Staffans2000
N ninhuo skrev:
Så nu väntar vi tills deras jurist få tag på dem på något sätt så vi kanske kan få några pengar av dem.

vi har rättsskydds försäkring och det innebär att vi betalar 20% av jurist kostnaden. Vår jurist är uppe i 20 timmars arbete 1700kr per timma inkl moms så det blir 3.400 för oss i dags läge. Men även om vi ska betala 6-7000 till juristen och kanske fått igen 100K så har vi ändå gått plus. Får vi inte tillbaka pengar alls då har vi gått back med några tusen lappar och fått en enorm läxa.
Det verkar inte gå er väg precis!
Så hade det varit jag, skulle jag sagt till juristen att inte lägga alltför mycket tid/pengar på denna process. För det kan mycket väl sluta med betydligt mer än sju tusen i utgifter. För drar detta ut på tiden och accordsklockorna tickar på hos de båda lagvrängarna samtidigt som det går prestige i det -"oss skall de förgrymmad plattfötterna inte lura"! När dammet lagt sig, kan ni stå med en räkning värdig en deltagare i "lyxfällan"!
Så! Sensmoralen är, att ibland är det bättre att bita ihop och gå vidare, än att villt rusa fram mot kulsprutan med draget svärd, även om man vet att man har rätt!
Men men. Jag har haft fel förr!

Staffan
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det finns ju ett otal möjliga förklaringar till varför arvingarna inte vill vara med på uppgörelsen längre. Om jag förstod rätt så har ni inte någon signerad förlikning, utan mer någon form av "vi skall fundera på det"?

Det kan ju vara så att en av arvingarna har skött deras juristkontakt, den andra arvingen kanske inte alls var med på upplägget.

Eller så är det bara en förhalning, strula "tillräckligt så tröttnar dom".

Men jag tror fortfarande att du skall vara väldigt försiktig med att dra på advokatkostnader, sannolikheten att du skall få rätt i slutändan är låg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Är det 80 talet eller slutet av 90 talet det byggdes ut? Du skriver olika årtal nu?
 
N ninhuo skrev:
byggdes i slutet på 90-talet när huset byggdes ut. Det yrkar vi pengar för, det övriga står vi själva för
Läst tråden
Yttertak med fyllning med spån på det viset som ert brukar ofta vara värre, om det är någon tröst.

Källarväggar bör man förvänta sig vara ok. Att anta att någon medvetet gömt att väggen kalvar åratal före föräldrarna dör?
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är det 80 talet eller slutet av 90 talet det byggdes ut? Du skriver olika årtal nu?
jag kollade upp på kommunen när det anmält utbyggnaden och det var 1998, för att kommunen gjorde handikappanpassning.

Så säljarna av nån anledning ville inte ens berätta det.
 
K kest skrev:
Läst tråden
Yttertak med fyllning med spån på det viset som ert brukar ofta vara värre, om det är någon tröst.

Källarväggar bör man förvänta sig vara ok. Att anta att någon medvetet gömt att väggen kalvar åratal före föräldrarna dör?
Väggen var felbyggt, fanns ingen armeringsjärn i lammiblock eller skalblock och det var sonen till dödsboet som byggde det och inte en firma. Så ingen besiktade utbyggnaden som är i yrket. När det är -10/-15 ute så är det +5/7 grader inne i badrums hörn där vi duschar.
 
Hemmakatten
TS skriver att de betalar 20% av advokatkostnader, resten står försäkringsbolaget för. Det som tillkommer är självrisken som alltid betalas först. Den kan mycket väl vara 10-20kkr. Aldrig läst om nåt försäkringsbolag som inte har en självriskpremie.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
TS skriver att de betalar 20% av advokatkostnader, resten står försäkringsbolaget för. Det som tillkommer är självrisken som alltid betalas först. Den kan mycket väl vara 10-20kkr. Aldrig läst om nåt försäkringsbolag som inte har en självriskpremie.
så står det om självrisk i vårt försäkringsbolag när det gäller rättsskydd
 
