A Arne999 skrev:
Det kanske går att kompromissa så det blir tillgängligt men ändå litet. Visst kan tråkiga saker hända så man hamnar i behov av rullstol etc etc men att bygga hela sitt hus baserat på detta tycker jag ändå är lite överdrivet, det borde vara mer upp till var och en. Om olyckan skulle vara framme så kan jag finna mig i att släppa mitt boende och skaffa nått mer anpassat. Det finns väl tillräckligt med tillgängliga boenden i samhället (som gissningsvis även bara ökar ). Däremot köper jag tillgänglighetskraven om man bygger "normalstort" då finns det inga skäl att ha smala dörröppningar eller en trång toalett/kök.
Med ditt resonemang hade det ju inte funnits några alternativ till dig om du behövde flytta eftersom du tycker det är upp till var och en att tillgänglighetsanpassa. Var glad att vi har ett sådant bra system.

Haka inte upp dig på det här med tillgänglighetskraven så mycket. Blir inte så överdrivet mycket dyrare. Det blir väl toan som blir det största gisslet. Kan även vara skönt om det händer något i livet att inte behöva flytta.
 
Claes Sörmland
Lustigt teoretisk diskussion det här med tillgänglighetsanpassning. Det finns alltså en enorm mängd med icke anpassade äldre lägenheter och småhus. Och massor av människor väljer att bo i dem och betalar mycket pengar för det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lustigt teoretisk diskussion det här med tillgänglighetsanpassning. Det finns alltså en enorm mängd med icke anpassade äldre lägenheter och småhus. Och massor av människor väljer att bo i dem och betalar mycket pengar för det.
Visst är det så... Mam kanske sla vara glad för att inte kommunen kräver att man ska anpassa huset till nya krav oavsett om du gör något eller ej...

Å andra sidan köper jag inte argumentet att gamla hus inte är anpassade...
Vi pratar om nybyggnation. Där kan de ställa krav. Kostnaden för anpassmingarna är försumbara i förhållande till vad hela huset kostar att bygga.

Sen tror jag att vissa är så negativa är för att de inte gillar när kommunen ställer krav.
Men varför bråkar ingen om de krav kommunen ställer när det gäller isolering och värmekälla. Vad är egentligen skillnaden? Kommunen bestämmer hur du ska bygga och det kan kosta mycket mer än anpassningarna för tillgänglighet
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lustigt teoretisk diskussion det här med tillgänglighetsanpassning.
Lustigt?
En vän till mig har fått en trapphiss installerad. Han bor i en hyreslägenhet på 2:a våningen,
ingen hiss.
Trapphissen kostade ca 150.000 kr. Det får vi andra skattebetalare glatt betala,
för räkningen gick till kommunen.
Varför husägaren, stor sådan, fick bygga tvåvåningshus med lägenheter på 2:a våningen utan hiss år 2014 förstår jag inte.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Claes Sörmland
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lustigt?
En vän till mig har fått en trapphiss installerad. Han bor i en hyreslägenhet på 2:a våningen,
ingen hiss.
Trapphissen kostade ca 150.000 kr. Det får vi andra skattebetalare glatt betala,
för räkningen gick till kommunen.
Varför husägaren, stor sådan, fick bygga tvåvåningshus med lägenheter på 2:a våningen utan hiss år 2014 förstår jag inte.
Det lustiga är att många skribenter låtsas som att din väns lägenhet inte ens existerar. Men det gör den alltså.

Kostnaden för den där trapphissen är annars inget du behöver fundera så mycket över. Vi har redan gått igenom den ringa totala kostnaden för denna typ av anpassningar och det rör sig om småpengar årligen, någon miljard i hela landet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggdjuret skrev:
Å andra sidan köper jag inte argumentet att gamla hus inte är anpassade...
Men likväl är det så.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
För flerbostadshus finns inte krav på hiss om det är färre än tre våningar, inredd vind ska i detta fall inräknas som våning. Fortfarand ska planlösningarna uppfylla tillgänlighetskraven och hiss ska enkelt kunna installeras. Så merkostnaden vid anpassning blir liten mot att en hel lägenhet och badrum ska byggas om.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lustigt?
En vän till mig har fått en trapphiss installerad. Han bor i en hyreslägenhet på 2:a våningen,
ingen hiss.
Trapphissen kostade ca 150.000 kr. Det får vi andra skattebetalare glatt betala,
för räkningen gick till kommunen.
Varför husägaren, stor sådan, fick bygga tvåvåningshus med lägenheter på 2:a våningen utan hiss år 2014 förstår jag inte.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Visst är det så... Mam kanske sla vara glad för att inte kommunen kräver att man ska anpassa huset till nya krav oavsett om du gör något eller ej...

