S Stabbsson skrev:
ett extra rör nerifrån källaren och upp till varje konvektor?
Tänk på att det blir ganska stora mängder kondensvatten från varje konvektor så det behövs stt avlopp till varje.
 
Jäklar vad valet blir jobbigt nu, förstår verkligen att bergvärme är ju rolls royce av värmepumpar och har man ekonomin så är det kungen. Men nyligen köpt en kåk som låg näst intill på budget gränsen och 4 månader gamla tvillingar vill man bara göra de bästa för pengarna när man har andra renoveringar att göra!
 
Då kanske svarat helt enkelt är att vänta med det tills pengar finns. Dock är väl både L/V och bergvärme en sådan investering som förmodligen betalar sig själv i besparing relativt fort. Men det beror ju som sagt mycket på förutsättningarna.
 
Tomma slangar till en ev övervåning lär inte kosta mer än några dagars blöjor.
Annars har du fått ett kraftigt uppskruvat uppgift,
 
J Jensa86 skrev:
Då kanske svarat helt enkelt är att vänta med det tills pengar finns. Dock är väl både L/V och bergvärme en sådan investering som förmodligen betalar sig själv i besparing relativt fort. Men det beror ju som sagt mycket på förutsättningarna.
Pengarna finns, problemet är väl mer:
Bergvärme = Pengarna är slut helt + lån
Luft/vatten = Pengar finns kvar med ett litet lån och låg avbetalning.

Och har man annat o göra i huset så kanske det är gött med lite pengar över, men jag har alltid alla dörrar öppna för förslag och råd
 
K kest skrev:
Tomma slangar till en ev övervåning lär inte kosta mer än några dagars blöjor.
Annars har du fått ett kraftigt uppskruvat uppgift,
Antar att du menar avlopp till fläktkonvektor? För de andra meningen blev lite makes no sense för mig
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Antar att du menar avlopp till fläktkonvektor? För de andra meningen blev lite makes no sense för mig
Tomma slangar till golvvärme. Eller annat på andra våningen.
Har man en slits till källare eller pannrum kan man dra lite vad man vill. Annars gäller det att förbereda efter bästa förmåga. Avlopp?

Andra meningen Uppskruvat pris=tokHÖGT
 
K kest skrev:
Tomma slangar till golvvärme. Eller annat på andra våningen.
Har man en slits till källare eller pannrum kan man dra lite vad man vill. Annars gäller det att förbereda efter bästa förmåga. Avlopp?

Andra meningen Uppskruvat pris=tokHÖGT
Folk pratade om avlopp till fläktkonvektorer så därför jag trodde du menade samma sak, missförstånd!
 
Billigaste om man vill ha värme och kyla är luft/luft. 20t kr /styck man får många för pengarna som lv eller bv kostar

Ang frikylan. Som syns i schemat ovan är alltså kylan en helt egen krets som man lägger på rören som går ner i borrhålet. Så att ersätta befintliga radiatorer och köra kyla på det viset går inte.
 
H
S Stabbsson skrev:
Jäklar vad valet blir jobbigt nu, förstår verkligen att bergvärme är ju rolls royce av värmepumpar och har man ekonomin så är det kungen. Men nyligen köpt en kåk som låg näst intill på budget gränsen och 4 månader gamla tvillingar vill man bara göra de bästa för pengarna när man har andra renoveringar att göra!
Kostnaden för att låna till bergvärme kontra Luft/vatten. Du får billigare månadskostnad med bergvärme när lån & elräkningen är betald. Dessutom håller en bergvärmepump längre än luft/vatten samt den dagen bergvärmepumpen går sönder så har du kvar borrhålet och behöver då bara köpa en ny bergvärmepump.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Men en varm vinter som denna så är nog luft-vatten både billigare i drift och inköp iallafall nere hos oss i kalmartrakten.

Lite partisk kanske men tänkte själv satsa på luft-vatten. Sett ur ekonomiskt perspektiv får man en vettig braskamin också för samma pengar som bergvärme och då kan man stödelda dom kallaste dagarna också om man vill.. Även luft-vatten pumpar kan göra kyla idag men hos oss får en luft-luft sköta den biten. Blir billigast så.
 
H H-Thomasson skrev:
Kostnaden för att låna till bergvärme kontra Luft/vatten. Du får billigare månadskostnad med bergvärme när lån & elräkningen är betald. Dessutom håller en bergvärmepump längre än luft/vatten samt den dagen bergvärmepumpen går sönder så har du kvar borrhålet och behöver då bara köpa en ny bergvärmepump.
När jag pratade med en representat från Nibe och gjorde deras egna besparingstest på nätet så fick jag upp att med min förbrukning och elpris så skulle jag spara 16765kr om året på en Bergvärme och 14954kr på en Luft/vatten, det är ju "bara" 1811 kr / år men visst jag kan köpa argumentet med att borrar man nu så behöver man inte ångra sig senare
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Men en varm vinter som denna så är nog luft-vatten både billigare i drift och inköp iallafall nere hos oss i kalmartrakten.

Lite partisk kanske men tänkte själv satsa på luft-vatten. Sett ur ekonomiskt perspektiv får man en vettig braskamin också för samma pengar som bergvärme och då kan man stödelda dom kallaste dagarna också om man vill.. Även luft-vatten pumpar kan göra kyla idag men hos oss får en luft-luft sköta den biten. Blir billigast så.
Hur fungerar kyla ifrån Luft/vatten? antar det är annorlunda än bergvärmen
 
  • Gilla
Chifen
  • Laddar…
Det finns några modeller som kan kyla. Dom gör det genom att reversera kylmediaflödet och kyla med kompressorn (precis som vid avfrostning, men man cirkulerar vattnet), så det är inte lika billigt som frikyla ur ett borrhål.

Precis som med frikyla behövs det dedikerade fläktkonvektorer och kondensisolerade rör.
 
Har luft/vatten och som med bergvärme är det är lite trögt vid snabba väderomslag mellan ca 7 0ch snabbt ner till minusgrader och har då en luft/luft som kompenserar om man vill samt att man har kyldriften sommartid.

Tror en luft/luft Blir billigare lösning för kyla om man har plats för utedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.