt vidkommande så är ju nominell effekt vid +7C löjlig. Det man behöver veta är ju vilken nominell värmeeffekt den levererar vid 0, -5, -10, -15, -20 samt -25C, och motsvarande SCOP. Finns sådana uppgifter tillgängliga för pumparna, för oss konsumenter alltså?
Daikin hade sådana siffror för sina pumpar, vilket var en starkt bidragande faktor till att jag köpte deras pumpar, eftersom jag då visste att jag inte köpte grisen i säcken.
 
Nominell och p-design kan tillverkarna själva påverka lite om jag inte missförstått det hela.

Brukar stå i produktbladen vad dom levererar för effekt vid olika temperaturer, vanligast är nog att dom visar vid +7 och -15 ute.
Panasonic är rätt bra på att visa vid flera olika temperaturer tillsammans med COP värden.
Vill dom inte visa vad den presterar vid tex -15 eller liknande kanske man ska dra öronen åt sig gällande det märket.
Effektavgivelser är inkl avfrostningar och med en given innetemperatur och luftfuktighet och detta kan då självklart variera.
Maxeffekterna anges som regel vid full fläkthastighet.
Scanoffice i Finland testade tidigare flera olika märken och modeller med mer ”normala” inställningar på tex börvärde och fläkthastighet men tyckte att dom senaste var med full fläkt och det är få som klarar att ha full fläkt på grund av ljud och blåst.

Sen är det så att placeringen är minst lika viktig, en kanonpump som sitter helt fel blir en dålig pump besparingsmässigt och kanske även ljudmässigt vilket ibland kan gå hand i hand.
 
Ja klickar man på produktblad så ser man effekter vid olika utetemperaturer med full fläkt på innerdel.

Såg att dom bara hade 3års garanti så när du jämför priser om du fastnat för den så får man även ta hänsyn till vad längre garantier kan vara värt eller om det är ännu kortare garanti så bör det avspegla sig på priset.
 
Tack. Produktbladet visar lite effekter vid olika temp, men bara COP, inte SCOP som är det enda intressanta för slutkonsumenten.
Ser nu när jag plöjer vidare i faktatext att SCOP endast anges för kontinentaleuropa där temperaturen aldrig anses gå under -7C. Då är inte heller SCOP mkt till guide för svenska förhållanden. :poop:

Panasonicens siffror ser ok ut, men tycker det är löjligt liten skillnad på 25 resp 35 utedel.

Pdesign... Vad är den siffran till för?
Man blir ju helt snurrig av olika siffror som man inte vet vad de står för. Pdesign anges för -10C. Ska man gissa att SCOP-värdet gäller då? Annars är ju mätmetoden styrd av std och mellaneuropeiska driftsförhållanden???
Pdesign-värdena skiljer mer mellan utedelarna, vilket gissningsvis innebär det som man kan förvänta sig, att en kraftigare utedel kan leverera betydligt mer effekt. Men, varför märks inte det i den vanliga temperaturjämförelsen av lev effekt vs temp?

Och nominell effekt är fortfarande oklar vad den siffran gäller?

Liksom max effekt. Går det att pressa ur max effekt t ex 3 månader i raken om det behövs, eller är max effekt endast en korttidseffekt som tas till när pumpen ska höja innetemp säg från underhåll (10C) till normal (20C) i en sommar/vinterstuga?

Tycker det är otroligt dåligt av alla VP-tillverkare att inte visa siffrorna för vår kalla zon när de säljer dem här. :poop: Förstår inte ens att det är tillåtet.

Nå, om valet står mellan 25 och 35 så hade jag alla dagar i veckan valt den kraftfullare 35:an. Båda har samma min effekt, så vid mildare väder fungerar båda lika bra, men vid kallare väder eller snabbare uppvärmning av lokalen när man kommer ut för att jobba så är 35:an bättre.
 
P-design/dimensionerad effekt fick jag dokumentation om men sjukt mycket papper så det orkar man inte ens läsa igenom.
Effektivitet finns för varm, medel och den kalla zonen på dom flesta produktblad nuförtiden.
Annars är det bara fråga återförsäljaren så tar han/hon fram det.
Kalla zonen är väl nuförtiden ungefär från Stockholm och uppåt landet.