  • Skärmdump som visar försäkringsvillkor för rättsskydd inklusive självrisk och ersättningsregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I, alla gamla hus, äldre än 30-40 år, finns det många "SURA ÄPPLEN", som man är tvungen att äta. Oavsett det är ett äldre par, ett dödsbo eller en efterlevande gammal änka/änkling som säljer, måste DU, se till dig själv, det är dina pengar som måste ut. Det går inte att bedriva välgörenhet i fastighetsaffärer. Efter ett samboförhållande i en bostadsrätt, där jag ägde en 1/3, blev jag "husvill" hösten 2011. Höst 2011, köpte jag en byggarbetsbod som jag fick placera på bakgården vid en tidigare arbetsplats. Varken vatten eller avlopp, men nycklar till företaget. Februari 2012, hittade jag en gammal "kåk" på Hemnet, den hade varit ute ca. 2 år, kontaktade mäklare och var på visning i slutet på febr. bjöd 20000 under utropspriset 250000. "Nobben" både från säljare, mäklare och mig. Vid mitten av juni, såg jag att kåken fortfarande var ute, ringde mäklare, bjöd 160000 t. Alltså 90000 t, under redan lågt utropspris. Mäklarens svar blev; det tar han aldrig. Mitt svar; du är skyldig att meddela säljaren, dessutom ska du meddela säljaren att jag kommer att godkänna alla friskrivningsklausuler. Säljaren fick tydligen "kalla fötter", när mäklaren meddelat detta. Köpet är klart sedan 8-år, jag är nöjd, efter att jag "pratat ner taxeringsvärdet" till 0- kr för kåken, med Skattemyndigheten. Själva marktaxeringen kommer jag inte undan.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
I, alla gamla hus, äldre än 30-40 år, finns det många "SURA ÄPPLEN", som man är tvungen att äta.
Just den här delen av byggnaden var 20 år och uppenbart felbyggd.


V vedklyv skrev:
Det går inte att bedriva välgörenhet i fastighetsaffärer.
Man ska inte heller vara oärlig.
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Man ska inte heller vara oärlig.
Det skall man inte! Men om man inte utgår ifrån att säljaren försöker blåsa skjortan av dig, ligger du pyrt till!
Ärlighet är en dygd. Men utgå inte från det när det gäller affärer.
 
useless useless skrev:
Just den här delen av byggnaden var 20 år och uppenbart felbyggd.




Man ska inte heller vara oärlig.
tydligen har huset dugit att bo i under alla dessa år innan denna köpare köpte det. Som agt, dög åt andra, duger åt honom. De vill bara fiska pengar
 
V vedklyv skrev:
I, alla gamla hus, äldre än 30-40 år, finns det många "SURA ÄPPLEN", som man är tvungen att äta. Oavsett det är ett äldre par, ett dödsbo eller en efterlevande gammal änka/änkling som säljer, måste DU, se till dig själv, det är dina pengar som måste ut. Det går inte att bedriva välgörenhet i fastighetsaffärer. Efter ett samboförhållande i en bostadsrätt, där jag ägde en 1/3, blev jag "husvill" hösten 2011. Höst 2011, köpte jag en byggarbetsbod som jag fick placera på bakgården vid en tidigare arbetsplats. Varken vatten eller avlopp, men nycklar till företaget. Februari 2012, hittade jag en gammal "kåk" på Hemnet, den hade varit ute ca. 2 år, kontaktade mäklare och var på visning i slutet på febr. bjöd 20000 under utropspriset 250000. "Nobben" både från säljare, mäklare och mig. Vid mitten av juni, såg jag att kåken fortfarande var ute, ringde mäklare, bjöd 160000 t. Alltså 90000 t, under redan lågt utropspris. Mäklarens svar blev; det tar han aldrig. Mitt svar; du är skyldig att meddela säljaren, dessutom ska du meddela säljaren att jag kommer att godkänna alla friskrivningsklausuler. Säljaren fick tydligen "kalla fötter", när mäklaren meddelat detta. Köpet är klart sedan 8-år, jag är nöjd, efter att jag "pratat ner taxeringsvärdet" till 0- kr för kåken, med Skattemyndigheten. Själva marktaxeringen kommer jag inte undan.
det handlar om den delen som byggdes ut för 20 år sedan. Skulle du tycka att det är helt ok att en källarvägg som ramlar in i ditt hus, du kontaktar säljaren o han säger, faaan glömde att berätta att väggen/grunden var sprucken och redan ramlat in en gång tidigare men jag fixade det och lyfte upp och sålde till er. Nä men visst ska jag som köpare och en tjej, svälja allt som karlar säger och hålla tyst.
 
I ItWasntMe skrev:
tydligen har huset dugit att bo i under alla dessa år innan denna köpare köpte det. Som agt, dög åt andra, duger åt honom. De vill bara fiska pengar
kanske men tyvärr kan jag inte fråga tanten som bodde här i huset sista åren.... hon kanske frös också men har inte vågat säga något och bara bet ihop.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det skall man inte! Men om man inte utgår ifrån att säljaren försöker blåsa skjortan av dig, ligger du pyrt till!
Ärlighet är en dygd. Men utgå inte från det när det gäller affärer.
affärer kan vara smutsiga och tyvärr åkte vi dit och de fick pengar och undanhöll mycket information.
 
  • Gilla
Ekonomen2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.