Kanske är där något fel på styrningen i aggregatet. Tydligen kan det växla mellan 3 och 6 kW. Misstänker att det är svårt att hitta firmor som gärna grottar sig ner i detta system. De vill hellre sälja ngt nytt.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Annemi och 1 till
  • Laddar…
R
Ett tips är att kolla om ventilationsrören är isolerade. Både jag och grannen som har borohus -87 hade inte det.
Vissa rör låg långt nere i lösullen, vissa strax under 10cm lösull.
Då förlorar du massor med värme då den hinner kylas ner innan den nått längst bort.
Vi har förvisso en ”nyare” modell på luftvärnen samt 140kvm, öppen planlösning.
Satte in luftvärmepump och den funkar kanon, sänkte räkningarna bra samt varmare inne.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Tack Alla ni som har tagit er tid att svara!
Jag har fått lite mer på fötterna så vi kan svara och fråga ventilationsteknikern. Har känt oss ganska borta när han börjar förklara det ena och det andra med flöde hit och flöde dit... ! Och sen undrar man, ”vad var det han sa”?
Bara nicka och hålla med!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar också att styrningen eller en av elslingorna på värmeaggregatet har gått sönder.

Kanske är det enklast att ta hem en servicetekniker om du inte vill felsöka själv. Men detta forum och tålamod går det nog att felsöka förvisso.

Google ger serviceföretag:

T ex i Stockholm:
[länk]
[länk]

Trollhättan:
[länk]
Tack! Alltså vi bor i Fränsta, Ånge kommun! Det finns inte så många servicetekniker här!
 
R RalleB skrev:
Ett tips är att kolla om ventilationsrören är isolerade. Både jag och grannen som har borohus -87 hade inte det.
Vissa rör låg långt nere i lösullen, vissa strax under 10cm lösull.
Då förlorar du massor med värme då den hinner kylas ner innan den nått längst bort.
Vi har förvisso en ”nyare” modell på luftvärnen samt 140kvm, öppen planlösning.
Satte in luftvärmepump och den funkar kanon, sänkte räkningarna bra samt varmare inne.
Vet att dom inte är isolerade men de ligger rätt långt ner i lösullen.
 
R
Har du kollat alla rören? För som sagt så låg många långt ner men långt ifrån alla:rolleyes:
 
Vill man själv kolla att värmepaketet drar korrekt effekt (3/6 kW) så kan man skaffa en trådlös energidisplay och hänga på husets elmätare. Det bör då vara möjligt att se hur värmesystemet arbetar och avgöra om den drar effekt och styr sitt värmepaket på korrekt sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju också lätt kolla att värmeaggregatet ACJ fungerar:

1. Vrid ned värmeregulatorn som styr rumstemperaturen på luftvärmeenheten ACJ helt. Vänta 15 min.

2. Vrid upp värmeregulatorn på max värme.

3. Lyssna vid ACJ. Nu ska fläkten i värmepaketet öka i hastighet. Gör den det? Om inte så är det ett fel.

4. Vänta 5-10 min. Kommer det ut mycket varm luft i alla tilluftdonen i rummen? Om inte så är detta ett fel.

5. Öppna den lilla luckan på ACJ (Till höger på bild):
Schematisk illustration av en luftvärmeenhet ACJ med öppen lucka som avslöjar kontrollpanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla att båda värmespiralerna är varma. Om inte är heta så är detta ett fel.

Hittar du inget fel så är allt bra.

Har ni bytt filter i enheten så att detta inte sänker luftgenomströmningen? Det bör göras kanske en gång i månaden under vintern i ett normaldammigt hem.
 
Min gissning är att det är något problem med styrningen till luftvärmeaggregatet. Ni får inte efterfrågad effekt vilket gör att tempen inte kan hållas. Det finns tråd här på byggahus där en medlem byggt en ny styrning (imget för en nybörjare). Det kan också vara att en av elslingorna är trasig (eller en säkring som gått?). Eventuellt kommer inte fläkten upp i rätt flöde vilket också kan ge lägre temperatur.

Att sista rummet blir svalare kan bero på att det är inlaggt nya högre golv i huset som gör att det blir för mycket motstånd, de är för liten springa under dörren i det rummet så luften (värmen) går ut i de andra rummen istället.

Att flytta upp luftintaget för återluften tror jag inte på. Det kan troligen ge kalla golv då den varma luften inte tvingas ner och även kallare inne då termostaten för luftvärmen normalt är kopplad på återluften.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan ju också lätt kolla att värmeaggregatet ACJ fungerar:

1. Vrid ned värmeregulatorn som styr rumstemperaturen på luftvärmeenheten ACJ helt. Vänta 15 min.

2. Vrid upp värmeregulatorn på max värme.

3. Lyssna vid ACJ. Nu ska fläkten i värmepaketet öka i hastighet. Gör den det? Om inte så är det ett fel.

4. Vänta 5-10 min. Kommer det ut mycket varm luft i alla tilluftdonen i rummen? Om inte så är detta ett fel.

5. Öppna den lilla luckan på ACJ (Till höger på bild):
[bild]
Kolla att båda värmespiralerna är varma. Om inte är heta så är detta ett fel.

Hittar du inget fel så är allt bra.

