Vilken controllertjänst hade du valt?

  • Antal röster
    40
j.erkers j.erkers skrev:
I mina ögon och med min erfarenhet är personalansvar inget att eftersträva.
Jag är av motsatt uppfattning, eftersträvar man att göra karriär, som TS verkar göra, kan man påverka mer om man kan få utväxling av fler människors arbete än bara sitt eget. Det är förstås inte alla dagar man känner att det är så, och att sitta som mellanchef med ganska måttlig möjlighet att påverka saker i stort är förstås inte alltid kul – men vad är alltid roligt?

För övrigt skulle jag ta börsbolaget. Jag lägger mig inte i detaljerna, dem värderar du bäst själv, men vid ungefär lika: välj näringslivet.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Stämmer, ca 140k. Se mitt föregående inlägg angående lön, du som jobbar länge i kommun; vad kan du kommentera angående det? Är det väldigt bra?
Helsingborg? ;)
Finns en Josefsson där som jag har haft kontakter med. Tar du det jobbet ska du va glad över senaste folkomröstningen:D
Jag skulle säga att 49 är en bra lön.
En annan anledning till att jag jobbat så länge på samma tjänst är att jag cyklar hemifrån inom två förskolor till jobb på 30 min. Nya jobbet ligger ytterligare 5 min närmare.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Helsingborg? ;)
Finns en Josefsson där som jag har haft kontakter med. Tar du det jobbet ska du va glad över senaste folkomröstningen:D
Jag skulle säga att 49 är en bra lön.
En annan anledning till att jag jobbat så länge på samma tjänst är att jag cyklar hemifrån inom två förskolor till jobb på 30 min. Nya jobbet ligger ytterligare 5 min närmare.
Hahaha you never know :D
 
Om det är Hbg så har VDn på ÖK ca 100k mer i lön jämfört stadens kommundirektör 140 jämfört 240 :rofl:
 
H hejhopp skrev:
Du väljer det svåraste jobbet där du lär dig mest och tjänar mest. Det blir då också det roligaste. Solklart det börsnoterade företaget.
Instämmer helt i detta råd.

Jobbar på ett snabbväxande företag där man får jobba med extremt utvecklande uppgifter. Enorm frihet och enormt mycket ansvar.

Gemensamt för alla är att ingen kommer från offentlig sektor.

Att utvecklas kostar engagemang och tid. Men det får man igen med en väldigt viktig sak:
Man får för det mesta välja vad man vill jobba med resten av livet om man gjort några utmanande år :)

Offentlig sektor är oftast fast i offentlig sektor.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Då båda lönerna är hyfsat bra och det jag får mer hos bolaget försvinner på kostnader för bilen så väger inte lönen tyngst vid val av tjänst faktiskt. Tänker mer på vad som eventuellt är bästa grunden för karriären i långa loppet, då jag är ganska framåt som person och vill klättra upp för karriärsstegen med mycket ansvar, gillar att jobba med människor så gärna personalansvar, bland annat.
Funkar det med familjen så känns det som skitsamma om du vill klättra i karriären. Kan du få lika mycket kontakter i bolaget som i kommunen?
Erbjuder de lika mycket fortbildning ? Du kommer ju inte stanna kvar på något av ställena om du vill utvecklas hela tiden.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tack för alla tips! En fråga, vad gäller lönen så erbjuder kommun 49 och börsföretaget 53, har som sagt 3 årig examen med 3.5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, är 29 år - bor i en mellanstor svensk kommun så lönerna är ju långt ifrån som storstädernas. Jag la mitt anspråk på lön baserat på statistik, för mig känns det som höga löner, vad anser ni? Skulle jag varit mer aggressiv? Tror inte jag skulle kunna få upp de mycket mer.
 
