Tjena forumet.

Jag har nu börjat att se över mitt värmesystem (olja med kombipanna med elpatron på 9 kw) som enbart körs på elpatron idag. Och har snöat in mig lite på antingen Bergvärme eller Luft-Vatten, har inte fått in någon offert ännu men skall ha in en från Nibe nästa vecka. Men efter telefon samtalet så frågade han t.o.m mig om jag inte hade tyckt att en Luft-Vatten hade passat bättre. Han säger att de har blivit mycket bättre på senare år och han sa att en modern Nibe bergvärmepump med 200m borrhål går på runt 160 lax och en Luft-Vatten går på ca 120. Och han menade på att besparingen är inte så stor skillnad. Om man vill lägga pengarna på annat dvs vilket vi vill göra då vi nyligen köpt kåken och har en del jobb framför oss.

Men vad har ni här på forumet för åsikter? Kom gärna med era synpunkter och om ni stod i samma val och varför ni gjorde just det valet.

Lite info om huset.

1 plans med källare på 100 + 100 kvm (källaren skall värmas upp också) huset är byggt 71 värms upp med radiatorer
FTX ventilation
3 glasfönster med U värde 1,2

Finns det något mera ni vill veta som underlättar bara fråga på!
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Nuvarande elförbrukning.
Värmekurva, vad matar du radiatorerna i förhållande till utetemp
Typ av radiatorsystem (högtemp/lågtemp)
 
  • Gilla
alkar0123
  • Laddar…
K kest skrev:
Nuvarande elförbrukning.
Värmekurva, vad matar du radiatorerna i förhållande till utetemp
Typ av radiatorsystem (högtemp/lågtemp)
25.000 kwh
Resterande kan jag dessvärre inte svara på då jag är nybörjare husägare och allt som hör till värmepumpar
 
Krokben
S Stabbsson skrev:
25.000 kwh
Resterande kan jag dessvärre inte svara på då jag är nybörjare husägare och allt som hör till värmepumpar
25.000 kWh/år totalt eller bara uppvärmning? Vart ligger huset? Framledningstemperaturen är viktig att veta då värmepumpar arbetar effektivast med låga temperaturer, klarar du dig på ca 55C då det är kallast så är värmepump bra. Behöver du 60-80C så får du mycket eltillskott vilket blir dyrt. Många äldre hus med gammal oljepanna hade små radiatorer och då behövde man högre framledning, något som inte är ett problem med olja. Alternativen du har om du har högtempererat system är att antingen byta ut radiatorerna vilket blir en yttligare kostnad, eller överväga Pellets istället för värmepump.

Jag har t ex ett 50tals hus med olja som ursprung, nu elpanna med separat VVB. Vi hade på tok för små radiatorer och dessutom ettrörsystem (en kombination som kräver VÄLDIGT hög framledning) så jag valde en Luft-luft värmepump av den anledningen.
 
Halloj!
ovanstående kommentarer ang framledningstempersturer är helt avgörande.

Valet mellan bergvärme och luft vatten hade jag gått på bergvärme. Den högre kostnaden tycker jag motiveras av att du endast har en inomhusdel som kan krångla och så småningom behöver bytas. Luft/vatten behöver både inomhus och utomhusdelen bytas och kan krångla.
Vidare får du en bättre verkningsgrad med bergvärme. Speciellt om du bor i norra Sverige. Verkningsgrad ska mätas över ett år. Så fråga efter det när du jämför offerter.
Ytterligare en aspekt är i och med att du har FTX är att du kan få frikyla på sommaren. Detta gör att verkningsgraden blir ännu bättre på vintern i och med att värmen flyttas från huset ner i borrhålen. Ska också tillägga att noderna luft/vatten kan fås med dubbla slingor där du kan få både värme och kyla.
Med vänlig hälsning,
 
Var i landet bor du?
 
