harry73
Hur menar du att de buktar ner?
 
harry73 harry73 skrev:
Hur menar du att de buktar ner?
Att taket svajar misstänker jag, som om en takstol var förskjuten tex.
 
harry73 harry73 skrev:
Hur menar du att de buktar ner?
Att visst parti av takpannorna inte ligger jämt
 
harry73
Men det kan ju inte bero på takbytet om man nu inte bytte hela takkonstruktionen.
Jag uppfattar att man la nytt papp och nya pannor
 
X xLnT skrev:
Att taket svajar misstänker jag, som om en takstol var förskjuten tex.
Ja nått sånt, inget som märktes innan takbytet med de gamla pannorna
 
harry73 harry73 skrev:
Men det kan ju inte bero på takbytet om man nu inte bytte hela takkonstruktionen.
Jag uppfattar att man la nytt papp och nya pannor
Pannor, papp, bärläkt, ströläkt
 
harry73 harry73 skrev:
Men det kan ju inte bero på takbytet om man nu inte bytte hela takkonstruktionen.
Jag uppfattar att man la nytt papp och nya pannor
Det kan det ju (jag säger inte att det är så i detta fallet) om man har för långa avstånd mellan ströläkten, eller om ett bärläkt är knäckt mellan ströläkten osv.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Pannor, papp, bärläkt, ströläkt
Är det råspånten som buktar mellan takstolarna som orsakar fallet och strö- och bärläkt sviktar något pga. det? Möjligt att de skarvat en bärläkt just där? Hur ser det ut inifrån vinden?

Ser ut att starta 11 pannor in på 3:e raden så du kan ju lyfta på en panna och kika om du vill
 
Jag ska ringa de som la taket och be de komma o kolla på taket. Tills dess bestrider jag deras faktura.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bärläkten ska helt enkelt inte vara 25x25, tycker inte det ser ut som det på bild men svårt att avgöra, 25x36 eller 25x38 är vanligare dimensioner men det står i monteringsbeskrivningen vad minimun är.

Att skarvarna på bärläkten är frihängande är ett utmärkt sätt OM man sätter en extra kloss som förstärkning då man får en starkare skarv än ovanpå en tunn ströläkt och det kan ofta spara in jobb och spill.
Kan detta ha något med problemet o göra? Fel dimension på bärläkten?
 
Lite fler bilder, på dessa tycker jag det inte syns direkt. Syns mer när man tittar från andra sidan som jag tog bild på först

Tegelpannetak på ett hus vid skymningen, bild tagen från en vinkel där skadorna ej syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över ett hus med lutande tak där detaljer inte direkt syns, tagen i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takprofil på hus i skymning, knappt synliga detaljer, sedd från sidan under grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Undrar om det inte är gaveln som är hög ?
 
Företaget ska komma o kolla på taket på fredag
 
Stod det i offerten att dom skulle rikta läkten??
 
Mitt otränade amatöröga ser inget fel :D
Allt behöver väll inte vara på mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.