Någon som byggt ett dubbelgarage med lägenhet ovanför och vill dela med sig av ritningar?
 
  • Gilla
Too-Much
  • Laddar…
madde_r madelenrisberg skrev:
Någon som byggt ett dubbelgarage med lägenhet ovanför och vill dela med sig av ritningar?
Intressant jag håller på med ett liknande bygge. Vad har ni för mått att handskas med?
 
@madelenrisberg fick du tag på några ritningar? Ska precis skicka in ett bygglov på ett en-plansvilla och tänkte också inreda ett garage med lägenhet!
 
T Tokerydan skrev:
Intressant jag håller på med ett liknande bygge. Vad har ni för mått att handskas med?
Vi har inte bestämt något exakt än men kanske 9-10 m långt (med inkörning från långsidan) och kanske 6-7 m djupt.
 
P Panelmannen skrev:
@madelenrisberg fick du tag på några ritningar? Ska precis skicka in ett bygglov på ett en-plansvilla och tänkte också inreda ett garage med lägenhet!
Nej inte fått tag på något än men har gjort någon variant på någon garage-sida. Får inga bra ritningar på loftet bara tyvärr.
 
Jag är precis på gång att söka bygglov på ett dubbelgarage med övervåning. Arkitektoniska ritningar av fyra fasader för ett planerat dubbelgarage med övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar av ett dubbelgarage med övervåning som visar planlösningar för både garage och loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett dubbelgarage med övervåning som visar mått och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MossM och 9 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Jag är precis på gång att söka bygglov på ett dubbelgarage med övervåning. [bild] [bild] [bild]
Ser ut att bli riktigt bra det där. Men nu måste du väl göra en energideklaration för garaget, när det är inritat en lägenhet?
Jag har det bara inritat som ett förråd i dagsläget. Så sa vi att det skulle vara runt 10c därinne. Hur gör du med brandsäkerheten?
Mvh
 
Handläggaren på bygglovsavdelningen som jag pratade med senast kring en energideklaration var inte säker om det skulle krävas, men när jag själv försökt kolla upp det så är min tolkning att det krävs. Lägenheten på övervåningen är en egen brandcell så jag kommer att ha dubbelgips i taket på garaget. Garaget kommer att stå 5 meter från huset och då ska det räcka med att en vägg håller brandklass EI 30
 
M mr_bygg skrev:
Jag är precis på gång att söka bygglov på ett dubbelgarage med övervåning. [bild] [bild] [bild]
Wow, stort tack för att du delar med dig, det här hjälper oss att få en uppfattning om vad man får för utrymme där uppe. Ungefär de mått vi tänker oss också, perfa!
 
M mr_bygg skrev:
Jag är precis på gång att söka bygglov på ett dubbelgarage med övervåning. [bild] [bild] [bild]
tänk på att du antagligen behöver ha brandklassade fönster och dörrar om enda utrymningsvägar från lägenheten går där utanför. Samt brandklassade fönster ovanför garageportarna om inte avståndet är tillräckligt (har inte måttet i huvudet).
 
  • Gilla
Svago
  • Laddar…
Min man är brandinspektör så om det är något ni vill ha något utlåtande/tips/råd om så kan jag höra med honom. :)
 
  • Gilla
j_cambro
  • Laddar…
windestal
M mr_bygg skrev:
Jag är precis på gång att söka bygglov på ett dubbelgarage med övervåning. [bild] [bild] [bild]
Vad är budgeten i runda slängar för detta bygge (inklusive "allt")? Och vad har/ska du ta in folk att göra och vad gör ni själva? Det ser väldigt trevligt ut!
 
I icho skrev:
tänk på att du antagligen behöver ha brandklassade fönster och dörrar om enda utrymningsvägar från lägenheten går där utanför. Samt brandklassade fönster ovanför garageportarna om inte avståndet är tillräckligt (har inte måttet i huvudet).
Jag kommer att ha minst 5 meter mellan bostadshuset och garaget och min tolkning av reglerna är att en vägg behöver uppfylla EI 30 och det är OK med en oklassad dörr och upp till 4 kvm oklassade fönster vilket vi håller oss inom. Min tolkning är att garageväggens konstruktion som vi har uppfyller EI 30 så vi behöver inte göra några anpassningar på grund av reglerna.

Avståndet till fönstret på övervåningen från bostadshuset är > 8 meter och fönstret på övervåningen är öppningsbart så det bör inte vara några problem med utrymningsvägar från ovanvåningen. Men det är inte helt enkelt att tolka reglerna kring brandskydd.
 
madde_r madelenrisberg skrev:
Min man är brandinspektör så om det är något ni vill ha något utlåtande/tips/råd om så kan jag höra med honom. :)
Ja, faktiskt. Just nu håller jag på och reder ut vilket brandskydd jag måste ha mellan botten och övervåningen. Handläggaren på bygglovsavdelningen var osäker så jag försökte få tag på någon på räddningstjänsten idag för att få klara besked men ingen fanns tillgänglig.

Jag kommer att ha dubbelgips i taket på bottenvåningen, men frågan är om jag också måste ha dubbelgips på väggarna på bottenvåningen. Konstruktionen på ytterväggen är panel, spikläkt, luftläkt, utegips, 170+45 mineralull, OSB, gips och frågan är om jag måste ha ytterligare en gipsskiva.
 
windestal windestal skrev:
Vad är budgeten i runda slängar för detta bygge (inklusive "allt")? Och vad har/ska du ta in folk att göra och vad gör ni själva? Det ser väldigt trevligt ut!
Budgeten ligger just nu på ca 1,3 miljoner och då är avgifter för bygglov, kontrollansvarig mm. inräknat. Garaget kommer att levereras som Prefab-element och jag köper montering + helt färdigt utvändigt. Jag kommer att ta in entreprenörer för grund, VVS, el och tätskikt/kakel i badrum men resten planerar jag att göra själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.