Vi satt i en liknande sits förra året och vi valde luft/ vatten.
Ett av skälen till vårt val är att vi har en fungerande vedpanna med ackumulatortankar och kan elda med den när vi är hemma och har lust. Priset är en annan faktor. Vi vet inte hur djupt man skulle behövt borra så något exakt pris på bergvärme kunde vi inte få.
Vi gör av med knappt 10 000 kWh per år inkl. värme. Särskilt mycket ved har vi inte använt i år. Man har väl blivit lite bekväm med åren. Huset är byggt runt 1853 och 1 1/2 plan på totalt 147 kvm och solceller.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Var i landet bor du?
Gislaved 8 mil söder om Jönköping, Småland
 
Gislaved har en dimensionerande vinterutetemperatur på -15,6°C så då fungerar en luftvattenvärmepump utmärkt även på vintern. Då är ju frågan mer om man vill ha en utedel eller inte framför fönstret. Finns ju LVVP med ganska olika design också om man har preferenser på det.
 
Krokben Krokben skrev:
25.000 kWh/år totalt eller bara uppvärmning? Vart ligger huset? Framledningstemperaturen är viktig att veta då värmepumpar arbetar effektivast med låga temperaturer, klarar du dig på ca 55C då det är kallast så är värmepump bra. Behöver du 60-80C så får du mycket eltillskott vilket blir dyrt. Många äldre hus med gammal oljepanna hade små radiatorer och då behövde man högre framledning, något som inte är ett problem med olja. Alternativen du har om du har högtempererat system är att antingen byta ut radiatorerna vilket blir en yttligare kostnad, eller överväga Pellets istället för värmepump.

Jag har t ex ett 50tals hus med olja som ursprung, nu elpanna med separat VVB. Vi hade på tok för små radiatorer och dessutom ettrörsystem (en kombination som kräver VÄLDIGT hög framledning) så jag valde en Luft-luft värmepump av den anledningen.
Säg 19.000 kwh, räknade allt som allt. Och har runt 60 grader just nu i framledningstemperatur
 
Krokben
S Stabbsson skrev:
Säg 19.000 kwh, räknade allt som allt. Och har runt 60 grader just nu i framledningstemperatur
Och då är det inte jättekallt ute vad jag förstår det. Begär ett hembesök och kolla med installatören lämpliga storlekar på nya elementen, kanske räcker det med att byta bara endel.
 
Redigerat:
60°C framledningstemperatur nu när det är runt +7°C i Gislaved?? Då fungerar det inte med värmepump under vanliga vintrar. Behövs större radiatorer och förmodligen kraftigare rör i så fall.
 
J Josth skrev:
60°C framledningstemperatur nu när det är runt +7°C i Gislaved?? Då fungerar det inte med värmepump under vanliga vintrar. Behövs större radiatorer och förmodligen kraftigare rör i så fall.
Jag har
J Josth skrev:
60°C framledningstemperatur nu när det är runt +7°C i Gislaved?? Då fungerar det inte med värmepump under vanliga vintrar. Behövs större radiatorer och förmodligen kraftigare rör i så fall.
Såhär ser min evr styrning ut, och den har aldrig varit på den gröna delen sen jag flytta in. Försökt o ställa in den så bra man kan men tror den inte fungerar riktigt. Men som sagt får in min första offert på tisdag/onsdag och skall be dem kolla över radiatorerna också.
 
  • En bild på en EVR-styrpanel med reglage för temperatur, indikatorljus och en diagramkarta för kurvinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, värmekurva 4 är inställd. Då blir framledningstemperaturen ca 65°C vid DVUT/-15,6°C. Precis att det fungerar med dagens värmepumpar där de flesta klarar antingen 60°C eller 65°C med enbart kompressorn. Sedan kan el-patronen enbart köra vidare upp till 70°C om dess effekt då räcker.
 
S Stabbsson skrev:
Säg 19.000 kwh, räknade allt som allt. Och har runt 60 grader just nu i framledningstemperatur
Då måste det vara något fel. Man ska inte behöva 60 grader vide detta väder.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.