Här är slutet på filmen, det kom inte med. Råkade stänga av filmningen av misstag.
 
  • Gilla
Peter1986 och 2 till
  • Laddar…
Dränering av värmefördelning behöver man inte ha. Det är enligt säkervatten! Anledningen till att det är undantaget är pga begränsad mängd samt att du har indikering på nivån i systemet via pumpen.

Har du fått slutintyg på elen? Det krävde min kommun.

Har sotaren inspekterat imkanalen poch skrivit intyg på den?

Generellt var listan väldigt lång över dokument som jag var tvungen att ha, även relationsstämplade ritningar ville man ha så de kunde arkiveras hos kommunen.

Kemi/medicinskåp och kemiskåp i köket var andra saker jag fick klura lite på så det inte blev för stora ingrepp som inte gick ta bort. Löste båda med magnetlås som är osynliga på utsidan. Vi har lådor i anslutning till spisen så även där fick jag sätta lås så de inte går att använda som stege för barn.

Barnskydd på spisen och brandvarnare brukar vara andra saker de slår ner på.
 
Intressant att de gav er interemistiskt med så mycket kvar att göra! Vi var i ungefär det stadiet när vi hade första mötet och då tvärvägrade man att ge oss någon form av slutbesked.

Radonmätning behöver du väl också skicka in för att få slutbesked?
 
R Robert-san01 skrev:
Dränering av värmefördelning behöver man inte ha. Det är enligt säkervatten! Anledningen till att det är undantaget är pga begränsad mängd samt att du har indikering på nivån i systemet via pumpen.

Har du fått slutintyg på elen? Det krävde min kommun.

Har sotaren inspekterat imkanalen poch skrivit intyg på den?

Generellt var listan väldigt lång över dokument som jag var tvungen att ha, även relationsstämplade ritningar ville man ha så de kunde arkiveras hos kommunen.

Kemi/medicinskåp och kemiskåp i köket var andra saker jag fick klura lite på så det inte blev för stora ingrepp som inte gick ta bort. Löste båda med magnetlås som är osynliga på utsidan. Vi har lådor i anslutning till spisen så även där fick jag sätta lås så de inte går att använda som stege för barn.

Barnskydd på spisen och brandvarnare brukar vara andra saker de slår ner på.
Intressant, han var väldigt noga med att dränaget skulle finnas där, det fanns inga undantag.

Jag fick ett intyg från elektrikern om säker el, så det finns.

Sotaren besiktigar imkanalen idag i samband med att de fixar FTX och OVK.

Medicinskåp sa han inget om, utan det var just knivlådan som efterfrågades. Inget spisskydd krävdes, men larm med rökdetektorer fanns på plats.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Intressant att de gav er interemistiskt med så mycket kvar att göra! Vi var i ungefär det stadiet när vi hade första mötet och då tvärvägrade man att ge oss någon form av slutbesked.

Radonmätning behöver du väl också skicka in för att få slutbesked?
Vi har inte fått interemistiskt ännu, jag behövde åtgärda ventilation och dränage för att han skulle bevilja interemistiskt. Men förutsatt att jag skickar in det idag skulle jag få beslutet.
Det sades inte ett ljud om radonmätning. Däremot finns det med ”Skydd mot radon” i kontrollplanen under markläggning, så markentreprenören har ju indirekt säkrat mot radon i och med det. Det är nog därför man inte kräver någon mätning. Marken har även bedömts som ”lågradonmark” när tomten såldes (kommunal tomt).
 
Trevligt med film även om avslutningen blev lite knivig.
Jag har inte förstått innan hur rymligt hus du byggt, riktigt trevligt!

Radonmätning behövs väl bara på högriskmark?
 
  • Gilla
Anette7736 och 4 till
  • Laddar…
Vi hade en rätt lång diskussion om just detta med skavaller rör då jag har ett skåp utan närhet till avlopp så det skulle gå rakt ut på golvet. Det är tillåtet med dolda skarvar för värme, därav kan man härleda även fördelningsskåpen till samma undantag från dränerings/skvaller rör.
 
Vilket grymt bygge, sjukt snyggt hus (y)
Har precis scrollat igenom hela tråden och har lite funderingar som jag vill kolla med dig om.
650ton kross? Fick du klarhet i detta? Det motsvarar 40m långt dike som är 4m brett och 2,5m djupt. (Vi anlägger väg, därav reflektionen).
Har du någon bild på plåtarbetet i nock där två ränndalar möts? Skulle väldigt gärna vilja se hur det såg ut.
Sen såg det ut som om pannorna låg mot takfotsplåten, borde det inte ligga takpapp över plåten?

Jag håller på och plastar/glesar nu, beroende på att jag valt att distribuera elen från takdosorna vill jag ha lite djupare såna, men jag tycker plasten spänner ganska bra, hur gjorde du för att fästa takdosorna och vilka takdosor valde du?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Såhär ser den ”mystiske” mannen ut...
Har precis hittat denna tråd, och mig själv på bild... :) Sorry att jag var på din uppfart Leif. Åkte förbi några helger i hopp om att träffa byggaren. Ritade själv just då ett 40kvm dubbelgarage, och ditt är det ena jag hittat. Bygger nämligen själv på nya området och utgick från ditt mått när jag gjorde min ritning. (de var soligt men jag är lite frusen av mig...) Tittar säkert förbi igen någon dag för att få lite tips, kanske på bra övervakningssystem... Sorry för oron jag råkade skapa. :oops:
/Mikael
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
SkruvadVision och 19 till
  • Laddar…
Stort grattis till ett bygge och att ni nu är nått i mål. Kommer själv ihåg känslan och vet hur det känns (y)
 
X xLnT skrev:
Vilket grymt bygge, sjukt snyggt hus (y)
Har precis scrollat igenom hela tråden och har lite funderingar som jag vill kolla med dig om.
650ton kross? Fick du klarhet i detta? Det motsvarar 40m långt dike som är 4m brett och 2,5m djupt. (Vi anlägger väg, därav reflektionen).
Har du någon bild på plåtarbetet i nock där två ränndalar möts? Skulle väldigt gärna vilja se hur det såg ut.
Sen såg det ut som om pannorna låg mot takfotsplåten, borde det inte ligga takpapp över plåten?