Å andra sidan köper jag inte argumentet att gamla hus inte är anpassade...
Vi pratar om nybyggnation. Där kan de ställa krav. Kostnaden för anpassmingarna är försumbara i förhållande till vad hela huset kostar att bygga.

Sen tror jag att vissa är så negativa är för att de inte gillar när kommunen ställer krav.
Men varför bråkar ingen om de krav kommunen ställer när det gäller isolering och värmekälla. Vad är egentligen skillnaden? Kommunen bestämmer hur du ska bygga och det kan kosta mycket mer än anpassningarna för tillgänglighet
Det är inte direkt så att kommunen bestämmer, de ser till att Plan- och bygglagen och Boverkets byggregler efterföljs.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är inte direkt så att kommunen bestämmer, de ser till att Plan- och bygglagen och Boverkets byggregler efterföljs.
Det är väldigt sant...
Det är pbl som styr kommunen som tolkar...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men likväl är det så.
Ja?
Vad är egentligen poänger?
Med att ta upp att gamla hus?

Tycker väl själv att det inte går att jämföra. Eller vill du att man ska kräva det även på befintliga hus?

Att kräva det på nybyggen är en annan kostnad.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det lustiga är att många skribenter låtsas som att din väns lägenhet inte ens existerar. Men det gör den alltså.

Kostnaden för den där trapphissen är annars inget du behöver fundera så mycket över. Vi har redan gått igenom den ringa totala kostnaden för denna typ av anpassningar och det rör sig om småpengar årligen, någon miljard i hela landet.
En anpassning för en platformshiss är ganska små. Det handlar om se till att det finns plats för plattformen samt att det finns el framdragen. Det blir inga miljarder.
Ska vi skippa kravet på hiss efter våning 2? En hiss är inte gratis att bygga och tar upp stor plats i huset. Där har vi kostnader. Bra mycket större än att anpassa badrummen.

En liten tanke hur många skulle välja att flytta in i ett hus utan hiss? Om man har möjlighet att välja?
 
Claes Sörmland
B Byggdjuret skrev:
En anpassning för en platformshiss är ganska små. Det handlar om se till att det finns plats för plattformen samt att det finns el framdragen. Det blir inga miljarder.
Ska vi skippa kravet på hiss efter våning 2? En hiss är inte gratis att bygga och tar upp stor plats i huset. Där har vi kostnader. Bra mycket större än att anpassa badrummen.
Läs igen, du har missförstått vad som idag kostar en miljard årligen.

B Byggdjuret skrev:
hur många skulle välja att flytta in i ett hus utan hiss? Om man har möjlighet att välja?
Du bor ju i Stockholm. Ta en titt på Hemnet och se vad folk betalar för hissfria lägenheter innanför tullarna i gamla sekelskifteshus. Jämför med vad de betalar för lägenheterna med hiss i hus från 60-talet i samma läge.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs igen, du har missförstått vad som idag kostar en miljard årligen.



Du bor ju i Stockholm. Ta en titt på Hemnet och se vad folk betalar för hissfria lägenheter innanför tullarna i gamla sekelskifteshus. Jämför med vad de betalar för lägenheterna med hiss i hus från 60-talet i samma läge.
Jämför du ofta äpplen och päron? För det är vad det handlar om. Jag har inte granskat priserna så hårt måste jag erkänna.
Men just din jämförelse haltar betänkligt. Det är skillnad på ett hus från början av 1900 talet och ett hus från -60 talet. Jag skulle lockas mer av huset från 1900 talet.

Men för att göra ett mer korrekt tanke exempel.
Om du placerar 2 nybyggda hus som är väl jämförbara. både läge och hur lägenheternas standard och storlekar.
Båda på 6 våningar. bredvid varandra det ena huset har ingen hiss men det andra huset har. Vilket hus tror du får lägenheterna sålda i först? Tänk själv, vilket skulle du valt? Jag vet vad jag skulle valt. det med hiss.

Sen funderar jag på en annan sak alla klagar på pbl och anpassningarna. Men varför klagar ingen på att
pbl kräver hur dina väggar är isolerade och vad du har för värmekälla. Det är väl samma sak?
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.