T Thomas_Blekinge skrev:
Då måste det vara något fel. Man ska inte behöva 60 grader vide detta väder.
Ja något är fel. Skall ta detta med röris nästa vecka och se vad han säger
 
Krokben
S Stabbsson skrev:
Ja något är fel. Skall ta detta med röris nästa vecka och se vad han säger
Kan ju vara en kontaktor som brunnit fast, ungefär som elpatronen har fastnat i ett effektsteg kan man säga. Är det så är det elektriker som gäller!
 
  • Gilla
Lindgrenoskar
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Kan ju vara en kontaktor som brunnit fast, ungefär som elpatronen har fastnat i ett effektsteg kan man säga. Är det så är det elektriker som gäller!
Då får man väl ringa en vän om man kan säga så :D
 
Krokben
S Stabbsson skrev:
Då får man väl ringa en vän om man kan säga så :D
Absolut! Så länge man vet vad man gör så ;) menade bara att det inte var något en röris pillar med!
 
Krokben Krokben skrev:
Är det så är det elektriker som gäller!
Förr på den tiden allt var bra! Dvs på T-Fordens tid.
Det ryktas om en gubbe som kollade tändningen hemmave. Om det bara ryckte till i armen upp till armbågen så fick tändningen går igenom. Om det slog ända till axeln, då var det bra.

Vi har alt blivit klenin´sar nufrörtin.
Testinstrument blaha skulle AG sagt
 
Då min luft/vatten-.värmepump gick sönder i november så stod jag i precis samma fråga precis. Skaffa ny L/V pump eller gå på bergvärme. Fick 3 offerter av varje och de var likt de indikationer du fått. L/V på 115-120k och bergvärme för 150-170k efter rot.

Jag valde bergvärme då det för mig är värt en hel del extra att inte ha någon klumpig ute-enhet som låter. Dessutom får man i princip gratis kyla på sommaren vilket blir mer och mer värt det i våra klimat. Sen är de fortfarande liiiite effektivare med, framför allt då på den tiden då man vill ha de effektiva dvs på vintern.

Ska förhoppningsvis få det installerat veckan som kommer så än så länge har jag dock ingen egen erfarenhet annat än att jag precis läst på allt jag kunnat...
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Då min luft/vatten-.värmepump gick sönder i november så stod jag i precis samma fråga precis. Skaffa ny L/V pump eller gå på bergvärme. Fick 3 offerter av varje och de var likt de indikationer du fått. L/V på 115-120k och bergvärme för 150-170k efter rot.

Jag valde bergvärme då det för mig är värt en hel del extra att inte ha någon klumpig ute-enhet som låter. Dessutom får man i princip gratis kyla på sommaren vilket blir mer och mer värt det i våra klimat. Sen är de fortfarande liiiite effektivare med, framför allt då på den tiden då man vill ha de effektiva dvs på vintern.

Ska förhoppningsvis få det installerat veckan som kommer så än så länge har jag dock ingen egen erfarenhet annat än att jag precis läst på allt jag kunnat...
För att få ut gratis kylan måste du väl byta alla/delvis radiatorerna till såna med fläkt?
 
Är nog lite mer pill med o få frikylan. Måste vara isolerade rör och fläktkovektorer med dränering osv.. Men absolut att det är möjligt och billigt i drift..
 
Kan förstå lockelsen med det lite billigare priset med luft vatten å bor man dessutom i södra delarna av landet så... men jag är ganska enkelspårig, kan man borra så sätt in bergvärme. Om vi som det pratas om att vi är på väg mot varmare klimat så är ju frikyla kanon å dessutom gratis förutom installationen. Lägger upp en bild på en installation
 
  • Schematisk bild av installation för bergvärmepump med frikyla och komponenter som fläktkonvektor och berg-jordkollektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Kan förstå lockelsen med det lite billigare priset med luft vatten å bor man dessutom i södra delarna av landet så... men jag är ganska enkelspårig, kan man borra så sätt in bergvärme. Om vi som det pratas om att vi är på väg mot varmare klimat så är ju frikyla kanon å dessutom gratis förutom installationen. Lägger upp en bild på en installation
Jag har ju FTX system som jag funderar på att sätta in kylbatteri, sen kanske de inte är lika bra som fläktkonvektor från en bergvärme men då ska man ju byta ut majoriteten av radiatorer och vad kostar ett sånt där?
 
Du byter inte ut några element för kylans skull. Man sätter in ett fläktkonvektor för kylan bara och det blir bäst kyleffekt från en sån
 
  • Gilla
Exelador
  • Laddar…
FTX med kyla ger inte mycket kyleffekt.

Nej du behöver inte byta ut radiatorerna. Du drar en separat kylkrets med fläktkonvektor. Typ takkasetter.
 
  • Gilla
Exelador
  • Laddar…
Man behöver ju inte sätta in kyla när man sätter in bergvärmen utan det kan man göra vid andra tillfällen. Kostnad varierar beroende på planlösning . Kan man förbereda vid andra renoveringar så kanske man kan kapa lite kostnader
 
V Vector skrev:
Du byter inte ut några element för kylans skull. Man sätter in ett fläktkonvektor för kylan bara och det blir bäst kyleffekt från en sån
Okej så bra! Men vad går en fläktkonvektor på? För jag antar att de behövs en i varje rum man vill ha kyla i. Och måste det då dras ett extra rör nerifrån källaren och upp till varje konvektor?
 
S Stabbsson skrev:
Okej så bra! Men vad går en fläktkonvektor på? För jag antar att de behövs en i varje rum man vill ha kyla i. Och måste det då dras ett extra rör nerifrån källaren och upp till varje konvektor?
Skulle gissa på 5/ 10 tusen beroende på modell och kw. Beroende på planlösning så brukar man sätta dom i anslutning till sovrum. Säg att du har ett allrum och tre sovrum på övervåning så kanske bästa placering för en stor konvektor är i allrum för att få bäst spridning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.