En stolplykta m/ä som stod 30-40 meter från kåken, och en gammal EKKL, bly-"lantbruks"-ledning som försvann ner i marken. Kan likagärna ha varit en järnkortis som pga något inte orkade lösa säkringen. En kompis som hyrde, jag var där för att fixa upp lite lampor och passade på att "sanera" lite...:rolleyes:
 
A
S sethakan skrev:
Då har du ingen kamin iallafall
nää
 
  • Gilla
sethakan
  • Laddar…
A
J jh8001 skrev:
Du har inte en tonåring som köpt massa grafikkort och börjat bryta kryptovaluta?
datorerna går året om ger lite på vintern och tar lite på sommaren definitivt den största förbrukaren i detta hushållet
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Luftvärmepump duger i garage. Här har vi ett typ- hus för smacka upp vatten radiatorer med bergvärme.
Skulle tom låna till det då pengar är typ gratis nu.
JA det är rätt betydligt högre komfort med vattenburen värme an luft dito
 
Hann inte med min agenda idag
Blev inhandlande utav tapet och färg då det måste bli färdigt i hallen hoppas på lite tester imorgon efter 2:a målningen
 
electroluxaren skrev:
jag kör auto på min luftvärmepump året runt 24/7 och märker inget negativt på min räkning.
Det klart att du inte märker nån skillnad om du alltid kör den på auto ?

När vi köpte detta huset (på vintern) stod LVP på "auto", det fungerade väl tills man eldade i kaminen och började fundera på varför LVP vrålade och insåg att den stod och kylde för fullt.. mindre bra, sen dess står den på "heat"..

Har man el-element på kan man ju få samma effekt.

För jämförelse så har jag f.ö 150kvm enplans boyta i ett hus från 1976helt uppvärmt med LVP (alla element avstängda) inställd på 21 grader samt vidbyggt garage/hobbylokal på 80kvm som är helt eluppvärmda, där står elementen dock inställda på ca 12-15 grader.

Det gav en förbrukning på 2370KWh december 2019, tror jag eldade i kaminen 4ggr då. Förbrukningen dec 2018 var liknande men något högre.

Sommarförbrukningen billigaste månaden (augusti) 1202KWh, tror LVP gick några timmar ca 3-4 kvällar (i kylläge).

Vidare är det mekanisk frånluft (nedställd på vintern), enskilt vatten så brunn och avloppspump drar lite, men det är nog ingen jättepost. .:D Dessutom forcerad avfuktning med hygrostat och sorptionsavfuktare i grund.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det här verkar inte funkar för TS - men bra som tips till er andra som tar över ett abonnemang: Jag kan se fem år bakåt när jag loggar in på "Mina sidor" hos elnätsbolaget, vilket är Ellevio i mitt fall.

Köpte huset 2018 och har skrivit ner historik från januari 2014. Nu, 2020, ser jag att jag kan gå tillbaka till januari 2016 som längst. Kul för oss som gillar siffror och statistik, och bra när man vill se vad tidigare ägare verkligen har haft för förbrukning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ser ni inte problemet?
Han har fyra ungar som använder duschen som en bastu.
Tacka fan för att elförbrukningen är käpprätt åt ...
 
  • Haha
  • Arg
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mja...en av 11-kilowattopparna låg ju klockan fem på morron...?
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Ser ni inte problemet?
Han har fyra ungar som använder duschen som en bastu.
Tacka fan för att elförbrukningen är käpprätt åt ...
Och dom duschar bara under den kalla årstiden då? Njaa, ditt resonemang håller inte! ;)
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Och dom duschar bara under den kalla årstiden då? Njaa, ditt resonemang håller inte! ;)
Visserligen kostar det bra mycket mindre att värma upp vattnet på sommaren än vintern. Kanske 10 graders skillnad på inkommande vatten?
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
Magnus E K
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Visserligen kostar det bra mycket mindre att värma upp vattnet på sommaren än vintern. Kanske 10 graders skillnad på inkommande vatten?
Det skulle i så fall ge en besparing på knappt 20 procent, men jag tror skillnaden är mindre och drunknar i att man duschar mer på sommaren när man utför mer arbete utomhus och blir svettig lättare. I och för sig skulle det vara enklare att klara sig helt utan varmvatten på sommaren (soldusch, naturbad, lättare att stå ut med att duscha kallt).
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Visserligen kostar det bra mycket mindre att värma upp vattnet på sommaren än vintern. Kanske 10 graders skillnad på inkommande vatten?
Nu tänkte du lite förhastat. Skulle vi ha 18 grader kallvatten på sommaren:thinking:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...en av 11-kilowattopparna låg ju klockan fem på morron...?
De kanske har en smyglångduschare i familjen,:p
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja har man inga krav på komfort och allt man investerar i huset måste ha pay off likt en företagsekonomi så är ju en luftvärmepump fantastisk. Det här forumet är ett bra bevis på det.

Nu vet jag inte om TS är en sådan person eller en lik oss andra som konsumerar bla komfort utan att behöva räkna hem allt på kortas tid.
Så stor skillnad tycker jag inte att det är så att det är värt 200k för att få bort en ful låda i ett rum som låter lite och blåser lite.

Den ger dessutom kyla på sommaren och det tycker jag är en betydligt större fördel än vad nackdelen är! Det är grymt skönt att ha 22 grader inomhus när det är tokvarmt ute.

/N
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.