Hej,

Blev med pool. Modell, mycket äldre - typ en bland Sveriges första gjutna pooler enligt tidigare ägare. :)

Mått sisådär 5 X 10 meter och utan några som helst moderniteter.

Planen var att i år kosta på oss åtminstånde ett rejält tak, som man kan bada under. Det får gärna vara hur högt som helst - hade jag fått välja hade jag satt upp ett gigantiskt växthus runt om - men jag är inte gjord av pengar så det blir det inget av med... (Poolen ligger i en sluttning nedanför huset, så vi störs inte alls av den.)

Ok, går vilse fullkomligt i denna djungel. Hur har ni resonerat? Vilka firmor är mer seriösa än andra, vilka bör man undvika? Går det att hitta något som är någorlunda i kvalitet, men inte ap-dyrt?

Jag är tacksam för alla råd och tips!!
 
På Ebay kan du hitta växthus i den storleken för under 20 000:-
 
  • Gilla
Kuben1
  • Laddar…
det är nog bra om du kan lägga en ungefärlig budget. jag bor lite längre söderut så annat utbud men kör helt klart på kvalitet. min betong pool blir 10 år i sommar och duken i är som ny fortfarande tack vare det skjutbara taket. jag har cca 100-120 cm fri höjd från vattenytan till taket, så funkar kanon att bada, simma leka under. dock ingen plats att sitta under på land som många har med de större.
när jag valde gick jag på bästa märket, men inte deras dyraste profil. då gick priset ner rejält jämfört med väldigt låga modeller med snyggaste profilen. kostar väl ca 60-70 tusen för 5x10. Vi kombinerade taket med toppen i dubbel isolerad som håller värmen bättre med enkelt runt om så man ser ut ok. (annars blir det dimmigt) nöjd med den kompromissen. har nästan noll behov av extra värme med, tack vare att solen värmer den under taket. endast väldigt tidigt och sent som jag värmer lite
 
  • Gilla
Kuben1
  • Laddar…
....ja men hur kul är det att bada i ett växthus när solen skiner?

@Kuben1 det billigaste fungerande alternativen är taken du köper i byggsats och monterar själv. Tex så säljer Lars sådana tak här:

https://www.bumerangpooltak.se/

Skjutbara tak, aluprofiler och kanalplast. Inte snyggt men väldigt praktiskt och ger utmärkt driftsekonomi.

Jag har inte koll på priser idag, men jag gissar att ett 5x10 tak närmar sig 100k. Köper du ett färdigmonterat premiumtak typ Termatec kan du nog dubbla det priset, minst. Sagt med reservation för att jag inte är uppdaterad på priserna.
 
  • Gilla
Michael Hübbert och 1 till
  • Laddar…
ligger poolen en bit från huset kan det nog vara skönt med en större så du kan byta om under den om planen är att nyttja höst och vår, då lär du använda den mer.
 
  • Gilla
Kuben1
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
det är nog bra om du kan lägga en ungefärlig budget. jag bor lite längre söderut så annat utbud men kör helt klart på kvalitet. min betong pool blir 10 år i sommar och duken i är som ny fortfarande tack vare det skjutbara taket. jag har cca 100-120 cm fri höjd från vattenytan till taket, så funkar kanon att bada, simma leka under. dock ingen plats att sitta under på land som många har med de större.
när jag valde gick jag på bästa märket, men inte deras dyraste profil. då gick priset ner rejält jämfört med väldigt låga modeller med snyggaste profilen. kostar väl ca 60-70 tusen för 5x10. Vi kombinerade taket med toppen i dubbel isolerad som håller värmen bättre med enkelt runt om så man ser ut ok. (annars blir det dimmigt) nöjd med den kompromissen. har nästan noll behov av extra värme med, tack vare att solen värmer den under taket. endast väldigt tidigt och sent som jag värmer lite
Nyfiken på hur varmt du har i poolen?

Byggde en 4 x 8 i somras med klart pooltak som blev klart efter säsongen.
 
jag brukar maxa på 32-33... men då är det inte skönt längre. då brukar vi öppna på natten så det sjunker lite. men jag bor i Tjeckien... så lite varmare här... men huvudsakligen vill jag bara säga att satsa på kvalitet.. från någon firma som varit med länge och vet vad som håller.
 
  • Gilla
Kuben1
  • Laddar…
@Peter_Bromma , kanske en dum fråga, men vilket är "det bästa märket"? (Jag har verkligen noll koll i området!) :)
 
K Kuben1 skrev:
@Peter_Bromma , kanske en dum fråga, men vilket är "det bästa märket"? (Jag har verkligen noll koll i området!) :)
alukov heter de jag har. ett tjeckiska märke.. kolla deras UK sida... https://www.alukov.co.uk
av de som är stora på marknaden ansågs de här som bäst när jag frågade runt då..men som sagt 10 år sen.
har du betong eller sten runt om poolen eller har du gräs eller trall där? Det kan påverka kostnaden med beroende på hur du ska skjuta bort den.. min går på räls... men finns även de med hjul på en sida. det är en djungel...
ps.. här finns inga dumma frågor..
 
  • Gilla
Kuben1
  • Laddar…
Då förstår jag värmen i poolen.
 
T Tiger79 skrev:
Då förstår jag värmen i poolen.
du får berätta hur det går för dig när du drar igång din sen. är det bara sol går det fort.
 
Ska återkomma med svar.

Värmde halva sommaren med luft vatten pump utan något poolskydd alls...
 
P Peter_Bromma skrev:
alukov heter de jag har. ett tjeckiska märke.. kolla deras UK sida... [länk]

Tack, det känner jag igen. Såg även att det tidigare fanns tidigare trådar med rekommendationer att köpa direkt från dem, då Svenska importörer tar en rejäl slant i mellanhand (vilket är helt naturligt förstås!), men att Tjeckiska leverantörer inte längre säljer till privatpersoner utan hänvisar till Thermia (tror jag det var).

Angående området runt om: Har gräslig betongplattor runt om nu, men planerar trall istället, och då mer i liv/samma nivå som/ med sargen. Tror att det skulle kunna funka.
 
ok. tänk bara på taket måste stå stabilt. jag har trall runt om, men byggde ut och gjöt mer betong runt poolen där takskyddet står, eller rälsen, så det ej sviktar det minsta. de menade på att det kunde låsa sig eller haka fast då.
 
  • Gilla
Kuben1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.