Har ni bytt filter i enheten så att detta inte sänker luftgenomströmningen? Det bör göras kanske en gång i månaden under vintern i ett normaldammigt hem.
Tack! Det ska vi prova! Ja, vi har bytt filter ca 1 ggr/månad. Slingorna är verkar varma.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S spendera skrev:
Min gissning är att det är något problem med styrningen till luftvärmeaggregatet. Ni får inte efterfrågad effekt vilket gör att tempen inte kan hållas. Det finns tråd här på byggahus där en medlem byggt en ny styrning (imget för en nybörjare). Det kan också vara att en av elslingorna är trasig (eller en säkring som gått?). Eventuellt kommer inte fläkten upp i rätt flöde vilket också kan ge lägre temperatur.

Att sista rummet blir svalare kan bero på att det är inlaggt nya högre golv i huset som gör att det blir för mycket motstånd, de är för liten springa under dörren i det rummet så luften (värmen) går ut i de andra rummen istället.

Att flytta upp luftintaget för återluften tror jag inte på. Det kan troligen ge kalla golv då den varma luften inte tvingas ner och även kallare inne då termostaten för luftvärmen normalt är kopplad på återluften.
Tack för svar! Det där med golv stämmer. Vi har renoverat huset under de 5 år som vi bott i huset och lagt in nya golv i alla rummen. Så ja, det är väldigt lite utrymme mellan tröskel och dörr. Ska försöka åtgärda det med någon slags ventil nertill på dörren.
Men det är kallare även om dörren är öppen, så det kanske är både det och fel på styrning. Ska ta hit nån som kan sånt! Vi är helt borta vad gäller sånt!
Kommer inte att flytta luftintaget, tack vare er i detta forum. Där sparar vi in några tusen! Tack!
 
Hej!

Jag har fått mycket bra hjälp från forumet och känner att jag gärna vill ge tillbaka :)

Ni har redan fått bra svar i tråden men delar med mig av egna erfarenheter då jag sitter på samma lösning och har därför grottat ner mig i hur det hänger ihop. Har även jag en kamin som dock mest används för trivseleldning.

Efter grottande bestämde jag mig för att komplettera med en luft-luftvärmepump till slut.

Det du har är enkelt uttryckt en kombinerad mekanisk till- och från luft med luftburen direktverkande eluppvärmning. Krasst sagt inget annat än en stor dum brödrost som går på direktel och som värmer upp ventilationsluften.

I) Det du har i köket är en Minimaster (ACC/ACF) som är ett FTX aggregat (mekanisk till- och frånluft med värmeåtervinning). Här har du en förvärmare på 1kW

II) Det du har i tvättstugan är själva värmeaggregatet (ACJ). Finns i eldriven form med 3kW eller 6kW. Finns även varianter med vattenbatterier men utifrån din beskrivning utesluter jag detta.

III) Gallret är till för cirkulationsluften

Vad som händer i praktiken är:
1) Luft utifrån kommer in till FTX (I).

2) Denna luft värms upp av frånluften från huset, oftast tvättstuga, badrum, toalett samt köksfläkten.

3) Den nu något uppvärmda luften kommer in till värmeaggregatet (II)

4) Denna luften blandas nu med cirkulationsluften från III

5) Om du (som det verkar) har temperaturgivaren i ACJ så känner givaren av om luften (föruppvärmd från FTX+återcirkulerad från gallret) är lika med eller varmare än den inställda börtemperaturen

6) Om tillräckligt varm skickas den bara vidare ut

7) Om för kall sätts värmespiralerna igång och värmer luften som skickas ut. Ingen mer intelligens än på eller av på slingorna (brödrost) Riktvärdet på utluftens temperatur direkt från ACJn vid uppvärmning är på ca 50 grader.

Det jag gjorde var som någon annan föreslog, installerade en luft-luftvärmepump. Jag vred då ner börtempen till att motsvara ca 19 grader på ACJ. Det gör att min primära värmekälla nu är luft-luftvärmepumpen och bahco systemet står för värmeåtervinning samt ventilation. Dessutom är det en backupvärme (inställd på ca 19) ifall det blir för kallt luft-luftvärmepumpen att mäkta med.

Lösningen utnyttjar också cirkulationsluften (luftflödet från luft-luftvärmepumpen når gallret).

Ska ni investera och lägga pengar på det här skulle jag rekommendera att göra något enligt ovan. Nuvarande system är som sagt bara direktverkande el med COP värde 1: 1kW in, 1kW ut. En luftvärmepump däremot kan ha COP på 5 dvs 1kW in, 5kW ut i värme. Och detta faktumet har gjort en stor skillnad på elförbrukningen! Dessutom är en positiv bieffekt att man även har en AC nu om det skulle bli standard med supervarma somrar framöver :)

Långt svar, hoppas det hjälper er.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan Karlsson5026
  • Laddar…
Tack för ditt utförliga svar! Väldigt bra beskrivet! Vi har pratat om att skaffa en luftvärmepump. Det blir nog nästa alternativet. Byta ut hela alltet blir för mycket pengar.
 
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
Mitt tips är att skaffa en luft/luft värmepump.
Har samma system som dig och har sänkt el räkningen helt otroligt sen jag skaffa värmepump!
Har hus på 129 kvm och inne temp på 22.5 - 23.5 grader. Enda som händer är om jag stänger nån dörr ibland då kommer de ju inte in nån värme där.
Elanvändning jämförelsegraf för januari, med en markant minskning från år 2019 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.