Full effekt (Högsta inställbar temperatur och max fläkthastighet manuellt) kan du köra ”hur länge som helst” men efterhand så bildas det is på utedelen så effekten minskar och den måste då även avfrosta.
Finns några maskiner som har en powerfull knapp men den ger nog bara absolut max under en kortare period på 30-60 minuter.
Förutsätter även att modellen klarar att höja temperaturen i stugan så den inte är för klen så innertemperaturen sjunker under lägsta inställbara temperatur.

Panasonics HZ25 och 35 har extremt snarlika värden i värmedrift så förstår inte riktigt vitsen med en 35:a.
Högst troligt samma modell på kompressor och luftflöderna skiljer sig inte mycket åt.
Men jag kanske missat något då du oldboy skriver att 35:an är kraftfullare.
 
MalZon MalZon skrev:
Är NZ35TKE som han tipsade om med. Inte HZ35...

Denna alltså
[länk]
På NZ är det lite större effektskillnad vid tex -15 på 25 och 35 modellen.
NZ50 såg väl snarare ut som ett alternativ till ett garage på 112kvm och 4m i takhöjd om man förväntar sig kalla vintrar och att den då inte kostar skjortan.
 
NZ ska väl vara lite billigare version? HZ är finare och "bättre". Att ett högre nummer i modellbeteckningen betyder bättre verkan förstår jag ju. Men NZ50 så blir det ju lite smärtgräns för kostnaden. Tycker väl att 19 är i övekant redan, men HZ25pumpen verkar vara en fin och energieffektiv pump.
 
C Comfort Thomas skrev:
Panasonics HZ25 och 35 har extremt snarlika värden i värmedrift så förstår inte riktigt vitsen med en 35:a.
Högst troligt samma modell på kompressor och luftflöderna skiljer sig inte mycket åt.
Men jag kanske missat något då du oldboy skriver att 35:an är kraftfullare.
Tja, det är ju just det med effekten... :thinking:
I första delen av databladet där effekt vs temp står så är det minimal skillnad genom hela spektrat, medan den där Pdesign visar en större och rimligare skillnad.

Tidigare (2006) när jag tittade så föreföll små/medelstora LLVP ligga på 4-5 kW (värmeeffekt @ +7C), och de större på 5-6 kW. Runt 1 kW i skillnad känns som ett rimligt hack att gå från en modell till en annan. Det kan knappast vara företagsekonomiskt lönsamt att utveckla olika modeller med mindre skillnader. Så det, samt Pdesign, var vad jag gick på när jag påstår att den är kraftfullare, och då på ett meningsfullt och klart märkbart sätt. Annars finns det ju ingen anledning att välja den större och förmodligen dyrare modellen. Å andra sidan så står det ju faktiskt 7.30 vs 7.75 kW i effekt i stor fetstil överst... :thinking:

Innerdelen har gissningsvis ett större/effektivare kylelement då den enda skillnaden tycks vara större avfuktningskapacitet, och enda skillnaden på utedelarna tycks vara trimmad fläkt på den större 35:an.
Då känns det rimligt med den lilla skillnaden i effekt... :thinking:

MalZon MalZon skrev:
HZ25pumpen verkar vara en fin och energieffektiv pump.
Så förefaller det.
(Nu har jag iofs inte jämfört med andra märken, men tvivlar på att det är så stor skillnad på de olika märkespumparna. Det var ytterst marginella skillnader redan 2013, när energimyndigheten eller var det SP/RISE eller kanske Råd & Rön eller rent av Folksam som testade pumpar?)
 
Dom levererar väldigt snarlik effekt vid tex -15 så kan inte se att 35:an skulle vara kraftigare.
Exakt samma luftflöde på innerdelarna.
Utedelarna skiljer sig något åt med tex lite högre luftflöde och då troligen lite mer kompressoreffekt.
I kyldrift så ger 35:an lite högre kapacitet på avfuktning och därav högre luftflöde på utedelen i kyldrift
Såg inga uppgifter på produktbladet om kyleffekt men tippar på att dom speedat på luftflöde och kompressor lite mer och att 25:an ger straxt över 3kW i kyleffekt som max och 35:an runt 4kW så där skiljer det mer på dom.
Med tanke på att dom stora volymerna säljs för mestadels kylfunktion runt om i värden så är det anledningen till 25 och 35 modeller.
I värmedrift som man ser på effekter vid olika utetemperaturer är det väldigt liten skillnad.

