Även proffskedjor kan byta varumärken och utbud. Hur länge ska man kräva att en viss butik lagerhåller slitdelar till verktyget man har köpt?
 
Absolut, men de är oftast villiga att ta hem om de inte har hemma. I allafall så länge de saluför märket i fråga, men det är ju just den servicen som man får vara beredd att betala lite extra för.
 
Lite svårt att tycka synd om dig...
Det är ett ickeproblem.
Hellre kasta maskinen än att själv göra hål i pappret med motiveringen att du inte har tid?
Du hinner göra många hål i många papper på den tid det skulle ta dig att ta dig till Jula och byta maskinen.
Tycker faktiskt inte dom spottar i ansiktet på dig. Det är väl självklart att de både kan byta sortiment och att de vägrar låta dig byta en fungerande maskin under de här omständigheterna.

Beställ ett gäng papper på nätet så får du dem levererade hem, antagligen billigare än på Jula och du slipper slänga maskinen. Hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
MetteKson och 30 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt vad du är sur över. Produkter kommer och går och det är fullt naturligt att de inte fortsätter sälja tillbehör till dem i all evighet. När en produkt utgår så kommer det en ny och då behöver de ha platsen för tillbehören till den nya produkten. Sen kan man tycka att de borde ha en övergångsperiod, men oavsett hur lång den är skulle du en dag märka att tillbehören utgått när du åker dit och antagligen reagera på samma sätt. Sen kan det finnas många anledningar till att de inte kan ta in fler slippapper som Jula inte alltid kan styra över. Leverantören kanske har lagt ner tillverkningen av just den modellen, de kan ha strulat så mycket att det tillslut inte var hållbart, de kanske har produktionsstopp av någon anledning och massor med andra anledningar.

Var glad för att du kan köpa dem på annat håll istället. Jag köpte en bil där det visar sig att det är flera reservdelar som tillverkaren inte ens tillhandahåller om man inte köper ett komplett kit som kan kosta mer än 100 gånger så mycket bara för delarna och de har inga planer på att tillhandahålla dessa smådelar som reservdel. Ev så behövde jag en hane-hane-adapter för oljefiltret och hade det inte varit specialgäng på den hade den kostat 40-80 kr att köpa löst, men den finns inte som lös del utan då ska man köpa en ny komplett oljekylare för 7-8000 kr plus minst 3-5000 kr för jobbet.
Hade du varit i ett sånt läge hade jag absolut förstått att du hade blivit arg och besviken, men för att de slutar sälja papper med den hålbilden det förstår jag faktiskt inte. Hur lång tid kan det ta att göra en mall? 10 min? Du lär lägga mer tid än så på att vara arg och sur och skriva upprörda mail...
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Om hela världen känns som den kommer ner på en för 2000:- "förlust". Då är mitt råd att inte konsumera så mycket till att börja med utan att försöka lägga pengar på t.ex ett sparkontot. Har man pengar så brukar sådana små fädäser kunna gå en förbi.
För ordspråket "the less I give a fuck the happier I will be" stämmer.
Med välmening.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Jula tycker jag överlag är extremt snabba på att plocka bort produkter från sitt sortiment. Har flertalet gånger hittat produkter på deras sida jag velat köpa som inte går att få tag på varken i butik eller webshoppen.
Men de är fria att ha vilket sortiment de vill. Men som andra redan sagt går det få tag på slippapper på annat håll. Ibland säljer ju kedjor till och med en apparat utan att sälja tillhörande tillbehör, men det är ju ok det med.
 
Köpte nyligen samma maskin med vetskapen att papper till den inte skulle finnas kvar hos jula. Köpte 25p festool hos toolab och klippte till. Ett festool papper räcker lika länge som dom tre jag fick med från jula.

