galento
Då får vi hoppas på en explosiv ökning av vargstammen ;D
 
Totte_S skrev:
Är det ingen som testat trådstaket?
Spänna upp en eller ett par trådar runt trädgården, som ett budgetstaket, och hänga lite flärpor i trådarna så att de syns.
Mina föräldrar har för några år sedan satt upp trådstaket som komplement till häckarna som är alldeles för låga och glesa. Staketet består av smala staketpinnar av lagom höjd (olika på olika sidor, då de har lite nivåskillnader mot grannarnas tomter) med ståltrådar spännda ungefär var 20:e cm på höjden. Inga "flärpar" behövdes i det här fallet. De satte även upp en hög grind mellan bilplatsen och resten av trädgården. Sedan dess har de inte haft ett enda rådjur på tomten, och för ett par år sedan kunde de njuta av tulpaner för första gången :) Grinden var dock nödvändig, för om det fanns ett enda "hål" i staketet kom rådjuren in!

Det enda dom har haft besök av efter det var en förvirrad älg som rännde rakt igenom trådstaketet.

Så jag tror att stenmur + trådstaket kan bli en utmärkt kombination!
 
Eller varför inte ett  levande staket
tn_1112168417.jpg
Vi har det och den är snart 2 meter och eftersom det är växter behövs inte bygglov  ;D. Odjuren tar sig inte igenom och de hoppar inte heller. Regeln är 2m om man kan se igenom (då hopar de inte), är det helt tätt så räcker 170 högt.
 
Varg, Järv, Björn och Loo är synnerligen effektiva för att bekämpa rådjursstammen men om någon sådan råkar sätta sin fot söder om Dalälven blir den väl avlivad direkt....

I Norrland där vi har dessa djur har vi inga problem med rådjur...
 
Du, min vän.

Skicka ner ett gäng till oss. Har absolut inga problem med några djur.

Går säkert att få EU-bidrag för det också. 8)

Sen så verkar det väl mer som att djuren blir avlivade, av olika skäl och på olika sätt, uppe hos Er i Norrland... Från Schnöskootern och heliokoptern... ;)
 
Tyvärr ja.

Men nalle som bor här i skogen brevid har fått vara ifred hittills i alla fall

Var en varj som tassade förbi i närheten nyss men han lufsade tyvärr vidare

/en njurundabo som bosatte sig på landet för djuren. inte trots djuren
 
OLHA skrev:
Du, min vän.

Skicka ner ett gäng till oss. Har absolut inga problem med några djur.

Går säkert att få EU-bidrag för det också.  8)

Sen så verkar det väl mer som att djuren blir avlivade, av olika skäl och på olika sätt, uppe hos Er i Norrland... Från Schnöskootern och heliokoptern...  ;)
Ja visst är det märkligt att merparten av dom som vill ha rovdjur bor där det inte finns några ;)
DEt är ju lika märkligt att rovdjursmotståndarna bor där det faktiskt finns rovdjur...

Fundera lite över sambandet ::)

Läste häromdagen en berättelse från Ringvattnet där det varit sådan uppståndelse med varg inne i byn i vinter.
En morgon när Margareta (tror jag hon heter) skulle gå ut till ladugården stog vargen utanför ladugårdsdörren och nosade. Då vände Margareta och gick in i huset igen... Då gick vargen till dörren på bostadshuset och nosade :surprised:
När Margareta en stund senare åter gick ut hade vargen gått undan en liten, men inte längre än att han stog bakom en traktor och tittade på Margareta.

Skulle ni som gillar rovdjur kunna tänka er att bo på en sådan gård?
SKulle ni tordas låta barnen gå till skoskjutsen i mörker på morgonen ?
Skulle ni tordas ha hunden/katten ute ?


 
Många inlägg under denna rubriken. Man kan säga mycket fint om rådjur men visst är det surt när dom har dragit upp alla lökar ovanför backen.

Vi har provat med div saker, det sista är ett "klet" som heter RÅ-DÖR. Man smetar in en pinne och stoppar ner i marken. Behöver läggas på mera ca 1 g/vecka. Har fungerat än så länge. ;)
 
Ubbe skrev:
Skulle ni som gillar rovdjur kunna tänka er att bo på en sådan gård?
SKulle ni tordas låta barnen gå till skoskjutsen i mörker på morgonen ?
Skulle ni tordas ha hunden/katten ute ?
"Gillar rovdjur" skulle jag kanske inte säga att jag gör, men jag anser inte att de behöver straffas för sin blotta existens.

Jag skulle hellre hägna in min trädgård mot varg än mot rådjur. Hägna in måste man göra i alla fall, här i trakten.

