På min modell var jag tvungen att dra fram skåpet och lossa hela den övre plattan på skåpet eftersom kabeln går in till ett kretskort som jag inte nådde utan att skruva loss toppen. I själva dörren var det bara att tejpa på den nya kabeln och dra med den när man drog ur den gamla.
 
Model QR2619K
 
Jag har nu lärt mig att övre taket är fäst med fyra skruvar i bakkant och skjuts framåt. Kabeln från dispensern ansluts på ett kort där. Efter fysisk kontroll av kabeln utefter hela dess längd och i synnerhet där den kommer upp ur gångjärnet och resistansmätning av varje ledare, visade det sig att kabeln är hel. Ligger då felet troligast i kortet vid tryckknapparna eller i kortet där svarta kabel med 8 (inte 6) ledare ansluts uppe under skåpets övre yttre "tak"?
 
Har du någon aning om vilket kort det kan vara, electroluxaren? (Jag inser att jag loggat in och besvarat både som Lars_Malm och farfarlm. Sorry!)
 
A
Kortet i dörren är känsligt och det brukar stänka upp fukt så kolla detta först.
 
Det ser torrt och rent ut och luktar inte bränt heller. Det övre kortet har samma utseende.
Eftersom samtliga lysdioder på dörr-kortet tänds vid spänningssättning så är inget fel med den lysdiod som sitter under vänstra tryckknappen. Kan det vara så att vid tryck på knappen går signal till övre kortet och tillbaka till dörrkortet och att därför felet kan ligga i kabel eller övre kortet? Om det inte är så, borde felet ligga i dörrkortet. Är det rätt tänkt?
 
A
kabeln är alltid den första felkällan.
kortet i dörren kan skadas av vatten och lämna korroderade pinnar på de ytlödda komponenterna
kortet där "uppe" kan gå om det är kortslutning annars är det på frysarna detta kort går oftast

ja det är rätt tänkt för övrigt
 
A
farfarlm farfarlm skrev:
Model QR2619K
du har ju en husqvarna så då tar man bort panelen på fronten det finns genvägar för detta men ta bort hela taket så är det säkrare
 
Tack för alla svar. Var köper man ett "dörr-kort"?
 
A
på electrolux.se om det inte utgått
 
Utgått. Har du något begagnat liggande?
 
A
Nopp
 
Är det någon som har ett användbart kort för vattendispenser Husqvarna? I annat fall får jag köra det i diskmaskinen och se om det jag har blir bättre!
 
Jag har idag diskat "dörrkortet" till Husqvarna QR2619K i diskmaskin (standard program med disktablett) ett par timmar och därefter torkat kortet i varmluftsugn inställd på 50 grader 3 timmar. Vid återmontering visade sig allt fungera väl!

Tack elektroluxaren och andra för era tankar efterhand.
 
A
Imponerande!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.