Så köp kvalitépapper och njut av en billig maskin. Hålbilden matchar inte men dammupptagningen är nära på perfekt.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Jag är mer besviken på att det inte kan vara någon form av standard på hålbilder och dylikt, varje tillverkare verkar ha en egen idé om hur alla tillbehör och annat ska se ut.
Jag drömmer om den dagen när alla tillverkare enas om en standard ex. samma batterier till alla maskiner, tänk va lätt det skulle vara.
Tyvärr är jag ingen sanndrömmare:)

Men det finns ju en liten början.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Jag är mer besviken på att det inte kan vara någon form av standard på hålbilder och dylikt, varje tillverkare verkar ha en egen idé om hur alla tillbehör och annat ska se ut.
Jag drömmer om den dagen när alla tillverkare enas om en standard ex. samma batterier till alla maskiner, tänk va lätt det skulle vara.
Tyvärr är jag ingen sanndrömmare:)

Men det finns ju en liten början.
Jag håller med. Skönt att i princip alla mobiltelefoner i alla fall har enats om en standard så nu får vi hoppas på att det kommer mer och mer på verktygssidan (y)

Brukar inte slipplattorna vara utbytbara? I så fall borde det gå att köpa en platta med en annan hålbild och montera fast
 
nikasp
Jag tycker också att man inte kan räkna med att en viss modell ska finnas hur länge som helst. Finns en orsak att köpa märkesprylar med tanke på det. Men nu var ju problemet inte så stort, antingen köpa färdiga papper eller borra. Kan ju inte ta många minuter.
 
A Nicke1234 skrev:
Hej,

Jag köpte en väggslip i April för 2000kr hos Jula (se länk nedan).
Sex-sju månader senare slutar de att sälja slippapper till maskinen, och idag har de tagit bort maskinen från sin hemsida efter att jag har varit i kontakt med dem.
Jag kommer få slänga maskinen för jag hittar inte slippapper till den. Visst man kan borra osv men jag har inte tid med det. Det finns samma storlerkar på slippapper men inte samma hålbild. Jag har frågat Jula om de kan köpa hem papper till mig eller om jag kan lämna in maskinen och byta till en av deras. Men de kommer bara med spydiga svar.

Jag förstår inte hur de kan bete sig så här illa. Jag har handlat för en förmögenhet hos dem under många år och sen spottar mig rakt i ansiktet. Är det något jag kan göra? Får ett företag göra så här?

Maskinen:
[länk]

Svar från Jula:

"Tack för ditt mejl,


Jag hoppas att du förstår att vi absolut inte kan göra ett återköp av det skälet eftersom det inte fungerar på sättet när produkten fungerar och är använd

Det är klart att du kan få tag på sliprondeller på marknaden med diameter 215 mm som passar till din tak/väggslip


Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen
Magnus
Jula Customer Service"
Köpte papper på Biltema som passar
 
  • Gilla
Neocortex
  • Laddar…
Jula har ju fantastisk kundtjänst i varuhusen, aldrig mött motstånd för att lämna tillbaka en produkt pga missnöje. Jula och Lidl gör det värt att testa billiga verktyg då de återköper utan frågor.
 
  • Gilla
Baeckman och 4 till
  • Laddar…
F faf skrev:
Jula har ju fantastisk kundtjänst i varuhusen, aldrig mött motstånd för att lämna tillbaka en produkt pga missnöje. Jula och Lidl gör det värt att testa billiga verktyg då de återköper utan frågor.
Ett av problemen med Jula är att de vill göra återköp på alla reklamationer...

Jag har vid två tillfällen reklamerat varor de haft på tillfällig partier, både gångerna har jag fått bråka mig blå för att få ersättningsprodukter i enlighet med KKL.
 
  • Gilla
Erixon71 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
H hjulia skrev:
Jag håller med. Skönt att i princip alla mobiltelefoner i alla fall har enats om en standard så nu får vi hoppas på att det kommer mer och mer på verktygssidan (y)

Brukar inte slipplattorna vara utbytbara? I så fall borde det gå att köpa en platta med en annan hålbild och montera fast
Just telefonen är ju ett bra exempel på att EU fungerar ibland.. Nu införs ju en politisk styrd Eustandard på mobiler just då tillverkarna inte kommit överens själva om vilken jäkla sladd man ska ladda telefonen med. Får väl hoppas att EU styr upp slipplattorna också så att inte festool kan komma med en ny hålbild var tredje år.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Köp på biltema. De har EXAKT samma modell. Där kan du även köpa ny sliprondell. Jag har gjort det.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.