Jag håller på och plastar/glesar nu, beroende på att jag valt att distribuera elen från takdosorna vill jag ha lite djupare såna, men jag tycker plasten spänner ganska bra, hur gjorde du för att fästa takdosorna och vilka takdosor valde du?

Tack!

Det är ett gissel med markarbetena då jag inte kan ett jota om det. Plattan på huvudhuset är 10x15 meter, så tillkommer garaget på 5x8. Jag vet att de fick gräva djupt pga ett gammalt krondike som gick rakt igenom tomten där plattan skulle vara.

Så om 650 ton kross motsvarar det du säger så låter det ju som en väldigt kraftig överdrift från min entreprenörs sida. Han är dock väldigt pålitlig, gör mycket jobb åt en jag känner så jag vill inte misstro honom. Dock har jag ju hela tiden haft svårt att förstå den höga kostnaden.

Jag ska kika om jag hittar några bilder, är inte helt orimligt. Takfotsplåten är skruvad ovanpå takpappen, det var så snickarna och plåtslagaren ville ha det så jag antar att det är rätt.

Gällande takdosorna valde jag den enligt bifogad bild. Jag den bara i sidan på glesen. Min gles var 28x79, så byggde ju gipsen 13, så jag hade 41 mm installationsutrymme under plast. Det finns djupare, men problemet är ju om de får plats. De är ju egentligen avsedda för dubbel eller trippelgips tror jag (de heter 26 respektive 39 mm)
Grön takdosa 13mm för infällning i gips med priser och knapp för att lägga till i varukorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
MCarls MCarls skrev:
Har precis hittat denna tråd, och mig själv på bild... :) Sorry att jag var på din uppfart Leif. Åkte förbi några helger i hopp om att träffa byggaren. Ritade själv just då ett 40kvm dubbelgarage, och ditt är det ena jag hittat. Bygger nämligen själv på nya området och utgick från ditt mått när jag gjorde min ritning. (de var soligt men jag är lite frusen av mig...) Tittar säkert förbi igen någon dag för att få lite tips, kanske på bra övervakningssystem... Sorry för oron jag råkade skapa. :oops:
/Mikael
Haha, vad lustigt att du hittade hit! Jag tyckte det var jättemysko med mössa och solglasögon när det inte ens var speciellt kallt ute... Med tanke på att det varit mycket inbrott i området också så ringde alla varningsklockor på samma gång. Synd att du inte träffade mig så kunde du ha fått tagit del av ritningarna.

Du är alltid välkommen, kul att träffa lite andra byggare. Bygger ni själva eller köper ni nyckelfärdigt?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Nu i veckan var en mäklare här och gjorde en efterlängtad värdering. Han var lite osäker pga att han aldrig hade värderat ett liknande hus, men efter diskussioner med de andra mäklarna på byrån så landade han på ett värde på 8,5 miljoner, vilket känns riktigt bra!

Efter rätt långdragna diskussioner med banken så fick jag ner räntan till 1,20 (rörlig), vilket jag är väldigt nöjd med. Hade 2,75 på byggkreditivet nu på slutet så det blev väldigt kostsamt när vi dessutom betalade ränta på vårt gamla hus samtidigt. Ska bli helt underbart att börja komma ner i mer vettiga månadsbetalningar...
 
  • Gilla
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Haha, vad lustigt att du hittade hit! Jag tyckte det var jättemysko med mössa och solglasögon när det inte ens var speciellt kallt ute... Med tanke på att det varit mycket inbrott i området också så ringde alla varningsklockor på samma gång. Synd att du inte träffade mig så kunde du ha fått tagit del av ritningarna.

Du är alltid välkommen, kul att träffa lite andra byggare. Bygger ni själva eller köper ni nyckelfärdigt?
Sitter med mössa på nu, inomhus... :)
Bygger på nya området närmare Stockfallet. Ser taket på ert imponerande hus från min nyfyllda tomt. Plattorna är gjutna och huset (brädhögen) levereras om två veckor. Men har dock inte din ork eller kunskap för att bygga själv så det fick bli nyckelfärdigt. Isolerar och gipsar garaget, det får räcka för mig. :)
 
MCarls MCarls skrev:
Sitter med mössa på nu, inomhus... :)
Bygger på nya området närmare Stockfallet. Ser taket på ert imponerande hus från min nyfyllda tomt. Plattorna är gjutna och huset (brädhögen) levereras om två veckor. Men har dock inte din ork eller kunskap för att bygga själv så det fick bli nyckelfärdigt. Isolerar och gipsar garaget, det får räcka för mig. :)
Jag har sett en färdiggjuten platta till vänster in på Hällmarksgatan, är det din? Jag såg när de gjorde gjutningen för nån vecka sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.