Fler skolbarn attackeras av människor än av vargar. Härom dagen blev jag själv påhoppad av en skummis på stan, som förföljde mig en bit efter att jag nekade honom "ett par kronor till mat" utanför Systemet.

Jag vet inte hur förtjusta vargar är i att jaga hund eller katt, men jag skulle hellre ha dem dödade av varg än av trafik om jag kunde välja.

Anledningen till att jag bor i storstad är att det är här jobben finns för mig. Om jag lyckas skramla ihop lite pengar bor jag kanske ute i skogen med eget företag om tio år och lyssnar förhoppningsvis på vargarnas ylande snarare än på rådjurens knaprande på tulpanerna.
 
[Skulle ni som gillar rovdjur kunna tänka er att bo på en sådan gård?
SKulle ni tordas låta barnen gå till skoskjutsen i mörker på morgonen ?
Skulle ni tordas ha hunden/katten ute ?


[/quote]

som jag redan sagt en njurundabo som bosatte sig på landet för djuren. inte trots djuren.

Lo, björn och varg går det att begripa sig på till skillnad från knarkare alkolister och fotbollshuliganer. Och ja jag har stött på både björn och lo i skogen samt naturligtvis älg, rådjur och räv plus ett antal förvirade stadsbor med kommabort utrustning (gps och karta)
 
Mitt eget bästa tips i denna fråga. Läste på förpackningen och vet därför att jag har just varit och sprutat våra krokusar och tulpaner (som rådjur älskar denna tfödofattiga id på året) med en dos

Weibulls Gyllebo Plantskydd Pulver

uppblandat i vatten enligt föreskrift. Detta är det bästa medel jag funnit mot rådjur, har långtidsverkan, och är enkelt att spruta med enkel handpumpsbehållare. Dessutom drygt, en förpackning räcker flera år för oss (kör fortfarande med förra årets blandning i sprutan).

Tyvärr är det många lycksökare i denna bransch (vi har provat det mesta) men detta medel är outstanding åtminstone mot våra rådjur, som vi för övrigt tycker om (se mitt inlägg på annan tråd om rådjur)
 
Vargen bör skyddas till "varge" pris! Det är en hetsjakt på det få exemplar som finns kvar....det är skillnad på Rådjur och Varg tycker jag. Rådjur finns det ju en osannolik mängd av. Vargen skall vi vara rädd om.

Har själv klappat vargar och tigrar vid ett specialbesök på Kolmården, visst inte direkt blodtörstiga eller vilda men extremt fina djur....

När man läser om människor som lägger ut kött indränkt i glykol blir man förbannad. Det borde vara högre straff på jaktfridsbrott!
 
Om man bor "på landet" får man alltså leva med risken att bli attakerad av rovdjur och bor man i stan riskerar man att bli attakerad av fyllon och annat slödder.

För min del väljer jag att bo i skogen med allt vad det innebär ;) Har aldrig haft några problem med rovdjur men jag har full förståelse för männinskor som inte vill ha vargar i fårhagen eller björnar som rotar i soptunnan.

Däremot har jag ingen förståelse för myndigheternas sätt att "dalta" med rovdjuren (och fyllon) på ett sätt som verkar få kosta hur mycket som helst.

Hur kan man ekonomiskt motivera att 12 personer från länsstyrelsen + en helikoter med personal på trettondagen är sysselsatta med att skrämma en varg?
Jag lägger gärna mina skattekronor på något annat...
 
Om man bor "på landet" får man alltså leva med risken att bli attakerad av rovdjur och bor man i stan riskerar man att bli attakerad av fyllon och annat slödder.
Jo, det är ju en våldsamt massa barn som blir uppätna varje år av alla dom här rovdjuren som varg, björn, järv och lo. Vuxna som blir rivna och attackerade. Hade inte kunnat sova en blund om jag bott ovanför Karlstad....

Däremot kan ju alla Ni Norrlänningar försöka ta nerför avenyn i Göteborg en fredag kväll, eller Sergel i Sthlm, utan att bli "anfallna". Kan vara spännande ibland!

Det är tur att vi är sååå lyckligt lottade i storstäderna som slipper rovdjur......
 
Tror det skulle bli ganska livat om vild varg skulle äta upp lilla hunden "Fiffi" i Lidingö oxå ?
Undrar om man skulle försöka skrämma bort den vargen också med helikopter eller om man skulle använda andra metoder ?

Kan f.ö berätta att folk blir misshandlade och "nerslagna på stan" och våldtagna även i Norrland, ja det händer t.om. ute "på landet"

Det är väl inte många barn som behöver ta sig nerför avenyn eller över Sergels torg mitt i natten för att komma till/från skolbussen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.