Vill du ha helt korrekta svar så får du nog vända dig till Panasonic Nordic.

Sen tror jag att du jämför p-design/Designad effekt med nominell effekt men dom kan skilja sig åt, den soppan kan jag inte förklara på ett bra sätt men förhoppningsvis finns det någon som kortfattat kan presentera det
 
Lägger in 2 bilagor som du kan kika på.
Mitsubishi LN35 har samma p-design/dimensionerad effekt som nominell i värmedrift
Daikin XRH40 som är en kraftigare modell har en lägre p-design/dimensionerad effekt än nominell effekt och även lägre än LN35 men Daikin pumpen är en storlek kraftigare.
Båda visar SCOP vid medel klimatzon och för den kalla zonen.

Som parentes så står 25,35, 40 och andra modeller för den nominella kyleffekten.
 
  • Specifikationsdiagram för Mitsubishi luftvärmepumpar med detaljerad information om effekt och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av produktspecifikationer för Mitsubishi LN35 och Daikin XRH40 värmepumpar, inklusive effektivitet och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina pumpar som numera klarar att hålla en hyfsad värmeeffekt även när det är kallt.
Daikin & Mitsubishi - seriösa som redovisar (har mätt) SCOP för kallt klimat (=Sverige).
Panasonic - ger tyvärr ett oseriöst intryck då de inte redovisar (eller ens har mätt!?) SCOP för kallt klimat.

Energimärkningsetikett för Panasonic värmepump som visar dess effektivitetskategorier, SEER och SCOP värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, Pdesign och nominell effekt tycks vara godtyckligt satta av tillverkarna.

Pga detta sammelsurium av icke jämförbara och/eller meningsfulla data (för svenskt vidkommande) så är oberoende tester av prestation i simulerade svenska förhållanden viktiga.
Synd bara att inga nya svenska tester genomförts de senaste åren. Nu med den nya gen köldmedia R32, samt den ständiga utvecklingen, så vore det på sin plats.
 
Finns några testade maskiner på KVI.
Nackdelen med många tester är att dom körs på högsta fläkthastighet vilket inte många står ut med och dom förutsätter att man når stora ytor vid olika effektbehov vilket man många gånger inte gör.
Men visst vore det bra om samtliga modeller som ska säljas i Sverige testades av helt oberoende center och att dom åkte och hämtade ett aggregat hos distributör/återförsäljare och monterade själva utan att tillverkarna få
Pilla på dom ;)

Som du ser kan man inte bara gå på p-design/dimensionerad effekt för att avgöra hur kraftig en modell är när det är riktigt kallt ute, p-designen vid -10 tror jag det var ligger till grund för SCOP (verkningsgrad över en säsong) så man kan nog snygga till A+++ på den vägen men det var som sagt alldeles för mycket att läsa igenom så det har åtmindstånde jag skippat

Eurovent hade tidigare en hemsida med alla modeller testade vid olika utetemperaturer, minns dock inte vid vilka temperaturer det var men googla fram hemsidan och testerna.
Lite stökigt att hitta rätt på hemsidan vill jag minnas.

Bäst är att få hembesök av ett par olika återförsäljare för förslag på modell och effekt då dom förhoppningsvis har ganska bra koll.

Panasonic har nog uppgifterna på kallt klimat på hemsidan någonstans .
 
C Comfort Thomas skrev:
Panasonic har nog uppgifterna på kallt klimat på hemsidan någonstans .
Jag var på deras hemsida (svenska) och genererade denna etikett... Det vore märkligt, om än inte omöjligt, att de inte tar med de värdena i så fall. Jag har inte sökt runt på deras hemsida, utan bara gått till dessa pumpar/datablad.
Spelar kanske inte så stor roll för TS då Panasonicens värden vid kallare temp ligger likartat med de andra två.

Det är dock intressant att se att SCOP för vår kallare zon ligger på beskedliga ca 2 för normala vintertemperaturer. Vilket också förklarar varför man i optimala fall kommer upp i 50% besparing mot direktel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.