R Rkarlsson skrev:
Funkar det med familjen så känns det som skitsamma om du vill klättra i karriären. Kan du få lika mycket kontakter i bolaget som i kommunen?
Erbjuder de lika mycket fortbildning ? Du kommer ju inte stanna kvar på något av ställena om du vill utvecklas hela tiden.
Lokalt har bolaget 500 anställda, mindre än kommunen förstås men hyfsat stort. I intervjun sa de att utbildning främst sker internt, inte mycket extern kompetensutveckling. Så länge jag utvecklas stannar jag, när det tar stopp ber jag om nya ansvar, om det inte går att få så byter jag, tänker jag.
 
Du är ung, kommunen finns alltid kvar. Och med den erfarenhet du kommer att skaffa från det privata näringslivet, så kommer du att vara högvaluta för dom. Men du kommer aldrig vilja gå dit, om du bara lyckas något sånär.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Tack för alla tips! En fråga, vad gäller lönen så erbjuder kommun 49 och börsföretaget 53, har som sagt 3 årig examen med 3.5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, är 29 år - bor i en mellanstor svensk kommun så lönerna är ju långt ifrån som storstädernas. Jag la mitt anspråk på lön baserat på statistik, för mig känns det som höga löner, vad anser ni? Skulle jag varit mer aggressiv? Tror inte jag skulle kunna få upp de mycket mer.
Stora skillnaden är att du kan ha 30% högre lön om två om du är duktig i den privata sektorn. I kommunen hamnar du i listor och bandade segment direkt. Kör privat så kan du växla över till kommun sen. Tvärtom är svårt, så har du vant dig vid att köra buss.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Lokalt har bolaget 500 anställda, mindre än kommunen förstås men hyfsat stort. I intervjun sa de att utbildning främst sker internt, inte mycket extern kompetensutveckling. Så länge jag utvecklas stannar jag, när det tar stopp ber jag om nya ansvar, om det inte går att få så byter jag, tänker jag.
Det viktiga är ju att du kan vidareutvecklas för att ta med på nya jobb när du tröttnar eller vill byta av någon anledning.
En annan detalj till som faktiskt är allra viktigast när du väl är på jobbet.
Kollegor, har du dåliga kollegor så kvittar ju lön och allt annat. Trivs du inte med kollegorna så kommer du inte trivas. Så finns chansen så luska lite om det går vad för folk du jobbar närmast med.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Kanske är lite off topic, men när jag för länge sedan gick från diverse jobb i kommunal och statlig regi till ett medelstort "privat" företag var det som att öppna ett fönster och kunna andas fritt igen.
Hjärnan fick nytt syre och energin och verksamhetslusten och arbetsglädjen gick upp i varv.

Det kanske finns offentlig verksamhet som ger samma stimulans, men jag är tveksam.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Tack för alla tips! En fråga, vad gäller lönen så erbjuder kommun 49 och börsföretaget 53, har som sagt 3 årig examen med 3.5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, är 29 år - bor i en mellanstor svensk kommun så lönerna är ju långt ifrån som storstädernas. Jag la mitt anspråk på lön baserat på statistik, för mig känns det som höga löner, vad anser ni? Skulle jag varit mer aggressiv? Tror inte jag skulle kunna få upp de mycket mer.
Kör på det privata. Det är kanske högt för din korta bakgrund men om de inte ville pruta neråt från ditt anspråk så fanns det nog någon tusenlapp till att deala om men lite sent nu. I kommunen kommer du aldrig tillhöra de peioriterade grupperna i lönerörelsen vilket kommer innebär runt 2% ökning per år. Det går snabbare i det privata. Din livssituation verkar inte ta stryk av lite pendlingsstid men det är sånt som bara du själv kan svara på. Jobb kommer, jobb går. Det är en mkt mer rörlig arbetsmarknad nu än för bara 10-20år sen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E
Jag skulle personligen inte haft ”jag lär mig politiskt styrda verksamheter” på plussidan ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E erkka skrev:
Jag skulle personligen inte haft ”jag lär mig politiskt styrda verksamheter” på plussidan ;)
Jo, det är fantastiskt lärorikt, om än tålamodskrävande.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.