Hej,
Ponera att följande måste bytas ut under en 5 års period, villa, en och en halv plan 150 kvadratmeter. I vilken ordning hade ni valt att byta ut sakerna, och varför just den ordningen? :)

Luft/luft värmepump
Varmvattenberedare
Diskmaskin
Tvättmaskin
Torktumlare
Kyl
Frys
 
I den ordning saker och ting går sönder.

Sen kan det vara så att man köper ett hus och disk/kyl/frys osv känns ofräsht och man byter innan man flyttar in.
 
  • Gilla
lopec och 14 till
  • Laddar…
Beror på.
Ska du ta lån?
Vad är anledningen att det skall bytas ?
 
Byta I förebyggande syfte skulle jag inte göra alls. Går något sönder (och man av någon anledning inte kan/vill laga) byter man det då. Sen kan det så klart finnas anledningar att byta innan apparaters livslängd är ute. För mig handlar det om tex att man byter värmesystem eller bygger nytt kök. Men då kan man försöka sälja gamla grejerna på blocket eller lämna in det till någon second hand butik.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
I den ordning saker och ting går sönder.

Sen kan det vara så att man köper ett hus och disk/kyl/frys osv känns ofräsht och man byter innan man flyttar in.
Den egentliga anledningen är fräscha upp men framförallt få ner energiförbrukning. Grejerna i huset är +15år och jag tänker att det har hänt ganska mycket sen dess och att apparater mm är energisnålare nu, idag om man håller sig till A+. Själv har jag alltid ogillat att låta sakerna gå sönder helt, eftersom det blir semi panik när det händer och man måste hasta iväg ock köpa nytt. Med de sagt menar jag inte att man ska slänga allt i huset bara för att :)

Rkarlsson: det är inte planen, sköts löpande över en femårsperiod.
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Den egentliga anledningen är fräscha upp men framförallt få ner energiförbrukning. Grejerna i huset är +15år och jag tänker att det har hänt ganska mycket sen dess och att apparater mm är energisnålare nu, idag om man håller sig till A+. Själv har jag alltid ogillat att låta sakerna gå sönder helt, eftersom det blir semi panik när det händer och man måste hasta iväg ock köpa nytt. Med de sagt menar jag inte att man ska slänga allt i huset bara för att :)

Rkarlsson: det är inte planen, sköts löpande över en femårsperiod.
Då hade jag kollat över skicket på utrustningen. Kanske övervägt vilket som används mest av allt. Om möjligt försökt mäta förbrukningen, sen bytt efterhand det kommer kampanjer och köpt till lågt pris, aldrig köpt till fullpris.
Torktumlare hade vi men vi startade aldrig den så vi skänkte den, trots vi har en ettåring så har vi aldrig haft behov någonsin =) Som min far säger, de är en ren jävla energislukare utan nytta. När jag bodde hemma klippte han kabeln hehe.

Och funkar sakerna när du köper nytt så lägger du ut det på fb eller någon gratis annonsplats och säljer de för en femhundring eller skänker för folk kommer och hämtar det nästintill direkt.
Hann knappt gå en timme när torktumlaren lades ut, likadant med torkskåp och en gammal frysbox.
 
  • Gilla
Pilis och 4 till
  • Laddar…
Undrar när morsan ska byta sin frys, den är från 1958......
Protte
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Undrar när morsan ska byta sin frys, den är från 1958......
Protte
Har man haft den så länge så känns det svårt att räkna hem någon vinst i en ny dålig frys =)
 
Du gör ingen vinst i att byta något i förtid bara en stor förlust. Blir inte många kronor du sparar på en ny kyl exempelvis. Men om det varit mitt hus hade jag kollat på luft/luft pumpen. Hur gammal är den? Vad för COP ger den kontra en ny? Där kan du kanske spara några kronor eller i alla fall inte gå så mycket i förlust. Men det är också det ända.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Onödigt att fråga här!!!
Frugan pekar, och du får alltid sista ordet.
"Ja älskling"
 
  • Gilla
  • Haha
VidarH och 11 till
  • Laddar…
Obegripligt mycket ot på en enkel fråga, saken var ju den att du måste byta :)
Jag hade bytt i den här ordningen.

Varmvattenberedare
Kyl
Tvättmaskin
Frys
Luft/luft värmepump
Torktumlare
Diskmaskin
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
I den ordningen som de går sönder.

Men annars i rumsuppdelning.

Skall Ni renovera köket? - Byt då där..

Skall Ni renovera tvättstugan? - Byt då där...

Är luft/luft-värmepumpen gammal, så kan det finnas en besparing att göra där.

Hur gammal är varmvattenberedaren?..
Är den 15-20år gammal/ny, så ser en ny likadan ut - där har det i stort sett inte skett någon utveckling. Eventuellt kan elpatronen behöva bytas i den. Den sitter i botten bakom en lucka, kostar ca 1500:- om du gör det själv.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
I den ordningen som de går sönder.

Men annars i rumsuppdelning.

Skall Ni renovera köket? - Byt då där..

Skall Ni renovera tvättstugan? - Byt då där...

Är luft/luft-värmepumpen gammal, så kan det finnas en besparing att göra där.

Hur gammal är varmvattenberedaren?..
Är den 15-20år gammal/ny, så ser en ny likadan ut - där har det i stort sett inte skett någon utveckling. Eventuellt kan elpatronen behöva bytas i den. Den sitter i botten bakom en lucka, kostar ca 1500:- om du gör det själv.
Patronen är bytt på den beredaren vi har. Om man istället byter varmvattenberedaren med patron, till en beredaren med inbyggd värmepump, så borde väl det vara ganska stor skillnad på hur effektivt vattenuppvärmningen blir?
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
till en beredaren med inbyggd värmepump
Det var en fräck pryl. Var hittar man en sådan:thinking:
 
K kest skrev:
Det var en fräck pryl. Var hittar man en sådan:thinking:
Här: https://indol.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.